علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
با حضور آیت الله مکارم شیرازی؛ نشست اساتید حوزه علمیه قم برگزار شد
شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۷۸۲۸ بازدید

نشست اساتید و اعاظم حوزه علمیه قم و ضیافت افطاری با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی، شامگاه جمعه چهارم خرداد ماه در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

در این نشست آیت الله مرتضی مقتدایی رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران، آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه، آیت الله دوستی زنجانی، آیت الله محسن غرویان، آیت الله سید جواد گلپایگانی، آیت الله یعقوب جعفری، آیت الله محسن فقیهی، آیت الله ملکوتی نماینده خبرگان، حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم نماینده خبرگان و جمع دیگر از اساتید برجسته حوزه، اعضای جامعه مدرسین و نمایندگان خبرگان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به نقش مهم علما در هدایت جامعه ادامه داد: مشی مردمی علما و جوشش روحانیت با جامعه سبب محبوبیت آن ها و تأثیرگذاری در امر مهم تبلیغ دین می شود، اعتبار اجتماعی روحانیت می تواند سبب حل مشکلات و رفع نیازها شود.

نجفی قدسی خاطرنشان کرد: علما و طلاب می تواند نقش ویژه ای در رفع گرفتاری های جامعه ایجاد کنند و منشأ اثر باشند؛ از دیگر شخصیت هایی که خدمات بسیاری داشتند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی است که شخصیتی جامع الاطراف و دارای اخلاقیات، معنویات و جوشش با مردم بود.

وی اضافه کرد: علما می توانند با سلوک خود پایگاه اجتماعی روحانیت را در جامعه حفظ کنند، متأسفانه امروزه در برخی شهرها با خلأ روحانیان والا مقام مواجه هستیم که باید فکری کرد تا شهرها از علمای بزرگ خالی نشود.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: مجمع عالی تفسیر قرآن کریم، دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات و دارالقرآن علامه چند سالی است که گام هایی برداشته اند و امسال هم این کار به نقطه اوج رسید که بیش از 150 نفر از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه به استان رفتند و در ماه مبارک مشغول فعالیت های تبلیغی هستند.

وی افزود: علما و روحانیت باید شهرهای خالی شده از روحانی را پر کنند چرا که قطعا ایمان مردم رابطه مستقیمی با روحانیت دارد و به میزانی که روحانیت در جامعه ای بروز و ظهور داشته باشد ایمان مردم نیز محفوظ خواهد بود، مردم دین خود را از روحانیت دارند و هرچه حضور روحانیت در متن جامعه کمتر شود دینداری نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

در ادامه حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تسلیت سالروز رحلت حضرت خدیجه(س) گفت: زندگی حضرت خدیجه(س) پیام های زیادی برای امروز ملسمانان به ویژه شیعیان و ایرانیان دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که گروهی از مسلمانان دوران مصائب مکه را درک کردند و در دوران مدینه جبران شد، اظهار داشت: برخی از مسلمین تنها زمان مکه و مشکلات را درک کردند که یکی از آن ها حضرت خدیجه(س) بود و حضرت در مکه جز مصیبت ندید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در شعب ابی طالب تحریم ها از هر نظر مسلمانان را احاطه کرده بود، ابراز داشت: انواع تحریم ها مانند غذایی و  اجتماعی علیه مسلمین انجام شده بود، دقیقا مانند تحریم هایی که کفار امروز انجام می دهند؛ اگر آن تحریم های دوران شعب ابی طالب اثر گذاشت این ها هم اثرگذار خواهد بود اما می بینیم که با وجود تحریم ها اسلام در تمام دنیا ظاهر شد.

وی اضافه کرد: بعد از تحقیقات از منابع معتبر به اینجا رسیدیدم که حضرت خدیجه زمان ازدواج با پیامبر ۲۶ یا ۲۸ ساله داشته اما به نادرستی ایشان را بیوه و ۴۰ ساله معرفی کردند که توطئه ای بود و بنی امیه بر آن تبلیغات کرد؛ حضرت خدیجه(س) همواره همراه و یار پیامبر بودند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: الان در شرایطی قرار داریم که اسلام در محاصره است هرچند که تاثیر ندارد و اسلام و انقلاب پیشرفت می کند اما باید در این زمان باید آماده فداکاری باشیم چرا که ممکن است تحریم ها مشکلاتی به وجود آورد و باید تحمل کرد و زندگی ساده تری داشته باشیم.

این مرجع تقلید ابراز داشت: پیام دیگر زندگانی پیامبر اسلام(ص) و حضرت خدیجه(س)  این است که دوران شعب ابی طالب با همه فشارها جلوی اسلام را نگرفت و فشارهای امروز جلوی پیشرفت  اسلام و انقلاب را نخواهد گرفت البته باید به وظایف خود آشنا باشیم و به آن عمل کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت چاره اندیشی برای تمرکز زدایی طلاب از قم عنوان کرد: هجرت به شهرستان ها از مسائل مهم حوزه است و باید فضلا پرورش پیدا کرده و به شهرستان ها بروند، متاسفانه به نصف آیه نفر عمل می شود که باید مشکل را کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نگرانی رهبر انقلاب از تمرکز طلاب در قم خاطرنشان کرد: شنیدم که رهبر بزرگوار انقلاب نیز نگران هستند و طرح هایی در نظر گرفته شده تا فضلا به شهرستان ها بروند و مبلغ اسلام باشند چرا که شهرستان ها نباید از وجود علما و مبلغان دین خالی باشد و این موضوع بسیار مهم است و همه باید دست به دست هم دهند تا این مشکل حل شود.

شایان ذکر است چند سال پیش منزل محل سکونت مفسر کبیر قرآن و عارف وارسته آیت الله علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) به وسیله نيكوكاران از ورثه آن فقید خریداری و به دارالقرآن تبدیل شد. این محل، هم اکنون پایگاه مهمی برای تدریس و تفسیر قرآن کریم در حوزه علمیه قم به شمار می رود. 

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری حوزه

گزارش تصویری رضوی

گزارش تصویری ابنا

گزارش تصویری ایکنا

گزارش تصویری قم فردا

گزارش تصویری تسنیم

گزارش تصویری رسا

-------------------------

خبرگزاری رسا

خبرگزاری ابنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری اقتصادی ایران

خبرگزاری خبرنگاران جوان

خبرگزاری خبر آنلاین

------------------------

روزنامه کیهان

روزنامه کیهان(pdf)

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت(pdf)

روزنامه شاخه سبز(ص10)(pdf)

روزنامه 19دی(pdf)

روزنامه مردم سالاری

روزنامه مردم سالاری(pdf)

روزنامه اقتصادملی(ص12)(pdf)

روزنامه جهان اقتصاد

روزنامه رسالت2

روزنامه رسالت2(pdf)

روزنامه خراسان(pdf)

------------------------

سایت صاحب خبر

سایت قم نیوز

سایت قم نا

سایت جماران

سایت آکاایران

سایت خبرفارسی

سایت تی نیوز

سایت توپیش

سایت قطره

سایت دسترس

سایت مخبرنیوز

سایت خبربان

سایت ردنیوز

سایت خبروان

سایت مگیتو

سایت چندخبر

سایت نیازنگار

سایت گوگلی

سایت ویستا

سایت خبری بسیج

سایت خبرازما

سایت خبری آسمان

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری