علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
آیت الله استادی: حوزه و طلاب به مسائل اخلاقی توجه بیشتر داشته باشند
پنجشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰ دیدگاه - ۳۵۶ بازدید

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: امروز حوزه و حوزویان به مسائل اخلاقی بسیار نیاز دارند از این رو باید درباره تقویت مسائل اخلاقی در حوزه تلاش کرد.

آیت الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه شامگاه چهارشنبه هشتم آذرماه در پانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با تقدیر از فعالیت های مجمع تفسیر و مرکز مدیریت حوزه گفت: در قم همواره تفسیر وجود داشت اما برخی مدام اعلام می کردند که تفسیر و قران مهجور مانده است و تنها به فقه و اصول توجه می شود، خوشبتختانه فعالیت های انجام شده  این شایعه منتفی شد.

وی افزود: امروز درس های تفسیر در کنار دروس فقه و اصول برگزار می شود و روز به روز نیز باید گسترش پیدا کند، امروز حوزه و حوزویان به مسائل اخلاقی بسیار نیاز دارند از این رو باید درباره تقویت مسائل اخلاقی در حوزه تلاش کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که دروسی مانند فقه، اصول، ادبیات و فلسفه به صورت غیر مستقیم با اخلاق سروکار دارند، اظهار داشت: این در حالی است که آیه آیه قرآن می تواند با اخلاق ارتباط داشته باشد، اساتید قرآنی می توانند با تفسیر نیز اخلاق را ارائه و تزریق کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از آیات قرآن با اخلاق ارتباط مستقیم دارد و این اخلاق قرآنی اثر بیشری خواهد داشت، بزرگان تأکید داشتند و دارند که هر استادیدر ابتدا یا انتهای درس خود یک حدیث بخواند اما به آن عمل نشده است.

آیت الله استادی با بیان این که جلسات قرآنی و تفسیری باید معنوی باشد، ابراز داشت: در چنین جلساتی باید عظمت قرآن حفظ شود، اگر گفته می شود که کلاس های دیگر خلوت شده دروس تفسیر نباید این چنین باشد.

وی عنوان کرد: اساتید تفسیر باید استخفاف قرآن را برای طلابی که به صورت منظم در کلاس ها شرکت نمی کنند تبیین کنند، بی نظمی استخفاف به قرآن است، البته اساتید باید معنویت را از خود شروع کنند و عامل به فرمایشات قرآن باشند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان فرمودند کسی که انس و مجالست با قرآن داشته باشد هدایتش زیاد شده و بی بصیرتی آن کم می شود، قرآن باید مورد علاقه ما باشد، کسی که غذای خوب و سالم را دوست نداشته باشد مریض است.

وی اضافه کرد: اگر قرآن برای کسی جاذبه ندارد و در زمان خواندن قرآن خسته می شود باید درباره خود فکر کند، علوم قرآنی و مسائل تفسیری باید به صورت جذاب بیان شود تا بیشتر مورد استفاده مخاطبان و شاگردان قرار گیرد.

آیت الله استادی گفت: باید مراقب باشیم به گونه ای نشود که انسان عمری با قرآن باشد اما اثری در او ایجاد نشود، استاد و شاگرد دروس تفسیرقرآن باید رنگ قرآنی داشته باشد،  باید به سمت و سوی تکامل به وسیله قرآن کریم حرکت کنیم.

وی افزود: امروز مفاسد بسیار شده است، کسی نباید به خود مغرور باشد که می تواند خود را در برابر گناهان حفظ می کند. وقتی گفته می شود بدی ابزاری غالب بر خوبی است نباید در اختیار طلاب باشد، حال ممکن است برخی بگویند این صحبت ها قدیمی است و نمی شود اما اگر کسی می خواهد دین خود را حفظ کند باید این کار را انجام دهد.

عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: باید تعارف ها را کنار گذاشت و به صورت جدی قدم برداشته شود، انس با قرآن انسان را نورانی می کند، جوانان با انس و تکیه کردن بر قرآن می توانند سعادت خود را تأمین کنند.


 

بازتاب خبر در رسانه ها :
----------------------------------
 
---------------------------------
---------------------------------
 
 
 
 
 
 
 
بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری