علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی و علمای حوزه؛ مراسم بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی برگزار شد
جمعه, ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۳۱۱ بازدید

مراسم بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد ارتحال مرحوم علامه طباطبایی و ششمین همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی، علما و شخصیت های برجسته حوزوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن علامه طباطبایی، مراسم بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد ارتحال مرحوم علامه طباطبایی و ششمین همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم شامگاه پنجشنبه 24 آبان ماه 97 با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی، علما و شخصیت های برجسته حوزوی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده ولی فقیه در عراق، آیت الله سید کاظم نور مفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان و نمایندگان بیوت مراجع حضور داشتند.

در ابتدای مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی رییس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم به ایراد سخن و ارائه گزارشی از فعالیت های این انجمن پرداخت و گفت: مباحث تبلیغی همواره مورد توجه بزرگان بوده و و بزرگانی مانند امام راحل  و رهبر معظم انقلاب همواره بر استفاده حداکثری از این موضوع مهم تأکید کرده اند.

وی افزود: امروزه ۲۰ انجمن علمی در حوزه وجود دارد که انجمن تبلیغ و ارتباطات یکی از آن ها است، در این انجمن ها مجموعه ای از نخبگان دور هم جمع می شوند و درباره موضوعات تخصصی مورد نظر خود فعالیت می کنند.

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از کسانی که حوزه علمیه قم را متهم به کم کاری می کنند، اظهار داشت: چرا باید برخی بدون استناد بگویند حوزه کاری می کند؟ وقتی پژوهش های حوزه در جای دیگر ثبت شود ناظر خارجی تصور می کند کاری صورت نگرفته است.

وی با تأکید بر این که باید از ظرفیت های حوزه به خوبی استفاده شود، تصریح کرد که حوزه به عنوان مادر نظام وظایف خود را به خوبی انجام می دهد.

در ادامه آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده ولی فقیه در عراق با تأکید بر این که تبلیغ باید بر محور قرآن و اهل بیت(ع) باشد، گفت: باید از سوژه های مورد تأکید قرآن و اهل بیت(ع) در تبلیغ ها استفاده شود، تبلیغ تنها به گفتار انسان ها نیست بلکه رفتار را نیز شامل می شود.

وی افزود: کار مبلغان باید دعوت و جذب باشد و باید مراقبت  بود که اساس کار خیرخواهی باشد و سبب دافعه نشود، گاهی گفته می شود اگر نصیحت و تبلیغ کنیم اثر ندارد که این تفکر غلط است و وظیفه مبلغ خیرخواهی و جذب است.

سپس آیت الله نوری مفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان این که مهم ترین وظیفه حوزه های علمیه تبلیغ دین و معارف اسلامی است، گفت: حوزه های علمیه باید به امر مهم تبلیغ توجه بیشتری داشته باشند چرا که  امروز اهمیت تبلیغ برای همه گروه ها، ادیان و مذاهب روشن شده و سعی می کنند از این امر به بهترین صورت استفاده کنند.

وی افزود: دشمنان افرادی را تربیت می کنند و در مناطق جهان برای تبلیغ تفکر خود می فرستند، وهابیت امروز در کشورهای اسلامی بسیار فعالیت می کند و مسیحیان با چهره تدریس زبان وارد می شوند و کار خود را انجام می دهند اما حوزه های شیعی آنگونه که باید و شاید عمل نکرده است که باید اهتمام بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان با بیان این که تبلیغ که کار همه انبیای الهی و ائمه طاهرین(ع) بوده است، ابراز داشت:  مبلغان نباید از کار تبلیغ خسته، دلسرد، ناامید و ساکت شوند.

وی عنوان کرد: مبلغان تا زنده هستند و نفس دارند باید تبلیغ را پیگیری کنند، انبیا و ائمه(ع) نشان دادند که تبلیغات آن ها تا لحظه آخر عمر تداوم داشته است و ائمه طاهرین(ع) در سخت ترین شرایط تبلیغ را رها نکردند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: تا زمانی که انسان به قرآن و عترت تمسک کند گمراه نمی شود و ملاک تبلیغ باید قرآن و عترت باشد،گاهی پرسیده می شود چگونه منبر برویم، پاسخ این است مبلغ باید تنها برای خدا حرف بزند تا بر مردم تأثیرگذار باشد.

در پایان مراسم نیز حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تقدیر از فعالیت های دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: علامه طباطبایی فرزندی نداشت که چراغ خانه او روشن نگه دارد اما خدا خیرانی را فرستاد تا خانه علامه را دارالقرآن کنند.

وی افزود: ۳۷ سال می گذرد اما بر اثر روح نورانی علامه طباطبایی چنین مجلس با عظمتی تشکیل شده و از این نشانه ها می توانیم شخصیت ها را بشناسیم.

این مرجع تقلید با بیان این که تبلیغ باید بلاغ مبین باشد تا در اعماق قلب ها اثر کرده و فضای جامعه را روشن کند، اظهار داشت:  امیرمؤمنان خطبه های بسیاری فرمودند و برخی از آن ها توسط سید رضی جمع آوری شده است که اگر حضرت ۲۵‌ سال را بر مسند کار بود چه دریایی از علم و معرفت در اختیار ما قرار می گرفت.

وی ادمه داد: چه ظلمی بزرگی کردند که امیرمؤمنان را ۲۵ سال خانه نشین کردند و امت اسلامی را از معارف ناب علوی محروم ساختند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه ابراز داشت: وقتی‌ از تبلیغ سخن گفته می شود ذهن ها به سمت ایام تبلیغی و مساجد و حسینیه ها می رود اما وقتی به زندگانی پیامبر و اهل بیت(ع) نگاه می کنیم اینگونه نیست و از هر فرصتی برای تبلیغ استفاده می کردند.

گفتنی است، در پایان مراسم از آیات سید کاظم نوری مفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و سید مجتبی حسینی نماینده ولی فقیه در عراق، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان، آیت الله سید فاضل جابری الموسوی از عراق و علامه جعفر مرتضی از لبنان تقدیر شد و این فعالان عرصه تبلیغ لوح خود را از دستان حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دریافت کردند.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری تابناک قم

گزارش تصویری ابنا

گزارش تصویری حوزه

گزارش تصویری دانشجو

گزارش تصویری رضوی

گزارش تصویری جماران

گزارش تصویری مهر

گزارش تصویری تسنیم

گزارش تصویری قم نیوز

گزارش تصویری ایکنا

------------

خبرگزاری تسنیم

------------

روزنامه اعتدال

روزنامه اعتدال(pdf)

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت(pdf)

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی(pdf)

روزنامه جهان اقتصاد

روزنامه عصرایرانیان

روزنامه عصرایرانیان(pdf)

------------

سایت تابناک قم

سایت آخرین خبر

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری