حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی عنوان کرد: پاسخ به شبهه فمینیست‌ها در مورد ازدواج

نویسنده تفسیر مهر و استاد جامعة المصطفی(ص) در پاسخ به شبهات فمینیست‌ها در مورد ازدواج به اشتباهات تحلیلی آنها اشاره کرد و گفت: برداشت نادرست آنان ناشی از ترجمه اشتباه از آیات و زیست فکری در دنیای غرب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، در سلسله جلسات تفسیر قرآن و علوم اجتماعی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به آیه «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» با بیان اینکه ضمیر «الیها» در این آیه به زن باز می‌گردد گفت: برخی بر همین اساس، شبهه کرده‌اند که آرامش در ازدواج فقط مخصوص مردان می‌شود و مرد در ازدواج با رسیدن به زن به آرمش می‌‌رسد.

وی با اشاره به سوء استفاده فمینیست‌ها از این آیه گفت: این‌ها معتقدند که زن نه تنها از ازدواج آرامش پیدا نمی‌کند بلکه دچار فشارهای بسیار جدی نیز می‌شود و ضرر می‌کند.

دکتررضایی اصفهانی با بیان اینکه خطابات قرآنی، عمدتا مذکر است ولی شامل مونث نیز می‌شود که نمونه آن در آیه دستور به گرفتن وضو وجود دارد، عنوان کرد: البته این مسئله در مورد این آیه درست نیست؛ بنابراین باید راه حل مناسبی برای پاسخ به این شبهه پیدا کنیم. 

این قرآن‌پژوه و نویسنده تفسیر مهر با بیان اینکه، ما در این آیه، خطاب لکم و  انفسکم را منحصرا برای مذکر گرفته‌ایم، و این مسئله سبب این شبهه است، اظهار کرد: خطابات قرآن مانند اذا قمتم الی الصلوة و ... از جمله در همین آیه مخصوص هر دو جنس است؛ یعنی خلق لکم و انفسکم مشمول هر دو جنس می‌شود؛ در این آیه وقتی سخن از مودت و رحمت است مودت و رحمت میان زن و مرد عنوان شده است.

وی افزود: ضمن ایکه آیه فرموده ما برای زن و مرد از جنس خودشان همسرانی آفریدیم همچنین «لتسکنوا» و ازواج نیز قرینه برای این مسئله است که «الیها» تنها خطاب به زن نیست تا شبهه فوق ایجاد شود.

این مترجم قرآن کریم با بیان اینکه در ترجمه این آیه، دقت زیادی لازم است؛ زیرا صدر آیه اعم از زن و مرد است و ذیل آن نیز باید این گونه معنا شود، بیان کرد: گروهی از فمینیست‌ها، مخالف ازدواج هستند؛ یکی از فمینیست‌های مشهور گفته است؛ زنان ازدواج کرده با وجود داعیه برخورداری از زندگی خانوادگی و مردان ازدواج نکرده هم با وجود داعیه برخورداری از آزادی، از جهت شاخص‌های تنش‌هایی مانند کابوس، هراس از فروریختگی عصبی، تپش قلب و ... در سطح بالایی هستند.

وی افزود: برعکس، زنان ازدواج نکرده با وجود احساس داغ اجتماعی بی همسری از نظر همه شاخص‌های تنش در مرتبه پایین‌تری قرار دارند پس نتیجه می‌گیریم زناشویی برای مردان خوب و برای زنان بد است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی ادامه داد: اولا این فمینیست، آماری ارائه نکرده است، از طرف دیگر، زن و مرد با وجود ازدواج، دغدغه‌هایی دارند ولی شیرین و در راستای رشد و تکامل است؛ مثلا خانمی که ازدواج می کند به خصوص اگر تجرد وی طولانی باشد، نگرانی از بچه دار شدن یا نشدن، تنهایی و ترس و ... از بین می رود؛ مهریه و نفقه به او تعلق گرفته لذا احساس آرامش اقتصادی و روانی بیشتری خواهد داشت؛ از طرف دیگر توصیه‌های زیادی در اسلام نسبت به خوش رفتاری نسبت به همسر وجود دارد؛ لذا بحث آرامش در خانواده قرآنی بیشتر است.

وی افزود: در زندگی غربی چون ازدواج غیر اسلامی است، زن مهریه و نفقه ندارد و قوانین خشک در ازدواج حاکم است ممکن است این تنش‌ها و استرس‌ها برای زن و مرد وجود داشته باشد ولی این عیب از قرآن و اسلام نیست بلکه عیب از خود آنان است که پایبند به این مسایل نیستند؛ شما اگر نظام خانواده را به هم بریزید و قرآنی نباشد؛ در این صورت، مهریه و نفقه و ... در آن معنا ندارد و افزایش فشارهای روحی و اقتصادی و ... دور از انتظار نیست.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری ادیان نیوز

------------------------------

سایت پایگاه خبری جامعه المصطفی

سایت قم پرس

سایت صاحب خبر

سایت تی نیوز

سایت تبیان

سایت رسالات

سایت پارست

سایت بتانیوز

سایت هشتگ

 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد