علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی: زشتی طلاق نباید با رواج جشن‌های بعد از آن کمرنگ شود/ طلاق مبغوض‌ترین پدیده
پنجشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰ دیدگاه - ۲۷۵ بازدید

نویسنده تفسیر مهر و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه طلاق مبغوض‌ترین چیزی است که خدا خلق کرده است گفت: نباید اجازه دهیم زشتی طلاق با برپایی مراسم جشن بعد از آن در جامعه کمرنگ شود، باید طوری فرهنگ‌سازی شود که افراد با گرفتن طلاق احساس شرم‌ساری و سرافکندگی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی در ادامه سلسله مباحث تفسیر اجتماعی قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به آیه «وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا»(نساء/۳۵) خوف شقاق مسئله‌ای عرفی است و ممکن است در برخی خانواده‌ها، دو دعوا خوف شقاق ایجاد کند و گاهی ممکن است تا چند دعوا هم این خوف وجود نداشته باشد.

وی افزود: در گذشته به‌راحتی دعواهای خانوادگی منجر به شقاق و طلاق نمی‌شد ولی در دوره معاصر به‌ویژه با کمتر شدن تسلط خانواده‌ها بر زوج، خوف شقاق بیشتر وجود دارد.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به رواج پدیده ازدواج سفید تصریح کرد: متأسفانه جشن بعد از طلاق در برخی کشورها رائج شده و در ایران نیز در برخی موارد وجود داشته و دارد.

این قرآن‌پژوه با بیان اینکه طلاق در روایات مبغوض‌ترین چیزی است که خدا خلق کرده و عرش الهی را تکان می‌دهد تاکید کرد: نباید امر میمون و مبارک تلقی شود که برای آن جشن هم گرفته شود.

وی تاکید کرد: باید طوری فرهنگ‌سازی و با این پدیده زشت برخورد کنیم تا افرادی که طلاق می‌گیرند در جامعه دچار سرافکندگی، شرمندگی و سرزنش شوند.

نویسنده تفسیر مهر با اشاره به روایات ذیل آیه مرتبط با انتخاب حکم در اختلافات خانوادگی عنوان کرد: عمده روایات مرتبط در البرهان و نورالثقلین و در کتب اهل سنت وجود دارد که نورالثقلین به صورت منظم‌تر این روایات را فراهم آورده است.

دکتر رضایی اصفهانی ادامه داد: در بحث حکمیت و تشکیل دادگاه و وجوب و استحباب آن میان شافعی و حنفی و دیگر مذاهب اختلاف است همچنین در بحث نفوذ حکم حکمین میان شیعه و سنی و مذاهب مختلف تفاوت دیدگاه وجود دارد.

فقه القرآن

وی همچنین در ادامه بحث فقه‌القرآن عنوان کرد: ابوحنیفه به جواز ترجمه قرآن در نماز فتوا داد ولی این قول در نزد فقهای شیعه و فقهای مذاهب دیگر مورد پذیرش نیست و معتقدند که افرادی که حمد را بلد نیستند هر طور می‌تواند  باید یاد بگیرند یا در نماز جماعت شرکت کنند.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی تصریح کرد: ایرانیان فارسی‌زبان نیز در صدر اسلام این مشکل را داشتند که سلمان فارسی نیز جواز ترجمه سوره حمد را از پیامبر(ص) گرفت که نشان می‌دهد در ابتدای اسلام، عربی حمد و سوره برای تازه مسلمین سخت بوده است.

وی افزود: برخی افراد نیز حمد و سوره را بلد هستند اما ممکن است زبانشان به گونه‌ای باشد که نتوانند تلفظ درست داشته باشند که احکام شرعی آن قابل بررسی است؛ زیرا حتی در میان اعراب هم افراد زیادی هستند که نمی‌توانند قرآن بخوانند.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

-----------------------------

سایت صاحب خبر

سایت مخبرنیوز

سایت تی نیوز

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری