علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
سخنی در تذکر ایام الله و پاسداشت نعمت جمهوری اسلامی
یکشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰ دیدگاه - ۳۷۵ بازدید

مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی طی یادداشتی به بررسی مفهوم ایام الله پرداخت و با اشاره به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان ایام الله تاکید کرد: مردم عزیز ما باید در این شرایط که فضای مجازی پر غوغا و تعیین کننده است مبادا از ارزش کار خود غافل شوند و نعمت بسیار بزرگ جمهوری اسلامی که پروردگار به آنان عطا کرده است را خفیف بشمارند.

متن کامل این یادداشت تقدیم می شود:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ (آیه 5 سوره ابراهیم)

(( و به راستی ما موسی را با آیات و معجزه های خود فرستادیم (و دستور دادیم) که قوم خود را از تاریکی ها به سوی نور خارج کن و ایام الله را به آنان یاد آوری کن که بی گمان در این یاد آوری عبرت هایی برای هر انسان پر صبر و پر سپاس خواهد بود.))

تذکر به ایام الله دستور قرآنی است که خدای متعال به حضرت موسی (ع) بعد ار پیروزی هایی که بر فرعون پیدا کردند و موفق شدند حکومت الهی را تشکیل دهند، می فرماید به قوم خود و پیروانت ایام الله را یاد آوری کن.

ایام الله چیست؟

معنای ظاهری ایام الله یعنی روز های خدا، اما با توجه به آنکه همه ی روزها روز خدا هستند،ولی به حضرت موسی دستور داده می شود که مردم را به ایام الله متذکر کن، معلوم می شود که ایام الله به روز های خاصی گفته می شود که امتیازی بر روزهای دیگر دارد و از روز های بزرگ الهی است و تحولاتی در زندگی و سرنوشت مردم پدید آمده است.

بسیاری از مفسرین، ایام الله را به نعمت های الهی که به مردم ارزانی داشته است، تفسیر کرده اند و برخی نیز به اتفاقات مهمی که در زندگی ملت ها رخ داده است و نابودی دشمنان خدا را در پی داشته است، ایام الله گویند، کما اینکه در بعد از آیه شریفه (( ایام الله )) اشاره دارد که موسی به قوم خود گفت به یاد آورید نعمت های خدا را بر خودتان که شمارا از فرعونیان نجات داد، همانهایی که عذاب سختی را بر شما تحمیل کرده بودند، پسرانتان را سر می بریدند و زنانتان را برای خدمتکاری زنده نگه میداشتند، و در این ماجرا آزمایشی بزرگ بود.

 به هر حال یاد آوری روز های بزرگ اعم از روز های پیروزی و یا روز های سخت و طاقت فرسا، نقش مؤثری در بیداری و هوشیاری ملت ها دارد و با الهام از همین پیام آسمانی است که ما خاطره روز های بزرگی مانند پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی می داریم که از مصادیق ایام الله است و باید خاطره آن حفظ شود.

به گفته عالم جلیل القدر مرحوم فیض کاشانی همه روز هایی که برای مردمانی نعمت و برای دیگران عذاب بوده است را میتوان از مصادیق ایام الله نامید و در ادامه ی آیه ی شریفه فوق می فرماید:

{إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ} یعنی در این تذکر و یاد آوری (( ایام الله )) یک نشانه ها و عبرت هایی هست برای کسانی که صبور و شکور هستند و برای هردو هم صیغه مبالغه آورده است یعنی کسانی که خیلی صبر می کنند و خیلی شکر می کنند و اینان کسانی هستند که در برابر مصائب و مشکلات بی تابی و بی صبری نمی کنند و در هنگام پیروزی و فراوان شدن نعمت های الهی هم مغرور به دنیا و دچار غفلت از پروردگار نمی شوند.

اما نکته بسیار مهمی که در این بحث وجود دارد و نتیجه گیری می توان کرد در آیه بعدی است که می فرماید:

 { وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ}(سوره ابراهیم آیه 7)

و باز بیاد بیاورید هنگامی که پروردگارتان اعلام کرد اگر شکر نعمت های الهی را بجای آورید قطعا آن را برای شما افزایش خواهم داد و اگر ناسپاسی و کفران نعمت  کردید، عذاب من قطعا سخت خواهد بود، کنایه از آنکه در کفران نعمت، نه تنها نعمت ها سلب می شود بلکه عذاب الهی را هم در پی دارد. این آیه مهمترین و صریح ترین آیه قرآن در مورد شکر نعمت و یا کفران نعمت است که بعد از آیه مربوط به نعمت آزادی قوم بنی اسرائیل از شّر فرعونیان و تشکیل حکومت الهی که از بزرگترین نعمت هاست اگر نسبت به آن شکر گذاری نشود، خداوند مردم ناسپاس را به عذاب شدیدی گرفتار می کند.

آنچه مبرهن است ملت ایران در سال های متمادی گرفتار ظلم و ستم پادشاهان بوده است و فساد آنان صفحات تاریخ را پر کرده است و علیرغم آنکه در دویست سال گذشته مردم و علمای دینی مجاهدات زیادی داشتند

و لیکن پیروزی های آنان مقطعی بود و یا با دوام و چشمگیر نبود و با ترفندهای استعمار گران هموراه زحمات آنان مانند پیروزی مشروطه، پس از چندی ضایع گشت و از بین رفت.

اما حقیقتاً پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران در بهمن ماه سال 1357 به رهبری حضرت امام خمینی (رض) که با همیاری قاطبه علمای دینی و مراجع عظام تقلید و روحانیت معظم و ملت عظیم الشأن ایران همراه بود را باید از مصادیق بارز (( ایام الله )) عنوان کرد و بحمد الله این نظام جمهوری اسلامی که برای نخستین بار در جهان تاسیس یافت، با رقه ای از امید را در دلهای مظلومان و مستضعفان جهان ایجاد کرده است.

مردم عزیز ما باید در این شرایط که فضای مجازی پر غوغا و تعیین کننده است مبادا از ارزش کار خود غافل شوند و نعمت بسیار بزرگ جمهوری اسلامی که پروردگار به آنان عطا کرده است را خفیف بشمارند! مهمترین علامت  برای آنکه بفهمیم که آیا انقلاب مسیر درستی را طی می کند یا نه؟ آن است که می بینیم روز به روز هجمه های دشمنان ملت ایران مخصوصاً آمریکا و اسرائیل بیشتر می شود و پیوسته در فکر سرنگونی نظام جمهوری اسلامی هستند، و حال آنکه اگر ما راه خطا رفته بودیم و برای منافع آنان ضرری نداشتیم، لزومی نداشت انقدر دشمنی های پی در پی بکنند! پس بنا بر این معلوم می شود، کلیت نظام جمهوری اسلامی به ضرر آنهاست و لذا نقشه می کشند تا مردم را فریب داده، نسبت به گوهری که خدا به آنان عطا کرده بی معرفت و بدگمان شوند و خدا آن روز را نیاورد که عذابی سخت را در پی خواهیم داشت.

این سخن به معنای آن نیست که در جمهوری اسلامی هیچگونه ظلم و بی عدالتی وجود ندارد، و یا اشکالاتی در عملکرد مسؤلین نیست، بلکه همواره تذکر داده شده است که سوء عملکرد مسؤلان در هر رده ای به خود آنان مربوط می شود و دامن انقلاب اسلامی را آلوده نمی کند چون اساس این انقلاب و این نهضت از ابتدا بر ((أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى)) بوده است و خون های پاک شهیدان نیز دوام و استمرار آن را تضمین کرده است.

ما خدا را شاکریم که بعد از رهبری امام خمینی (رض) سکان اداره کشور و رهبری نظام  به دست یکی از مخلص ترین بندگانش و وفادارترین و صابرترین شخص به ادامه ی راه امام یعنی رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) افتاد و علیرغم همه دشمنی ها توانسته است، قدرت و عظمت و ثبات را و در عین حال پیشرفت و استقلال و توانمندی را برای مردم ایران به ارمغان آورد.

ما باید شکرگزار این نعمت ها باشیم، نه این که اشکالات را نبینیم، بلکه اشکالات را در حد خودشان ببینیم و منافع کثیری که این نظام برای ما داشته است را هم ببینیم و آنگاه بسنجیم که چه چیزی را می خواهیم بدهیم و چه چیزی را می خواهیم بدست آوریم؟ هیچ فکر کرده ایم که دشمنان برای ما چه خواب هایی دیده اند؟! آیا همین آمریکا نبود که داعش خون آشام که در یک روز قریب دو هزار نفر جوان عراقی را در پایگاهی کشتند و سر بریدند را سال ها بر ملت مظلوم عراق و سوریه مسلط کرد و هم اکنون نیز این وحشی های جگر خوار را از پراکندگی و تشتت حفظ می کند و در صدد سازماندهی مجدد آن ها در نقطه ای دیگر است، آیا این داعشی های تولید آمریکا که هزاران انسان بیگناه از کوچک و بزرگ را وحشیانه کشتند، تاکنون یک تیر به سمت اسرائیل شلیک کرده اند!؟

اگر جمهوری اسلامی به یاری مردم مظلوم عراق و سوریه نمی شتابید که دایره ظلم و جنایت آنها بسیار وحشتناک تر می شد و جرأت حمله به کشور ما را هم پیدا می کردند، به هرحال این امنیت در این شرایط که چنین دشمنان سفاکی داریم، بسیار نعمت بزرگی است و باید قدردان خون پاک شهید حججی ها باشیم و الا معلوم نبود به سر مردم ما چه می آمد؟ مگر شهر بزرگ موصل را همین قداره بندان داعشی اشغال نکردند؟ آیا با مردم آنجا با صلح و سفا و دموکراسی رفتار کردند؟! چنان خونریزی کردند که در همان بدو ورود صدها نفر را سر بریدند تا نفس ها در سینه حبس شود و کسی نٌطٌق نکشد و اگر کسی کوچکترین اعتراضی داشت مساوی با قتل بود حتی وقتی دختر یا همسر کسی را به بردگی می بردند، از ترس جانشان سکوت می کردند! چرا چشم خود را باز نمی کنیم و حقایق منطقه را نمی بینیم! حالا آیا واقعا می ارزد به خاطر برخی مشکلات و یا حتی ضایع شدن حقوق شخصی مان، کل این نظام و امنیت را بخطر بیندازیم!

ایام الله دهة فجر انقلاب اسلامی فرصتی است تا هم مردم و هم مسؤلان، قدر نظام جمهوری اسلامی را بدانند و شکرگزاری آن هم در خدمت شایسته و خالصانه مسؤلان و تجمع و همبستگی و وحدت ملی مردم و پشتیبانی آنان از ولایت فقیه تجلی می یابد تا ستون قائمه نظام بتواند همچنان با استوار شیرازه کشور را  حفظ کند.

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا

مرتضی نجفی قدسی         

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری فارس

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری اقتصادی ایران

خبرگزاری نسیم آنلاین

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری تهران پرس

-----------------------------

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت(pdf)

روزنامه اطلاعات

-----------------------------

سایت اتحادیه تشکلهای قرآنی کشور

سایت قم نیوز

سایت صاحب خبر

سایت ایران نیوز

سایت قطره

سایت خبروان

سایت تی نیوز

سایت روزامه

سایت آکا ایران

سایت خبرلند

سایت هشدارنیوز

سایت نیوزپیشتاز

سایت مانیتورشفقنا

سایت شهرزبان

سایت خبریست

سایت اخبارپارسیک

سایت ماگیتو

سایت خبرفارسی

سایت شماخبر

سایت اول خبر

سایت پارس مطلب

سایت گیشه نیوز

سایت چندخبر

سایت عنوان

سایت پارس24

سایت جویا

سایت هشتگ

سایت پویش خبر

سایت ردنیوز

سایت خبرمفید

سایت میهن مدیا

سایت ایمان نیوز

سایت مجله ایرانی

سایت خبربرتر

سایت شیعه شفقنا

سایت ماگ ایران

سایت رسمی مصطفی هاشمی

سایت رسانه سلامت

سایت بازدید

سایت فول خبر

سایت آتاباباخبر

سایت بانکداری ایرانی

سایت اسپادنیوز

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری