علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
نگارش کتاب جدیدی درباره زندگی و آثار علامه طباطبایی
جمعه, ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰ دیدگاه - ۶۶ بازدید

نگارش کتاب جدیدی درباره زندگی و آثار علامه طباطبایی

 

کانون خبرنگاران نبأ: محمد آسیابانی، نویسنده و روزنامه‌نگار، پس از نگارش کتاب «حقیقت فردید» در مجموعه ۱۰۰ جلدی «یاد»، نگارش کتاب زندگی و آثار علامه طباطبایی را در این مجموعه آغاز کرده است.

محمد آسیابانی در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، گفت: نگارش زندگینامه و سیر آرا و افکار زنده‌یاد استاد علامه آیت‌الله سیدمحمد حسین طباطبایی را پس از تایید کتاب «حقیقت فردید» توسط جواد عاطفه دبیر مجموعه «یاد» در انتشارات ایده خلاقیت، شروع کردم. کتاب «حقیقت فردید» در نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت 1394، در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی افزود: کتاب زندگینامه علامه طباطبایی، نیز یکی دیگر از مجلدات مجموعه «یاد» است. این مجموعه در فاز نخست کاری خود به زندگینامه و تحلیل و تفسیر آرا، 100 نفر از بزرگان و اثرگذاران حوزه‌های مختلف علوم انسانی و هنر، پس از دوران مشروطه در ایران، می‌پردازد. از این مجموعه تاکنون نگارش کتاب‌هایی درباره علی شریعتی، امیرحسین جهانبگلو، سیداحمد فردید، محسن هشترودی، سیمین دانشور، علی حاتمی و... به پایان رسیده و یا در مراحل پایانی نگارش است.

آسیابانی همچنین اضافه کرد: تاکنون هرچه کتاب، مقاله و یادنامه درباره علامه طباطبایی نوشته شده، همه به قلم نزدیکان و شاگردان نخبه آن حضرت همچون حضرات و آیات حسن حسن زاده آملی، عبدالله جوادی آملی، سیدمحمدحسین حسینی طهرانی، هادی خسروشاهی و بزرگانی چون داریوش شایگان، سیدحسین نصر، غلامحسین ابراهیمی دینانی و... است و اکنون تحلیلی از نویسندگان و محققان نسل جدید از زندگی و آثار علامه در دسترس نیست.

وی در ادامه درباره لزوم معرفی آرا و افکار علامه طباطبایی به نسل جدید و با زبانی ساده و مناسب این نسل گفت: علامه طباطبایی به عنوان یکی از مهم‌ترین فلاسفه قرن اخیر باید آرا و افکارش برای عموم مخاطبان تجزیه و تحلیل شود. نسل جدید حق دارد که درباره علامه و روش تفکر فلسفی او مطالبی بداند، بنابراین باید این مطالب را با زبانی ساده در اختیار آنها قرار گذاشت. در این میان تحلیل و بررسی آرا و افکار علامه با استفاده از رویکردهای جدید نقد، نیز بسیار مفید است.

این روزنامه‌نگار همچنین با اشاره به روش نگارش تفسیر قرآن علامه با عنوان «المیزان فی تفسیر القرآن» گفت: کتاب تفسیر المیزان علامه طباطبایی، یکی از مشهورترین تفاسیر قرآن در کلیه کشورهای اسلامی و مورد قبول و وثوق شیعه و سنی است. دلیل این امر در روش تفسیر علامه یعنی روش «تفسیر قرآن به قرآن» است. در این روش تفسیر آیات قرآن با آیات دیگر انجام می‌شود، چرا که آیات قرآن روشنگر همدیگرند. بر این اساس علامه یکی از منادیان وحدت اسلامی است و با تکیه بر این مسئله می‌توان به روش‌های جدیدی در مقوله تقریب مذاهب اسلامی فکر کرد. با تمام این اوصاف عجیب است که چرا این مسائل از زندگی علامه تاکنون مغفول مانده است؟ من در این کتاب بحث را با تفسیر المیزان آغاز می‌کنم.

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری