حجت‌الاسلام ادیب یزدی: رسالت پیامبر(ص) دائرمدار ولایت بوده است/ امامت؛ هدف و مقصد آفرینش

استاد حوزه علمیه و یکی از خطبای برجسته کشور با بیان اینکه ولایت، هدف و مقصد آفرینش است تاکید کرد: رسالت پیامبر(ص) دائرمدار ولایت و تکلیف ایشان بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب یزدی، استاد حوزه علمیه و یکی از خطبای برجسته کشور روز جمعه 22 تیرماه و در جمع اعضای هیئت مکتب النبی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با تمجید از شخصیت علامه طباطبایی(ره) گفت: بنده از آیت‌الله مطهری که برجسته‌ترین شاگرد علامه طباطبایی(ره) بود شنیدم که فرمودند علامه در صد سال آینده شناخته خواهد شد و قدر ایشان الان ناشناخته مانده است.

وی با اشاره به روایتی از امام جعفر صادق(ع) افزود: ایشان در روایتی فرمودند که حضرت فاطمه معصومه(س) به تنهایی برای شفاعت همه شیعیان ما کافی است و همه را شفاعت خواهند کرد و خطاب در زیارتنامه ایشان هم موید این مسئله است که می‌خوانیم «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان».

ادیب یزدی با بیان اینکه هر چه از امام معصوم(ع) صادر می‌شود منبعث از کلام الله است و وقتی معصوم سخن می‌گوید کانه خدا سخن می‌گوید و بدون اذن الهی، کلامی از معصوم صادر نمی‌شود  تصریح کرد: معصوم(ع) با چشم خدا می‌بیند و با گوش خدایی می‌شنود و با لسان الهی سخن می‌گوید و با جنب و روح الله به تفقه می پردازد و هرچه از او  صادر شود فعل الهی است به همین دلیل ما تکالیف خود را از اعمال و سخن معصومان می‌گیریم.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند ولایت پیامبر(ص) بر من در نزد من از اینکه فرزند او هستم بسیار بالاتر است پس معلوم می‌شود که اصل بر ولایت است و نه نسب؛ پیامبر از آغاز رسالت تا پایانش در ظرفیت و مراتب مختلف به ولایت دعوت کرده است و رسالتش دائرمدار ولایت بوده و دعوت مردم به تبعیت از امیرمومنان(ع) نیز تکلیف اوست نه اینکه ایشان بخواهد از دامادش حمایت کند.

ادیب یزدی تصریح کرد: معرفی امام علی و امام حسن و فاطمه(س) به مردم، تکلیف رسول خداست و حق کوتاهی در ابلاغ این ولایت را ندارد همان طور که در سوره مبارکه مائده فرمود اگر این ولایت و جانشینی امام، ابلاغ نشود رسالت پیامبر ناتمام است.

ادیب یزدی تصریح کرد: اگر ولایت باشد دین هست و اگر نباشد دین هم معنایی ندارد؛ ولایت پی بردن به مقصد و هدف آفرینش است؛ ولایت پذیرش رزاقیت و مدیر و مدبر بودن خدا است و اینکه چنان برنامه‌های آفرینش را می چیند که به اهدافش برسد؛ ولایت تسلیم شدن به امر پروردگار و خواسته اوست.

این خطیب برجسته بیان کرد: تسلیم امر خدا بودن این است که وقتی پیامبر امام علی(ع) را وصی خود قرار داد بپذیریم و بهانه جوان بودن و بی تجربه بودن و چرندیاتی از این دست را نگیریم و روی حرف پیامبر حرف نزنیم؛ کسانی که نگذاشتند نقشه خدا و پیامبر پیاده شود و پیامبر را نگران آینده دین کردند تسلیم امر خدا نبودند. در روایت بیان شد پیامبر در حالی از دنیا رفتند که از امتش جز شیعیانی مانند عمار و ابوذر و مقداد و ... ناراضی بودند.

وی تاکید کرد: درود بر کسانی که مطلب را فهمیدند و از علی(ع) تبعیت کردند زیرا همان پیامبری که حلال و حرام الهی را آورد علی(ع) را هم به امامت برگزید.

ادیب یزدی با اشاره به داستان اسامه و همراهی او با خلفا و پشیمانی‌اش در سال‌های بعد تصریح کرد: وی بعد از اینکه در زمان پیامبر به فرماندهی لشکر منصوب شد ولی خلفای اول و دوم از او تبعیت نکردند بعد از وفات پیامبر، او را با خود همراه کردند اما برخورد کریمانه ائمه با وی، سبب شد تا در اواخر عمر وی به اشتباهاتش اعتراف و ابراز پشمانی کند.

این خطیب برجسته با تمجید از خاندان طباطبایی و قاضی طباطبایی بیان کرد: علامه و برارد بزرگوار ایشان سیدمحمدحسن الهی عاشق ولایت و از نوابغ روزگار در علم و عرفان بودند و بزرگانی از این خاندان مانند مرحوم قاضی طباطبایی بود که در قله عرفان و ادب و معنویت و از نوابغ روزگار بودند و به ریاضات شرعی در مراتب بالا پرداخته بودند.

ادیب یزدی به ذکر خاطره‌ای از آیت الله میلانی و علامه  پرداخت و عنوان کرد: حضرت علامه طباطبایی در نماز جماعتی که در محضر آیت الله میلانی در حرم امام رضا(ع) بودیم فرمودند جایی نورانی تر از زیر این گنبد دوار وجود ندارد؛ آیت‌الله میلانی در پاسخ فرمود شاید یکی از فلسفه‌های آن این باشد که نشان از گنبد گردون است و اینکه این امام، امام همه عوالم و اقشار و صنوف خلق هستند.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

---------------------------

سایت صاحب خبر

سایت قطره

سایت خبروان

سایت خبربان

سایت مانیتورشفقنا

سایت شیعه شفقنا

سایت تلکسیران

سایت خبرفارسی

سایت هشتگ

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد