علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
گزارشى از ديدار رمضانى اساتيد و پيشكسوتان قرآنى با آيت الله سيد مهدى امام جمارانى
پنجشنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰ دیدگاه - ۱۱۱۲ بازدید

همزمان با سالروز ورود امام امت به جماران جمعى از اساتيد و پيشكسوتان قرآنى كشور با حضور در حسينيه شماره ٢ جماران با آيت الله سيد مهدى امام جمارانى ديدار كردند .

در اين ديدار دكتر فقهى زاده معاون قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى،مهدى قره شيخلو رئيس سازمان دارالقرآن و أعضاء هيأت أمناء اين سازمان، مدير شبكه قرآن سيما و همكارانشان، جمعى از مديران سازمان اوقاف، حجت الاسلام نقدى رئيس مركز ترجمه قرآن به زبانهاى خارجى،حجت الاسلام حسينى رئيس بنياد قرآن، حجج اسلام نظام زاده،خسروى، گيوى و آقايان اساتيد: عباس سليمى، مصطفى صدرزاده، على اكبر حشمتى، عباس امام جمعه، محمدعباسى، عباس ميردامادى، محمدرضا پورزرگرى، دكتر قاسم رضيعى، محمد خواجوى، محمدرضا خرميان، محسن بادپا، محمدرضا صلحجو، حسين فردى، تاجزاده، محمدرضا پور معین، علی فربین، عبدالرسول عبایی، سید محسن موسوی، مرتضی نجفی قدسی وبسيارى از فعالان قرآنى كشور حضور داشتند.

این مراسم با اجرای پیشکسوت قرآنی استاد عباس سلیمی و تلاوت قرآن توسط قاری ممتاز بین المللی قاسم رضیعی آغاز شد و حجج الاسلام والمسلمین خسروی و نظام زاده و در پایان این مراسم آیت الله امام جمارانی به ایراد سخن پرداختند.

 

برکت در قرآن و پر برکت بودن عمر علمای شیعه

حجت الاسلام خسروی از پژوهشگران دینی در دیدار قرآنیان با آیت الله امام جمارانی به تبیین کلمه مبارک و برکت در قرآن پرداخت و نکاتی درباره عمر با برکت علماء شیعی بیان کرد.

حجت الاسلام محمد علی خسروی ، مدیرکل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان اولین سخنران این مراسم طی سخنانی با اشاره به کلمه مبارک و برکت در قرآن به با برکت بودن عمر علمای شیعه نکاتی بیان و کلمه مبارک بودن را یکی از اوصاف قرآن دانست و گفت: یکی از اوصاف قرآن کریم مبارک بودن آن است و در قرآن به کلمه “مبارک” اشاره شده و می فرماید: « وَ هذا کِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَکٌ فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»؛ )آیه ۱۵۵انعام: و این کتابی است پربرکت که ما آن را فرو فرستادیم ، پس از آن پیروی کنید و پروا پیشه سازید ، شاید مشمول رحمت گردید.).

معنای مبارک و برکت

این محقق و پژوهشگر دینی با اشاره به معنای واژه مبارک بیان کرد: “مبارک” واژه ای است که در فرهنگ عمومی مسلمانان کاملا شناخته شده است و کلمه “مبارک و تبرک” به معنی افزونی و کسب سود بیشتر است. حالا اگر خیرات از ناحیه ربوبیت پروردگار به طور نامحسوس به انسان ها صادر وعرضه می شود و برای انسان مشخص شد؛ می گویند برکت رسیده است.

وی ادامه داد: با اینکه غذایی که برای ده نفر تهیه شده و فقط به اندازه این ده نفر است، اگر به بیست نفر رسید در اینجا نیز می گویند این غذا با برکت بود. و ما در قرآن کریم وقتی کلمه “مبارک و برکت” را بررسی می کنیم در موارد مختلف این کلمه به کار رفته است.

نمونه ای از تعلق گرفتن برکت به زمان / ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام خسروی به نمونه هایی از تعلق گرفتن برکت به زمان اشاره و اظهار کرد: اگر چنانچه این کلمه به قطع زمانی تعلق بگیرد، ارزش آن زمان افزوده می شود. یکی از این زمان های مبارک و با برکت ماه مبارک رمضان است. پیامبرگرامی اسلام(ص) در خطبه شعبانیه درباره مبارکی ماه رمضان فرمودند:«أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَهِ وَ الرَّحْمَهِ وَ الْمَغْفِرَهِ»، ماه رمضان با برکت به سوی شما روی آورده است.

وی افزود: پس وقتی کنار ماه رمضان اسم برکت آمد، نتیجه ماه رمضان  ماه با برکت و مبارکی است، پس وقتی مبارک شد، باید به یکدیگر تبریک بگوییم و از خدا طلب برکت کنیم. پس وقتی ماه مبارک رمضان، ماه با برکت است، نتیجه اش این است که خواندن یک آیه در این ماه ثواب یک آیه خواندن را ندارد، بلکه یک آیه ثواب آن مانند یک ختم قرآن است.

مبارکی یکی از شب ها در قرآن

این فعال قرآنی به مبارکی شب نزول قرآن اشاره و گفت: در قرآن کریم خداوند یکی از شب ها را که قرآن در آن نازل شده مبارک نامیده و می فرماید: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ»، )آیه ۳ سوره دخان: ما آن را در شبی پر برکت نازل کردیم ) شب همان شب است و مقدار آن هم همان ده الی یازده ساعت شب هست، اما کنار شب لفظ مبارک آورده شده است و با اینکه شب است و در ظرف زمانی شب قرار دارد اما این شب شبی مبارک است.

وی افزود: باز در جای دیگر قرآن خواندند درباره این شب می فرماید: « لَيْلَةُ الْقَدْرِ‌ خَيْرٌ‌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ‌». حالا که شب مبارکی شد، این ظرف زمانی آن گسترش پیدا می کند و آثار و برکات آن محدود به همین یک شب باقی نمی ماند.

نظر علامه طباطبایی درباره اراده خدا در ایجاد برکت

حجت الاسلام خسروی با اشاره به نظر مرحوم علامه درباره اراده خدا در ایجاد برکت، گفت: مرحوم علامه طباطبایی(رض) در المیزان بحثی را مطرح می کند که برخی اشکال کردند که آیا برکت موجب شکسته شدن سنت الهی در نظام آفرینش است؟ یا اینکه آیا برکت سلسله علل و اسباب را به هم می ریزد؟ چیزی که یک ظرفیتی دارد چگونه فراتر از ظرفیت خودش فایده می رساند؟ ایشان در یک پاسخ کوتاه می فرمایند: اراده خداوند در ایجاد برکت در سلسله طولی علل و اسباب است نه در عرض آنها.

وی ابراز کرد: به تعبیر دیگر اسباب و عللی که موجب حدوث یک فایده ای می شود، خداند متعال آنها را به گونه ای تنظیم ومرتب می کند که فایده اش  چندین برابر می شود. ما تصور می کنیم که ظرفیت محدود است اما در آفرینش انرژی متراکمی که در زمان و در مکان و در انسان ها وجود دارد، وقتی این انرژی متراکم رها شده و به ظرفیت اصلی خودش می رسد، ما خیال می کنیم که فرض این آب برای ده نفر رفع عطش می کند، اما وقتی برکت می آید و ملکول های آب با برکت در مسیر رفع عطش قرار می گیرند، صدها نفر را سیراب می کند.

نمونه ای از تعلق گرفتن برکت به مکان

این استاد حوزوی به نمونه برکت در مکان اشاره و بیان کرد: بعد از زمان، مشاهده می شود که برکت به مکان هم تعلق گرفته است. در قرآن درباره برکت به مکان خداوند می فرماید: « سُبْحانَ الَّذِی أَسْرى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بارَکْنا حَوْلَهُ»، (آیه اول سوره اسراء: پاک و منزّه است خدائى که بنده اش را در یک شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصى که گرداگردش را پر برکت ساخته ایم برد.). یا در جای دیگر قرآن می فرماید: « الْوادِ الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبارَکَةِ».

تعلق گرفتن برکت به انسان ها

حجت الاسلام خسروی با بیان اینکه خداوند به برخی انسان ها برکت در عمر می دهد، گفت: همچنین به برخی انسان ها برکت تعلق می گیرد؛ مثلا یک انسان ۷۰ سال عمر می کند اما عمرش چنان با برکت است که در این ۷۰ سال به اندازه ۷۰۰ سال ثمر می دهد. همانطور که یک آیه قرآن، یک آیه است اما در ظرف زمانی ماه مبارک رمضان خواندن یک آیه ثواب یک ختم قرآن را دارد.

وی ادامه داد: می گویند انسان ها کمتر از هفت در صد از استعداد خود استفاده می کنند، اگر از این استعدادها استفاده شود، نتیجه آن هزاران حافظ قرآن است اما می بینیم از این استعداد استفاده نشده است. بنابراین در همه زمینه ها معنای برکت توسعه ارزش و سود بیشتر است.

شیخ صدوق مولودی مبارک و با برکت

این فعال و پژوهشگر دینی شیخ صدوق را مولودی مبارک و با برکت دانست و اظهار کرد: می بینیم در طول زمان انسان هایی بودند که عمر متوسطی داشتند اما آثار پرثمری از خود به جا گذاشتند. علی بن موسی بن بابویه قمی پدر شیخ صدوق، صاحب فرزند نمی شد، از این رو نامه ای به حضرت ولی عصر(عج) نوشت و این نامه توسط حسین بن روح سومین نائب امام به حضرت داده شود و حضرت جواب دادند: که در آینده فرزندی مبارک و با برکت نصیبت تو خواهد شد. که بعدها شیخ صدوق به دنیا آمد.

وی ادامه داد: از این مولود با برکت آثار بسیار گسترده ای برای رونق مذهب تشیع و استحکام دین تا به امروز به جا مانده است. یک روز شیخ صدوق به ازبکستان رفت ونزدیک تاشکند فعلی سیدی به او می رسد و می گوید ما دسترسی به علمای شیعه نداریم، محمد زکریا رازی کتابی  به نام «من لا یحضره الطبیب» دارد و شما هم کتابی به نام «من لا یحضره الفقیه» برای ما بنویسید که کسانی که دسترسی به فقیه ندارند بتوانند از آن استفاده کنند.

این استاد حوزوی خاطر نشان کرد: شیخ صدوق با اینکه کتابخانه و وسائل امروزی را نداشت، کتاب «من لا یحضره الفقیه» را با هزاران حدیث نوشت که امروز این کتاب یکی از کتب اربعه شیعه است و هر فقیهی که بخواهد فتوا بدهد، به آن مراجعه می کند و این نشان از ثمره عمر با برکت شیخ صدوق است.

عمر پربرکت شیخ عباس قمی و آثار مفید او/ ماجرای کیسه ای که با ایشان دفن شد!

حجت الاسلام خسروی به عمر پربرکت مرحوم شیخ عباس قمی اشاره و بیان کرد: نمونه دیگر مرحوم شیخ عباس قمی است که بیش از ۷۰ جلد کتاب نوشته است که یکی از آنها کتاب مفاتیح است. می بینیم امروزه در هر منزل و مسجدی کتاب مفاتیح شیخ عباس کنار قرآن کاربرد دارد.

وی ادامه داد: من  بدون واسطه از فرزند ایشان مرحوم میرزا علی آقای محدث زاده شنیدم که فرمود: پدر ما در نجف وقتی کتاب می نوشت بعد از چند روز انگشتان دست ایشان پوست اضافی در می آورد و این پوست های اضافی را قیچی می کردند و در کیسه ای می ریختند! و به من وصیت کرده بودند که پس از مرگم این کیسه را در کفن من قرار دهید، من که دستم خالی است و کاری برای اسلام نکرده ام این کیسه روز قیامت به ائمه(ع) بگوید من برای شما این قدر کار کرده ام.

سیر در بحار الانوار با کشتی سفینة البحار شیخ عباس قمی

این پژوهشگر دینی به دیگر تالیف مرحوم شیخ عباس قمی اشاره و افزود: خداوند هم این برکت را به نوشته های مرحوم شیخ عباس قمی داد که یک دوره کتاب بحارالانوار را خلاصه می کند و نام آن را سفینة البحار می گذارد. تا کسی که می خواهد در بحار الانوار سیر کند با کشتی سفینة البحار شیخ عباس قمی حرکت کند. و منتهی الامال او نیز هنوز که هنوز است بهترین مجموعه در باب زندگی ائمه اطهار(ع) است.

ماجرای شاگردی که ۳۰ سال استادش را ترک کرده بود!

حجت الاسلام خسروی با اشاره به اثر یک تلنگر و سخن بر شنونده، اظهار کرد: گاهی یک تلنگر شما اساتید قرآنی و یک سخنی که درباره قرآن می گویید، سرنوشت یک انسان را عوض می کند. خدمت یکی از بزرگان رسیدیم فردی وارد شد و گفت: من ۳۰ سال است خدمت این استاد نرسیدم! حضار گفتند: چرا شما در این ۳۰ سال غفلت کرده اید و از محضرشان استفاده نکردید؟ این شخص گفت: ۳۰ سال قبل ایشان سخنی گفتند و استارتی زدند که ۳۰ سال است من به سوی خدا می روم.

وی افزود: این معنی عمر با برکت است.گاهی یک کلمه، یک آیه قرآن، یک قرائت سرنوشت ها را عوض می کند و این به برکت و نفس آن شخص گوینده برمی گردد.

آیت الله امام جمارانی و حجت الاسلام نظام زاده از پایه گذاران فعالیت های قرآنی

حجت السلام خسروی در ادامه سخنانش، آیت الله امام جمارنی را از پایه گذران فعالان قرآنی و دارای سعه صدر و متخلق به اخلاق قرآنی دانست و گفت: یکی از این اشخاص که عمر با برکتی داشته و خداوند بر عمرش لحظه به لحظه، روز به روز، سال به سال بیفزاید، حضرت آیت الله حاج “سید مهدی امام جمارانی” است. این شخصیت و عالم جلیل القدربه همراه برادر بسیار ارزشمند و دانشمند جناب آقای نظام زاده به عنوان نمایندگان حضرت امام خمینی(ره)  وسپس به عنوان نمایندگان مقام معظم رهبری، غریب به ۲۰ سال پایه گذاری اساسی ترین فعالیت های قرآنی را بر عهده داشتند.

وی با اشاره به فعالیت های این دو بزگوار گفت: این بزرگواران مسابقات بین المللی قرآن را راه اندازی کردند، چاپخانه تخصصی قرآن را احداث کردند، دانشکده علوم قرآنی را تاسیس کردند، و صدها بقعه متبرکه امامزادگان که کانون های معنوی این کشور است و مساجد را تعمیر و احداث کردند.

آیت الله امام جمارانی عالمی متخلق به اخلاق قرآنی، سعه صدر و تواضع و میزبان امام راحل در جماران

وی تصریح کرد: آیت الله امام جمارانی علاوه بر فعالیت های قرآنی، میزبان حضرت امام نیز بودند و خانه ایشان در اختیار امام قرار گرفت. اما از هر دوی این ها مهمتر از نظر حقیر مسئله دیگری است و آن هم تخلق آیت الله امام جمارانی به اخلاق قرآنی است. سعه صدر ایشان، ادب ایشان، تواضع و فروتنی ایشان نیز زبان زد است.

لزوم تربیت انسان قرآنی در جامعه

حجت الاسلام خسروی با توصیه به لزوم تربیت انسان قرآنی در جامعه بیان کرد: آن چیزی که قرآن نازل کرده تربیت انسان قرآنی است و امروز متاسفانه از بُعد اخلاق در جامعه کمبود انسان قرآنی احساس می شود و نیاز است عزیزان بیش از زمان دیگر به این بعد توجه داشته باشند. نشان دادن اسوه ها و نمونه های اخلاقی مثل حضرت امام راحل می تواند در این جنبه برای جوانان موثر باشد.

وی در ادامه درباره هماهنگی جهت این دیدار گفت: سال گذشته برادر عزیزمان استاد صدر زاده پیشنهاد دادند که جمعی از قرآنیان دیداری با آیت الله امام جمارانی داشته باشند، وقتی من موضوع را به ایشان عرض کردم، آنچنان قیافه ایشان شکوفا شد که فرمودند من مشتاق تر به این زیارت آقایان قرآنی هستم وهر زمان اساتید و قُرای قرآنی تشریف بیاورند قدم روی چشم ما گذاشته اند.

حجت الاسلام خسروی در پایان افزود: ما به وجود این سید بزرگوار و عالم جلیل القدر افتخار می کنیم و از درگاه خداوند متعال می خواهیم، به برکت این ایام و این ماه که همه اش نورانیت و برکت است، طول عمر با برکت به ایشان و همه خدمتگذاران این نظام، مراجع مظعم تقلید و مقام معظم رهبری عنایت بفرماید و به همه ما نیز زندگی پر برکت و عمر با برکت عنایت بفرماید.

 

*سخنان حجت الاسلام نظام زاده*

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی نظام زاده، “نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور در حوزه آسیا و اقیانوسیه” دومین سخنران این مراسم بود که وی در ابتدای سخنانش با اشاره به دوران رابطه خود با آیت الله امام جمارانی گفت: ما این افتخار را داشتیم در طول سالیان متمادی در محضر آیت الله امام جمارانی عمری را در سازمان اوقاف و امورخیریه گذراندیم؛ من وقتی به گذشته بر می گردم و پشت سر خود را نگاه می کنم، می بینم از آن چه که دستاورد این سالها بوده کمال رضایت را دارم که سال های پربرکتی بوده است. این خدمات اول خدمتگذاری به اسلام و تشیع در عرصه فعالیت های اوقاف و سپس خدمت به قرآن که از همه افتخارها بالاتر است را در کنار آیت الله امام جمارانی داشته ام.

وی ادامه داد: شاید برای شما چندان قابل جذب نباشد که دو نفر بیش از ۲۵ سال در کنار هم و با هم باشند، اما در عین حال کوچکترین گلایه و کوچکترین ناراحتی از یکدیگر نداشته باشند، البته من این موضوع را آفریده از اخلاق آقای امام جمارانی می دانم، اگر چنانجه بحث به تنها من بودم ممکن نبود این زمان ها این چنین طی می شد.

وجود سعه صدر و دوری از جاه و مقام در شخصیت آیت الله امام جمارانی

حجت الاسلام نظام زاده با بیان ویژگی های و سجایای اخلاقی آیت الله امام جمارانی بیان کرد: این قدر سعه صدر در وجود ایشان است و این قدر گذشت و فداکاری دارند و حتی از جاه و مقام هم فراری هستند که واقعا انسان تعجب می کند! وقتی ما این شخصتی ها را ملاحظه می کنیم بعدا صفاتی که درباره اولیاء الهی و ائمه معصومین(ع) گفته شده آن را راحت تر و زودتر باور می کنیم.

وی افزود: وقتی از یک انسان عالم غیر معصومی چنین اخلاقی را مشاهده و لمس و درک و احساس می شود، بعد می بیند آنها که معصوم بودند و مد نظر الهی قرار داشتند، شخصیت آنها برای ما قابل درک و هضم می شود.

خاطره ای قرآنی از امام خمینی(ره) / واکنش امام به دوم شدن قاری ایرانی در مسابقات قرآنی هند

حجت الاسلام نظام زاده با نقل خاطره ای قرآنی از دیدارش با امام راحل، گفت: من فکر کردم در این چند دقیقه به تناسب جماران و نام امام راحل و مصاد ف بودن این جلسه در سالروز ورود امام به جماران و حضور اهل قرآن دوخاطره کوتاه قرآنی را نقل کنم.در سالهای آغازین انقلاب توفیقی حاصل شد که به اتفاق قاری برجسته قرآنی آقای خرمیان سفری به کشور هند داشته باشیم و در آنجا در یک مجلس قرآنی با تلاوت آقای خرمیان به عنوان قاری شرکت کننده از کشور جمهوری اسلامی ایران شرکت کنیم.

وی ادامه داد: سفر بسیار خوبی بود و وقتی برگشتیم یک دیداری را خداوند عنایت فرمود که دو نفری خدمت حضرت امام خمینی(ره) رفتیم. در این دیدار مرحوم سید احمدآقا از دور شاهد حضور ما بودند اما نزدیک و در جلسه حضور نداشتند و وقتی ملاقات ما تمام شد و به بیرون برگشتیم، مرحوم حاج سید احمد آقا فرمود: شما یک چیزی به امام گفتید که امام خیلی خندیدند، به طوری که شانه های امام تکان می خورد! چه گفتید؟ من به ایشان عرض کردم به امام عرض کردم الحمدالله نام اسلام و انقلاب ایران و نام حضرتعالی در سراسر هند مطرح است و عشق و علاقه مردم به شخص جنابعالی فوق العاده زیاد است. در چنیدن مورد برخورد کردیم با کسانی که نام فرزندان خودشان را آیت الله خمینی گذاشته بودم. بعد به حاج سید احمد آقا عرض کردم وقتی این نکته را خدمت حضرت امام عرض کردم امام یک شعفی گرفتند و خندیدند.

وی افزود: بعد هم به امام عرض کردم جناب آقای خرمیان قاری جمهوری اسلامی ایران در آنجا مقام دوم را کسب کردند و مرحوم شیخ محمود علی البنا ایشان هم جز شرکت کنندگان در مسابقه بودند و در آنجا مقام اول را کسب کردند. حضرت امام فرمودند آقای خرمیان اول شده اند! چون زبان مادری آنها عربی است و زبان مادری ایرانیان فارسی است، پس در اصل ایشان مقام اول را کسب کرده اند.

اُنس دانشجویی ایرانی با قرآن در کانادا

حجت الاسلام نظام زاده با نقل خاطره ای از انس یک دانشجوی ایرانی با قرآن در کشور کانادا اشاره و بیان کرد: یک خاطره دیگر هم هست و آن این که در یکی از سفرهای کاری که اخیرا از کشور فیلیپین بر می گشتم، در یکی از کشورهای عربی توقفی داشتم، در آنجا دانشجویی ایرانی که از کانادا آمده بود، را ملاقات کردم، این دانشجو فرزند شهید هم بود و بعد از ۵ سال تحصیل در کانادا داشت به ایران بر می گشت. به او گفتم در این ۵ سال آن هم در کشوری غریب و در غربت آیا برای شما سخت نبود که در مدت تحصیل حتی یک بار هم به کشور نیامدید؟  ایشان دست کرد در جیب خود و یک جلد قرآن را در آورد و گفت: این قرآن در این ۵ سال مونس من در غربت بود و شب و روز من با این قرآن بودم و لحظات بسیار خوبی را با قرآن گذشت که اگر این قرآن نبود در شرایط روحی خوب الان نبودم و مشخص نبود شاید افسردگی می گرفتم.

 

بیانات آیت الله امام جمارانی

آیت الله سید مهدی امام جمارانی از نزدیکان امام خمینی(ره) و نماینده اسبق ولی فقیه در سازمان اوقاف در این مراسم ضمن خیر مقدم به حضور جامعه قرآنی گفت: مقدم همه شما را گرامی می داریم و خیلی خوشحال شدم که به زیارت شما نائل شدم و اجمالا امروز برای ما خاطره انگیز است که در چنین روزی حضرت امام(ره) به جماران تشریف آورند و عجیب این است که انسان وقتی به یک نفر نزدیک می شود مثل اینکه دورتر شده است ولی هر کس به امام نزدیک می شد روز به روز بیشتر به امام علاقمند می شد و به ایشان ارادت پیدا می کرد. امام خیلی اوصاف بسیار مبارک و بلندی داشتند.

نظر عارف سفرکرده مرحوم دولابی درباره امام خمینی(ره)

وی با اشاره به نظر عارف سفر کرده مرحوم دولابی درباره امام راحل بیان کرد:  میرزا اسماعیل دولابی که از عرفا بود و اکثرا او را می شناسید، درباره امام راحل می گفت: امام انسانی زمینی نبود، بلکه او یک انسان آسمانی بود. یک انسانی بود که هر کس با امام نزدیک می شد روحیه او بسیار قوی و بر حذر از دنیا و تشنه معنویت می شد.

امام خمینی(ره) نعمتی عظیم و معنوی

آیت الله امام جمارانی با بیان اینکه امام راحل در سحرگاه معنویت خاصی داشتند، گفت: شما ببینید وقتی ماه رمضان می آید؛ امام در مطلع آن شعرشان می گویند: «ماه رمضان شد می و میخانه برافتاد…عشق و طرب و باده به وقت سحر افتاد»؛خدا می داند که امام در سحرگاه چه حال معنوی داشتند، و آن حالتی در سحرگاه که این اواخر عمر امام تلویزیون یک گوشه از آن را نشان داد، آن هم موقعی که امام سه روز به روزهای آخر عمرشان مانده بود. خدا یک نعمتی به ما داده بود که از دست ما گرفت، ولی  بسیار نعمت بزرگی بود.

وی ادامه داد: امامی که روز اول به ما گفت ما به شما معنویت می دهیم و تا بود هم معنویت می داد و مردم را به خدا نزدیک می کرد و به طرف معنویت می کشاند؛ این دعوت و هدف امام بود. و  هر وقت سخنرانی کردند،همان صحبت های معنوی و الهی خودشان را بیان می کردند و این نشان دهنده آن معنویت بالای امام بود. می توان گفت واقعا امام، امام عارفان بود.

ظاهر قرآن ما را به مفاهیم و معانی قرآن می رساند

آیت الله امام جمارانی با بیان اینکه ظاهر قرآن ما را به مفاهیم و معانی قرآن می رساند، گفت: حاج سید احمد آقا نقل می کردند که امام در ماه رمضان هشت بار قرآن را ختم می کردند و با قرآن مانوس بودند. در این اواخر یک عده می خواستند اصل قرآن را از ما بگیرند و شبهه می نمودند که مفاهیم و معانی قرآن ملاک است نه عبارات ظاهری قرآن! در حالی که عبارات ظاهری قرآن است که آن مفاهیم را می دهد اگر این ظواهر نباشد این کلمات نباشد ما به اصل قرآن پی نمی بردیم. بنابراین قرآن خودش یک اصل است.

وی ادامه داد: زمان پیامبر اکرم(ص) قرآن چاپ شده نبود، بلکه قرآن یک مجموعه ای بود که رسول الله(ص)  آن را در یک دستمال قرار می دادند و شب زیر سرشان می گذاشتند که تجاوزی به حریم  قرآن نشود و قرآن را حفظ می کردند. و این ظواهر قرآن را حفظ کردند، حفظ ظواهر قرآن است که معنای قرآن و مفهوم و تاویل قرآن را به ما یاد می دهد.

این چهره قرآنی افزود: این قرآن است که پیامبر اکرم(ص) از خودش باقی گذاشته و تنها معجزه واقعی همین قرآن است و قرآن یکی از معجزات پیامبر اکرم(ص) است. وقتی حضرت مسجد مدینه را می ساخت، قبله را با ناودان خانه خدا تنظیم کرد و فرمودند قبله اینجا روبروی آن ناودان است، آن زمان که وسیله نبود و پیامبر(ص) این چنین قبله را مشخص کردند و این نیز یکی از معجزات پیامبر(ص) است. بعد مردم درباره زمان ظهر سوال کردند که حضرت فرمود دیوار غربی این مسجد نشان دهنده شاخص ظهر است که هر وقت آفتاب از دیوار گذشت ظهر شرعی است. و اینها از معجزات پیامبر(ص) است.

اهمیت امام راحل به قرآن

آیت الله امام جمارانی با اشاره به اهمیت دادن امام به قرآن بیان کرد: قرآن می فرماید فقط کسانی که پاک و پاکیزه هستند می توانند نزدیک قرآن شوند و قرآن بخوانند. بنابراین امام حاضر بود همه چیز را فدای قرآن کند کما اینکه دیدیم وقتی امام چشمشان قدری ضعیف شده بود و دکتر گفت چشمتان ضعیف شده و نباید چیزی بخوانید، امام فرمودند: من این چشم را می خواهم که قرآن بخوانم و گرنه چشم را می خواهم چکار کنم؟ حالا این قرآنی که امام این قدر به آن اهمیت می داد، امروز یک عده می خواهند الفاظ آن را از اعتبار بیندازند.

کسب نور و معنویت امام راحل از ماه رمضان

وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حضور جامعه قرآنی و سخنرانان این جلسه، بیان کرد: امیداورم همه ما دنباله روی امام راحل باشیم. مقام معظم رهبری می فرمودند ما وقتی بعد از ماه مبارک رمضان خدمت امام راحل می رفتیم یک نورانیت دیگری در امام می دیدیم که قبل از ماه رمضان نبود. در پایان امیدوارم این ماه مبارک رمضان برای ما نیز چنین ماه رمضانی باشد که بتوانیم کسب نور و معنویت نماییم.

در پایان این مراسم به رسم یابود و قدردانی اززحمات قرآنی آیت الله امام جمارانی، یک لوح توسط استاد مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن به نمایندگی از جمع حاضر به ایشان اهدا شد.

لازم به ذكر است استاد صدرزاده از داوران و اساتيد پيشكسوت قرآنى و از مديران با سابقه رسانه ملى در گفتگويى اعلام كرد اين ديدار ها كه از جماران آغاز شد انشاءالله ادامه خواهد يافت و مصمم هستيم در فرصتهاى مقتضى به ملاقات بزرگان و شخصيتهاى اثرگذار قرآنى برويم.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری ابنا

خبرگزاری شفقنا

خبرگزاری جماران

---------------

روزنامه اقتصاد ملی(صفحه آخر)

روزنامه اقتصاد ملی(Pdf)(صفحه آخر)

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی(Pdf)

روزنامه شروع

---------------

سایت صاحب خبر

سایت قم فوری

سایت قطره

سایت خبروان

سایت خبرفارسی

سایت تی نیوز

سایت نیوزآنلاین

 

 

 

 

 

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری