علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
آیت الله العظمی مکارم شیرازی: تبلیغ نباید به مساجد و حسینیه ها منحصر شود| نهج البلاغه درس رسمی حوزه باشد
جمعه, ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۴۶۴ بازدید

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که نهج البلاغه مانند امیرمؤمنان مظلوم است، خواستار قرار گرفتن نهج البلاغه دربرنامه رسمی حوزه های علمیه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن علامه طباطبایی، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید  شامگاه پنجشنبه 24 آبان ماه 97 در مراسم بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی و ششمین همایش انجمن تبلیغ حوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با تقدیر از فعالیت های  این دارالقرآن گفت: علامه طباطبایی فرزندی نداشت که چراغ را در خانه او روشن نگه دارد اما خدا خیرانی را فرستاد تا خانه علامه را دارالقرآن کنند.

ایشان فرمودند: 37 سال از رحلت علامه می گذرد  اما بر اثر آن روح نورانی و با صفا چنین مجلس با عظمتی تشکیل شده و از این نشانه ها می توانیم شخصیت ها را بشناسیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در قرآن کریم عنوان تبلیغ فراوان ذکر شده است، اظهار داشت: در بسیاری از موارد از لفظ بلاغ استفاده شده است و فرموده قرآن باید بلاغ مبین باشد تا در اعماق قلب ها اثر کرده و فضای جامعه را روشن کند.

ایشان ادامه دادند: وظیفه رسول خدا بلاغ مبین است و حتی اگر مردم هم گوش ندادند باید به وظیفه خود عمل کنند، وظیفه ما این است که دنبال بلاغ مبین باشیم؛ امیرمومنان در 5 سالی که در صحنه بودند خطبه های بسیاری فرمودند که برخی از آن ها توسط سید رضی جمع آوری شده است که اگر حضرت 25 سال ‌را بر مسند کار  قرار می گرفتند امروز چه دریایی از علم و معرفت در اختیار ما بود و چه ظلمی بزرگی به امت اسلامی شد که  علی(ع) را ۲۵ سال خانه نشین کردند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر این که فعالیت های تبلیغی نباید محصور در مساجد و حسینیه ها باشد، ابراز داشت: وقتی‌ از تبلیغ گفته می شود ذهن ها به ایام تبلیغی و مساجد و حسینیه ها می رود اما وقتی به زندگانی پیامبر و اهل بیت(ع) را نگاه می کنیم اینگونه نیست و از هر فرصتی برای تبلیغ استفاده می کردند.

ایشان فرمودند: گاهی مواردی را فرصت تبلیغی نمی دانیم در حالی که اثر بسیاری به دنبال خواهد داشت، پیامبر  اسلام وقتی مشاهده کردند که عده ای دیوانه ای را که بیمار بود مورد تمسخر و آزار قرار می دهند، درهمانجا فرمودند مجنون کسی است که متکبرانه قدم بر می دارد  و کسی که شما اذیت می کنید تنها یک بیمار است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: از هر فرصتی می توان استفاده تبلیغاتی کرد و باید قدر فرصت ها را دانست و نهایت استفاده را انجام داد، پیامبر وقتی از بیماری عیادت می کردند فواید مریضی را هم که یاد خدا، استجابت دعا و آمرزش گناهان است یادآور شدند.

ایشان ادامه دادند: امیرمؤمنان در  خطبه همام 110 صفت ممتاز برای متقین و پرهیزکاران را بیان فرموده که یک دوره کامل اخلاق اسلامی است، همچنین تمام ریزه کاری های اخلاقی در وصیت نامه امیرمؤمنان به فرزندش جمع شده است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که نباید تبلیغات را محدود به مسجد کنیم بلکه باید از هر فرصتی استفاده کرد، گفت: باید از فضای مجازی که امروز مرکزی برای سوء استفاده دشمنان شده استفاده کنیم و از کتاب های درسی دانش آموزان و دانشجویان استفاده شود.

ایشان فرمودند: چند نفر کتب درسی را مطالعه می کنند تا ببینند در چه حالی است و چه مسائلی را وارد کردند که نباید وجود داشته باشد و چه مسائلی را کم کردند که باید پررنگ باشد، همچنین از ظرفیت صداوسیما، رسانه ها، روز نامه ها و حتی ورزشگاه می توان استفاده کرد، سابقا ورزش های باستانی درس اخلاق بود و ورزش آن ها همراه با ذکر فضایل امیرمؤمنان بود.

این مرجع تقلید با طرح این سؤال که فضای ورزشی امروز چگونه است؟ اظهار داشت: یکی از روزنامه ها نوشته بود که حاضریم انگ تعصب و تحجر به ما بزنند اما شرکت زنان با  وضعیت فعلی در ورزشگاه ها نباشد، صحنه ها و فیلم هایی را که نشان دادند چه افتضاح و رسوایی بوده است، شما خیال می کنید می شود کنترل کرد اما نمی توانید.

ایشان ادامه دادند: باید از فضاهای ورزشی، فیلم ها و از فرصت استفاده کنیم که اگر استفاده نشود اشتباه کرده ایم، مبلغان باید در ایام تبلیغی فعالیت خود را انجام دهند اما در جهات دیگر نیز باید دقت کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که نهج البلاغه مانند امیرمؤمنان مظلوم است، ابراز داشت: وقتی می خواستیم شرح نهج البلاغه را بنویسیم شرح های به درد بخور به اندازه انگشتان دست پیدا نمی شد، چرا در حوزه ها درس نهج البلاغه وجود نداشته باشد؟

ایشان فرمودند: چرا نهج البلاغه درس رسمی حوزه های علمیه نباشد و از مظلومیت خارج نشود، امیداوریم به همت فضلا بتوانیم نهج البلاغه را از مظلومیت و مهجوریت خارج کنیم، تصمیم گرفتیم با کمک خیران که یک دوره نهج البلاغه را چاپ و به تمام کتابخانه ها در ایران و برخی کشورها ارسال کنیم.

گفتنی است، در پایان مراسم از آیات سید کاظم نوری مفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و سید مجتبی حسینی نماینده ولی فقیه در عراق، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان، آیت الله سید فاضل جابری الموسوی از عراق و علامه جعفر مرتضی از لبنان تقدیر شد و این فعالان عرصه تبلیغ لوح خود را از دستان حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دریافت کردند.


 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری تابناک قم

گزارش تصویری ابنا

گزارش تصویری حوزه

گزارش تصویری دانشجو

گزارش تصویری رضوی

گزارش تصویری جماران

گزارش تصویری مهر

گزارش تصویری تسنیم

گزارش تصویری قم نیوز

گزارش تصویری ایکنا

---------------

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری برنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری مهر

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری شبستان

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری رسا

خبرگزاری دانشجو

خبرگزاری شفقنا

خبرگزاری جماران

خبرگزاری ابنا

خبرگزاری راه دانا

خبرگزاری آریا

خبرگزاری فارس1

خبرگزاری فارس2

خبرگزاری خبرنگاران جوان

خبرگزاری موج

خبرگزاری خبرآنلاین

--------------

روزنامه دنیای اقتصاد

روزنامه اعتدال

روزنامه اعتدال(pdf)

روزنامه 19دی

روزنامه 19دی(ص12)(pdf)

روزنامه کیهان

روزنامه کیهان(pdf)

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت(pdf)

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی(pdf)

روزنامه جهان اقتصاد

روزنامه عصرایرانیان

روزنامه عصرایرانیان(pdf)

--------------

سایت صاحب خبر

سایت قم فوری

سایت تابناک قم

سایت آخرین خبر

سایت قم فردا

سایت انقلاب نیوز

سایت هنگام نیوز

سایت عصرایران

سایت ایران آنلاین

سایت شهیدنیوز

سایت اقتصادنیوز

سایت سرپوش

سایت جهان نیوز

سایت فردانیوز

سایت مشرق نیوز

سایت پارسینه

سایت آفتاب نیوزیت

سایت بانی فیلم

سایت طرفداری

سایت انتخاب

سایت نسیم آنلاین

سایت نامه نیوز

سایت همراهان خبر

سایت خبروان

سایت قطره

سایت خبرفارسی

سایت سپهرکیش

سایت خبرفوری

سایت روجانیوز

سایت خبریست

سایت هرلحظه

سایت چکاوک

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری