علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
آیت‌الله استادی: طلاب، برگزاری درس رسمی تفسیر را مطالبه کنند/ تبیین ویژگی‌های «صافی»
پنجشنبه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۳۶۳ بازدید

استاد برجسته حوزه ضمن تبیین برخی ویژگی‌های تفسیر «صافی» تاکید کرد: اگر طلاب احساس می‌کنند برخی دروس مانند تفسیر مورد نیاز آنان است که به صورت رسمی در حوزه وجود ندارد باید آن را از مدیران حوزه مطالبه کنند.

آیت‌الله رضا استادی در ادامه سلسله جلسات تفسیری خود در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با بیان اینکه بعد از نگارش برخی آثار مانند تفسیر عیاشی و علی بن ابراهیم و ... که به نحوی جمع‌آوری روایات بوده و تفسیر به آن معنا محسوب نمی‌شود گفت: تفسیر تبیان، مجمع البیان، ابوالفتوح رازی و منهج‌الصادقین مانند همدیگر است، چون منابع آنان یکی بوده است.

وی با بیان اینکه از قرن دوم تا یازدهم چند تفسیر وجود داشته است، ولی امثال فیض کاشانی از این تفاسیر راضی نیستند افزود: ایشان معتقد است که ما باید قرآن را با روایات تفسیر کنیم، ولی توجه به روایات در این تفاسیر کم بوده است.

استادی تصریح کرد: مرحوم فیض کاشانی معتقد است که مثلا مجمع و تبیان و ... روایات شیعه را کم نقل کرده و روایات دیگران و بزرگان اهل سنت را که برای ما حجت نیست آورده‌اند و به روایات کتب اربعه شیعه توجه لازم را نداشته‌اند.

این استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: این ضعف که بیان شده درست است و به نظر می‌رسد که عمدتا نویسندگان این تفاسیر قائل به این بوده‌اند که قرآن را خودشان می‌توانند تفسیر کنند لذا کمتر به روایات رجوع کرده‌اند.

وی بیان کرد: اگر از مرحوم فیض بپرسیم چطور به فکر نوشتن تفسیر افتادید، خواهد گفت که در تفاسیر گذشته آن طور که باید از روایات ائمه (ع) نقل کنند، نقل نشده است؛ لذا تفسیر صافی را نوشته است؛ این تفسیر مجموعه‌ای از تفسیر بیضاوی که تفسیر اهل سنت است و در بیان روایات اهل سنت نیز به دنبال درستی روایات نبوده است.

استادی با اشاره به مقدمه این تفسیر و ذکر بیش از ده نکته در مقدمه که قابل مفید است بیان کرد: مرحوم فیض در قرون یازدهم می‌زیسته است و دارای تالیفات فراوانی بوده که در اواخر عمر، فهرستی برای آن نوشته و بالغ بر صد عدد می‌شود که پنج اثر آن تفسیری است؛ البته ایشان می‌خواسته تعداد فهرست‌ها را به صد برساند، ولی در احصائی که وجود دارد ۱۱۳ اثر به نام ایشان ثبت شده است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه وافی و صافی از جمله آثار مهم ایشان است عنوان کرد: ایشان تفسیر اصفی را هم نوشته است که نسخه‌ای از آن در دست ما نیست؛ البته آثار ایشان مقبول و مورد استفاده علماء و محققان بوده و هست، ولی برخی نیز به اقوال عرفانی وی ایراد گرفته‌اند و اگر اشکالی بیان می‌کنند ناظر به این مسئله است.

استادی اظهار کرد: مقدمه اول کتاب تفسیر ایشان سفارش به تمسک به قرآن است؛ مقدمه دوم در مورد علوم قرآنی است و مقدمه سوم نیز تذکر به این مطلب است که بسیاری از آیات قرآن در مورد اهل‌بیت (ع) است.

مقدمه مفید

این استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: ایشان در مقدمه چهارم نیز به وجوه آیات از تفسیر و ظهر و بطن و تاویل و ... پرداخته است؛ در مقدمه چهارم آمده است که هر کلمه و واژه یک روح دارد که قابل تطبیق به چیز‌هایی است؛ مانند واژه «المیزان» که معیار تشخیص مقدار‌ها به صورت عام است و نه اینکه صرفا معنای آن ترازوی استعمال شده در بقالی باشد.
 
وی ادامه داد: این میزان دارای مصادیق ابزاری مختلف مادی و معنوی مانند ترازوی بقالی، معیار تشخیص اوقات روز، ابزار سنجش شعر و فلسفه، مدرکات و میزان روز قیامت، عقل و ... می‌شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه بیان کرد: این مقدمه در خیلی از موارد در تفسیر و برداشت و معنای آیات قرآن مفید است؛ مثلا در واژه «الشمس»؛ روایات معتقد است که مراد از شمس، پیامبر(ص) است، ولی از دید ایشان شمس، هر چیزی است که نوردهنده باشد؛ از این رو می‌تواند شامل خورشید، پیامبر و قرآن و ائمه(ع) و ... هم باشد.

استادی با بیان اینکه تفسیر مرحوم فیض کاشانی در گذشته به عنوان درس رسمی تدریس می‌شده است در پاسخ به سؤالی از یکی از طلاب در مورد اینکه در گذشته تفسیر، درس رسمی در حوزه بوده است، ولی الان نیست، تصریح کرد: امروز نیز بیش از ۳۰۰ درس تفسیر به گفته مسئولان مربوطه در حوزه علمیه تدریس می‌شود، ولی اگر به فرض هم امروز درس رسمی نباشد خود طلاب باید بدانند قرآن در زندگی و تحصیل آنان بسیار موثر است و باید خودشان خودجوش بوده و مطالبه کنند.
 
استادی با بیان اینکه اگر کسانی در حوزه به جایی رسیده‌اند ناشی از همت و پشتکار خودشان بوده است افزود: اشکال در برنامه‌ریزی حوزه وجود دارد، ولی خود طلاب نیز کم انگیزه هستند وگرنه اگر مطالبه وجود داشته باشد این طرف نیز مجبور می‌شود برنامه بگذارند.
 
وی افزود: الان تعدادی مرکز تخصصی ایجاد شده است، ولی همین مراکز تخصصی ما چه مقدار متخصص در زمینه‌های مختلف تربیت کرده است؟
 
بازتاب خبر در رسانه ها :
 
 
--------------------------
 
 
 
 
بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری