علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
آیت‌الله استادی عنوان کرد: برداشت‌های بی‌مبنا از دین با عنوان «حرف‌های جدید» قابل پذیرش نیست
شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۲۱۳ بازدید

آیت‌الله استادی با بیان اینکه حرف‌های جدید فقهی و تفسیری اگر با مبنا باشد، مورد پذیرش است، تأکید کرد: برداشت‌های بی‌مبنا از دین با عنوان «حرف‌های جدید» قابل پذیرش نیست.

آیت‌الله رضا استادی، 4 مهرماه در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در سومین دوره تخصصی یک ساله مهارت های بیان تفسیر که با هدف تربیت استاد متخصص تفسیر قرآن کریم در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در حال برگزاری است، به بحث ترجمه اشاره کرد و گفت: روزی ترجمه فارسی قرآن به آقایان قمشه‌ای و پاینده منحصر بود که هر دو هم مورد نقد قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه امروز ترجمه آقای گرمارودی، ترجمه خوب و روانی است ادامه داد: همچنین ترجمه حجت‌الاسلام انصاریان و ترجمه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از ترجمه‌های خوبی در دوره معاصر است، ترجمه حداد عادل و آیت‌الله یزدی نیز چاپ شده و الحمدلله ترجمه‌های فراوان و قابل استفاده در کشور داریم و این ترجمه‌ها تا ۴۰ عدد هم می‌رسد.

استادی با بیان اینکه برخی گفته‌اند از آغاز اسلام، تاکنون مثلا بیش از ۱۰هزار تفسیر داریم که ما درصدد درست بودن این حرف نیستیم، تصریح کرد: یکی از دانشمندان هزار و صد، تفسیر با مدرک برشمرده است همچنین کتابی در خارج کشور چاپ شده که وی همه کتب در مورد قرآن را تا پنج‌هزار کتاب برشمرده و آقای بکایی نیز درصدد بود هر چیزی اعم از تفسیر و ترجمه و حتی تفسیر یک آیه را جمع‌آوری کند که احصای وی عدد را خیلی بالا برد، به‌گونه‌ای که شاید مجموعه گردآوری شده وی در حد ۳۰ جلد می‌رسید.

استادی با بیان اینکه ما حدود صد تفسیر چاپ شده داریم که تفسیر کل قرآن یا دوثلث، نصف و یا ثلث قرآن است اظهار کرد: تفاسیر ما به سه قسم تبدیل می‌شود؛ تفسیری که فقط روایت است و به مولف آن مفسر هم نمی‌توان گفت زیرا فقط روایات مربوطه را جمع کرده و کاری به صحت و سقم آن ندارد و از خود هم نظری بیان نکرده که به آن تفسیر روایی می‌گویند که در المنثور و البرهان نمونه این تفاسیر است.

وی با تاکید بر اینکه قسم دوم، تفسیر عرفانی محض است افزود: گاهی کسانی مانند آیات عظام بهجت و امام راحل، آیه را می‌خوانند و مباحث اخلاقی را در ذیل آیه مطرح می‌کنند که این مدل از تفسیر عرفانی مد نظر ما نیست؛ بلکه مراد ما تفسیری است که از آیات تاویل عرفانی می‌کند که مرحوم آیت الله معرفت این نوع تفسیر را تفسیر نمی‌دانست؛ قسم سوم نیز تفسیر جامع است، یعنی به همه جهات در تفسیر پرداخته است.

استادی با بیان اینکه زدن حرف‌های جدید فقهی و تفسیری بدون مبنا قابل پذیرش نیست، عنوان کرد: کار فقیه و مفسر این است که براساس مدارک و مبانی، برداشت خود را ارائه کند؛ برخی مطلبی در ذهن دارند که دنبال چسباندن آیه به آن می‌گردند که مورد اشکال است، اما برخی ذهن خالی دارند و سراغ بحث می‌روند، بنابر این اگر کسی هنر ندارد، ذهنش را خالی کند، نباید وارد این مباحث شود.

وی کرد: فردی در مورد حرام نبودن تراشیدن ریش در اسلام بحثی مطرح کرد که بنده آن را نقد کردم و وقتی از ایشان پرسیده شد که چرا سخن بی‌مبنا گفتی در جواب گفته بود، برخی افراد مرا به علت تراشیدن ریش زیر سؤال می‌بردند به همین دلیل به منابعی مراجعه کردم تا دلایلی در مورد عدم حرمت آن بیابم؛ این فرد چون برای اثبات فکر خود سراغ منابع رفته نمی‌توان به برداشت او اعتماد کرد.

استادی با بیان اینکه ما با حرف‌های جدیدی که از روی مبناست مخالفتی نداریم، عنوان کرد: در مورد ارث، دیه و قصاص برخی احکام فعلی اسلام را دوست ندارند و می‌گویند ما را مسخره می‌کنند، بنابر این دنبال این هستند که با نوشتن مقاله و ... آن را زیر سؤال ببرند؛ یکی مطلبی نوشته که قصاص مربوطه به صدر اسلام است و امروز جایگاهی ندارد در حالی که قصاص، تأسیسی است.

وی افزود: منظور ما از تفسیر جامع این است که در تفسیر باید شأن نزول آیه دیده؛ ترکیب آیه نوشته شود و از ابعاد مختلف روایی و ادبی و ... مورد بررسی قرار گیرد که تفسیر تسنیم نمونه‌ای از این تفاسیر است یا المیزان با اینکه شأن نزول و ادبیات دارد، اما جامع به معنای عام نیست اگرچه در این دسته قرار دارد یا تفسیر المنار و فخررازی و ... با اینکه گفته شده جامع است، اما با گرایش ادبی و ... نوشته شده است، اما تفسیر مجمع‌البیان از این حیث از همه کامل‌تر است، بنابر این تفسیر جامع تفسیری است که مباحث تاریخی، ادبی، کلامی و ... را ذکر کرده باشد.

این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه یکی از امتیازات المیزان این است که قصص قرآن را با تورات و انجیل مقایسه کرده است، ادامه داد: تفسیر فیض، روایی محض نیست زیرا مسائل ادبی و تاریخی و ... را هم نقل کرده است، بنابر این این تقسیم‌بندی که مثلاً تفسیر ابوالفتوح روایی یا تفسیر کشاف، ادبی تلقی شود، درست نیست، زیرا مطالب دیگری هم در خود دارد.

استادی با بیان اینکه تفاسیر روایی کوتاهی مانند فرات کوفی هم داریم، عنوان کرد: این مجموعه تماماً روایات و مربوط به اهل‌بیت(ع) و مقامات ایشان است.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

---------------

سایت صاحب خبر

سایت قم فوری

سایت قم فردا

سایت بلاغ

سایت روجانیوز

سایت تی نیوز

سایت مانتیتورشفقنا

سایت بتانیوز

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری