علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
اعتمادسازی و اقناع افکار عمومی باید مورد توجه باشد
یکشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۲۵۵ بازدید

 

در حاشیه بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قضایی ، مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی (رض) یادداشتی را قلمی کرده است که متن کامل آن چنین است.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿اسْتَجِيبُوا لِرَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ مَا لَكُمْ مِنْ مَلْجَإٍ يَوْمَئِذٍ وَمَا لَكُمْ مِنْ نَكِيرٍ﴾﴿۴۷،الشوری﴾

یعنی اجابت کنید دعوت پروردگارتان راقبل از آنکه روزی بر شما برسد که دیگر قابل جبران و بازگشت نباشد و در آن روز برای شما هیچ پناه و پشتیبانی نیست و دیگر هیچ امکان و توان انکار و تکذیب هم نیست!

***

در دیداری که مسئولان قوه قضاییه در سالگرد شهدای هفتم تیر با رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله) داشتند، معظم له بیانات بسیار مهمی ایراد فرموده و نکات ارزشمندی را مورد توجه قرار دادند.

جلب اعتماد افکار عمومی برای انعکاس واقعیات دستگاه قضا

بخشی از این مطالب مستقیماً متوجه دستگاه قضایی بود و بخشی هم تمامی دستگاه ها و دلسوزان نظام را شامل می شد. یکی از نکات بسیار مهم سخن ایشان اقناع افکار عمومی همراه با تبلیغات درست و هنرمندانه بود، ایشان جلب اعتماد افکار عمومی را با تبلیغ درست یعنی انعکاس هنرمندانه و موثر واقعیات و عملکرد دستگاه قضایی را مورد تاکید قرار دادند و فرمودند جلب افکار عمومی و اعتماد سازی از کارهای اساسی همه دستگاه ها بویژه دستگاه قضایی و ضابطان آن است و اضافه فرمودند که اعتماد سازی نیازمند دو رکن اصلی است یکی کارهای عملی و دیگری تبلیغات.

 البته این دیدار مسائل دیگری مانند تحول سریع و شتابان و مناسب درقوه قضائیه، ورود دستگاه قضایی در موضوعات مرتبط با حقوق عامه و مسائل زندگی روزمره مردم و معرفی قضات کوشا،صادق و قانع و همچنین معرفی افراد متخلف و خیانتکار اعم از قاضی و یا دیگر عوامل را به مردم مورد تاکید قرار دادند و لیکن چون بیشترتوجه  به بحث تبلیغات و اقناع افکار عمومی بود، بنده این محور بحث را بیشتر ورود می کنم.

نقش رسانه های در شکل گیری افکار عمومی

همه می دانیم امروز رسانه ها نقش اساسی در شکل گیری افکار عمومی دارند و از روی همین جهت است که بسیاری از رسانه های مهم و اثر گذار جهان  را صهیونیستها در دست گرفته اند تا بر افکار عمومی مردم جهان تسلط یابند.

در کشور ما متأسفانه در این مقوله بعضی از دستگاهها بسیار ضعیف عمل کرده اند و حال آنکه در سالهای اخیر با گسترش فضای مجازی اثر گذاری این گونه رسانه های تبلیغی در شکل گیری افکار عمومی بسیار جدی بوده است و گاهی در یک موضوع آنچنان افکار عمومی بمباران فکری می شود که حقایق و واقعیات را وارونه می نمایاند و موجب سست شدن پایه های اعتماد مردم به انقلاب و نظام می گردد و اینجاست که باید همه احساس وظیفه کنند و مراقب جریان های فکری باشند و پیوسته روشنگری کنند و نگذراند افکار عمومی مردم و اجتماع به بیراهه کشیده شود.

دست کم نگرفتن فعالیت شبکه های اجتماعی در فضای مجازی

امروزه کانال های خبری و انعکاس رویدادها در فضای مجازی آنچنان با سرعت انجام می شود که بسا در چند ساعت اکثریت مردم را در یک موضوعی خبردار می کنند و ما نباید فعالیت رسانه ای شبکه های مجازی را دست کم بگیریم،شاید یک نفر تا شب که به خانه می رود تلویزیون نبیند ولیکن در طول روز دهها بار چشمش به صفحه موبایل اش می افتد و به صورت آنلاین پیگیر رویداد ها و قضایای اجتماعی است.

حال آیا در چنین شرایطی قوه قضائیه باید روزها و هفته ها صبر کند تا سخنگوی این قوه به میان خبرنگاران بیاید و بخشی از مسائل و ذهنیات بوجود آمده را پاسخگو باشد! مسلماً این شیوه ای قدیمی است و دیگر جواب نمی دهد و همانطورکه رهبری معظم انقلاب تصریح فرمودند:کار تبلیغی موثر در دستگاه قضایی و مقابله با عملیات رسانه ای سنگین مخالفان، نیازمند یک تیم رسانه ای قوی است که متاسفانه هم اکنون چنین چیزی در دستگاه قضایی وجود ندارد.

لزوم داشتن یک تیم رسانه ای قوی در قوه قضاییه

بنده حقیر از دیرباز معتقد بودم که قوه قضائیه باید یک لشگر رسانه ای داشته باشد ولیکن تصور آنها این بود که ارتباط با رسانه ها وظیفه آنان نیست و یا حتی گاهی در موضوعی از پرونده های مهم که جامعه را دچار التهاب کرده بود، اگر سوالی می کردید پاسخ آنها این بود که موظف به توضیح یا پاسخ گویی نیستند و به اصطلاح نگاهی قانونی آنهم به صورت خشک به قضیه داشتند که ما قانوناً موظف به توضیح و جوابگویی نیستیم! و متاسفانه در اثر این تفکر، افکار عمومی لطمه های زیادی دید، چون میدان خالی بود و همه را سر و صدای دشمنان و مخالفان و تحلیل های آنها پر کرده بود و در این میان کسی که باید افشاگری و روشنگری افکار می کرد سکوت کرده بود و تا یک موضوعی آنچنان فراگیر نشود و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار ندهد، دادستان ظاهر نمی شد آن هم خیلی مختصر فقط تکذیب می کرد، نه تبلیغ هنرمندانه و درست و اثرگذار و این چنین است که می بینیم افکار عمومی محل تاخت و تاز دشمنان کشور،نظام و انقلاب شده است، برای اینکه ما کوتاهی کرده ایم و می خواهیم کشور را به شیوه چهل سال پیش اداره کنیم! قوه قضائیه باید اجازه دهد دادستان ها، رؤسای دادسرا ها و حتی بازپرس ها در پرونده های مهم که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می دهند، روشنگری کنند و موضوع خبر رسانی منحصر به سخنگوی قوه قضائیه نباشد،جلب اعتماد افکار عمومی وظیفه همه دلسوزان کشور، انقلاب و نظام است.

لزوم حضور نیروهای انقلابی در جنگ رسانه ای

در شرایطی که هزاران سایت،کانال و گروه در فضای مجازی افکار عمومی را بمباران می کنند،چرا دوستداران انقلاب ساکتند و یا حرکت ضعیفی دارند؟ جنگ رسانه ای را باید با جنگ رسانه ای پاسخ گفت، خوشبختانه سپاه پاسداران از دیرباز متوجه این میدان جنگ بوده است و تا کنون هم خوش درخشیده است،اما آیا این کفایت می کند؟ چرا بقیه احساس مسئولیت نمی کنند!

رهبری معظم فرمودند: متاسفانه بسیاری از دستگاه های ما کارهای رسانه ای دقیق و هنرمندانه و موضوع جلب اعتماد عمومی را دست کم گرفته اند! ایشان تاکید داشتند که جلب افکار عمومی و اعتماد سازی از کارهای اساسی همه دستگاهها بویژه دستگاه قضایی است و به نظر می آید یکی از موارد تحولی که باید به سرعت در دستگاه قضایی پدید آید در همین قضیه اطلاع رسانی و جنگ رسانه ای است که باید مکانیزم اجرایی آن هرچه سریعتر ایجاد شود و افکار عمومی بیشتر از این مورد تهاجم قرار نگیرد.

دادسرای فرهنگ و رسانه نیز می تواند به جای آنکه فقط سلبی عمل کند،ایجابی هم عمل کند،یعنی اگر خبرنگاران را برای درج و یا انعکاس مطلبی احضار می کند می تواند بالعکس خبرنگاران را برای روشنگری و بیان حقایق و واقعیات هم دعوت کند و از ظرفیت آنان برای انعکاس درست و هنرمندانه و موثر واقعیات و عملکرد دستگاه قضایی استفاده کند.

پیشنهاد تشکیل معاونت رسانه ای در قوه قضاییه

شاید لازم باشد که در قوه قضائیه معاونت جدیدی مثلاً به نام رسانه ای و یا اطلاع رسانی ایجاد شود تا به شکلی جدی و گسترده پیگیر کلیه مطالب مطروحه در فضای اجتماعی و پاسخگویی به آنها باشد، به هرحال با توجه به تاکیدات رهبری معظم این موضوع باید مورد توجه جدی دستگاه قضایی باشد و هرچه سریعتر راهکار های اجرایی آن در این قوه پیش بینی شود و ما شاهد قوه قضائیه ای قدرتمند در عرصه ی رسانه ای باشیم و جواب بدخواهان و بدگویان به موقع و بدون تاخیر و به صورتی حرفه ای و هنرمندانه داده شود و افکار عمومی اینچنین عرصه تاخت و تاز سلطنت طلبها،منافقان و منحرفان قرار نگیرد.

نمونه ای از بمباران فکری و رسانه ای دشمن

اگر می بینید امروز یک عده ای شعار روحت شاد برای پادشاهی ظالم و مستبد می فرستند و یا نظام را از کمک به ملت های مظلوم لبنان و یمن و سوریه و فلسطین منع می کنند، نتیجه بمباران فکری و کار رسانه ای سنگینی است که در این سالهای اخیر در فضای مجازی انجام می شود و جای قاتل را با مظلوم عوض می کنند و کم کاری خودی ها و وفاداران به انقلاب و بی توجهی به افکار عمومی نیز موجب شده است، هجمه فکری آنان در بخش هایی اثر گذار شود و آنان اینچنین بی پروا در هر مسئله و رویداد بلافاصله ظاهر شده و بیانیه بدهند و خود را به دروغ پشتیبان ملت قلمداد کنند!

امیدواریم این بیانات بسیار مهم و کاربردی رهبری معظم انقلاب مورد توجه همه دستگاه ها و دلسوزان انقلاب و نظام قرار گیرد و در مسیر اقناع افکار عمومی از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری برنا

خبرگزاری رسا1

خبرگزاری رسا2

خبرگزاری فارس

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری ابنا

خبرگزاری شفقنا

خبرگزاری ذاکر نیوز

خبرگزاری تهران پرس

خبرگزاری اقتصادی ایران

 ---------------------

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی(Pdf)

روزنامه اطلاعات

روزنامه اطلاعات(pdf)

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت(ص1)(pdf)

روزنامه رسالت(ص12)(pdf)

روزنامه 19 دی(ص1)(Pdf)

روزنامه 19 دی(ص2)(Pdf)

روزنامه شروع

روزنامه خراسان

روزنامه خراسان(pdf)

روزنامه خراسان(ص23)(pdf)

روزنامه عصرایرانیان(ص1)

روزنامه عصرایرانیان(ص1)(pdf)

روزنامه عصرایرانیان(ص12)

روزنامه عصرایرانیان(ص12)(pdf)

روزنامه افکار(ص12)(pdf)

روزنامه جهان اقتصاد

---------------------

سایت صاحب خبر

سایت قم نیوز

سایت قم پرس

سایت ظهور آنلاین

سایت عترتنا

سایت قنوت

سایت روضه نیوز

سایت آیت الله میرعظیمی

سایت مخبرنیوز

سایت افکارنیوز

سایت راسخون

سایت قطره

سایت تی نیوز

سایت خبرفارسی

سایت مانیتورشفقنا

سایت شیعه شفقنا

سایت کرب وبلا

سایت خبروان

سایت روزامه

سایت سروش آدینه

سایت تجارت بان

سایت ای نیازمندی

سایت هرلحظه

سایت هشتگ

سایت تلکسیران

سایت شپول

سایت تیتراول

سایت دی نتز

سایت آکاایران

سایت خبرلند

سایت چندخبر

سایت خبرازما

سایت مگ ایران

سایت تاج نیوز

سایت تسمین

سایت ویرگول

سایت خبری هنا

سایت نیوز180

 

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری