علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی: پیشرفت حوزه علمیه در گرو تخصصی‌شدن رشته‌های آن است
سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۳۴۲ بازدید

نویسنده تفسیر مهر با بیان اینکه آینده مباحث قرآنی در گرو تالیف تفاسیر تخصصی است بر لزوم گرایشی شدن رشته‌های قرآنی در حوزه تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر اجتماعی قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: سرپرستی اموال ایتام در صدر اسلام در مدینه رائج بود و از طرفی کسانی که سرپرستی این اموال را به عهده می‌گرفتند نگران این بودند مبادا تصرف نادرستی در اموال ایشان داشته باشند لذا آیه قرآن کریم مبنی بر ازدواج با یتیمان مطرح شد تا ترس از سرپرستی یتیمان از بین برود.

دکتر رضایی اصفهانی با اشاره به دیدگاه آیت‌الله معرفت در مورد استفاده از بطن یک آیه به مرحل چندگانه اشاره و تصریح کرد: به دست آوردن هدف آیه، الغای خصوصیت، دریافت پیام کلی و تعمیم بر مصادیق جدید و ارزیابی و آزمایش نتیجه تا تفسیر به رای نشود؛ مراحل چندگانه را تشکیل می‌دهد؛ به عنوان مثال ایشان به آیه ۱۲ سوره یوسف اشاره کرده و گفته است که از این آیه استفاده می‌شود که مراد از یرتع و یلعب، این است که والدین باید مراقب فرزندان خود باشند.

نویسنده تفسیر مهر با اشاره به آیه «وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَى فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا» (نساء/۳) با تاکید بر ضابطه‌مند بودن تعدد زوجات و بی حساب و کتاب نبودن آن از دید اسلام، به واژه عدالت در این آیه اشاره کرد و گفت: عدالت در این آیه به معنای رفتاری و ظاهری و نه قلبی است؛ ضمن اینکه قرآن به واژه خفتم و خوف از عدم عدالت تاکید کرده و فرموده حتی اگر خوف عدم عدالت را داشتید به یک زوج بسنده کنید.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) همچنین بر لزوم تخصصی‌شدن دروس تاکید و بیان کرد: ما در حوزه عادت کرده‌ایم که همه چیز بخوانیم؛ البته خواندن دروس عمومی تا یک سطحی، بسیار مطلوب است، اما باید به مقولات تخصصی نیز پرداخته شود و تفاسیر تخصصی سیاسی، تربیتی، حقوقی و اجتماعی و پزشکی و ... شکل بگیرد، زیرا مفسری که می‌خواهد ۳۰۰ آیه نجومی قرآن را مورد کاوش قرار دهد نیازمند یک تخصص است و کسی که می‌خواهد مقولات پزشکی قرآن را دنبال کند تخصص دیگری نیازمند است.

وی با تاکید بر اینکه آینده مباحث و دروس قرآنی، تخصصی شدن است تاکید کرد: در آینده آنقدر مباحث قرآنی گسترده خواهد شد که افراد متخصص در رشته‌های مختلف، موفق‌تر خواهند بود؛ دوره‌ای که یک فرد همه علوم را بداند گذشته است لذا تخصصی شدن و گرایشی شدن رشته‌های حوزه، فرصت خوبی برای نسل جدید است.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری ذاکر نیوز

خبرگزاری تهران پرس

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری