علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
تجلیل از فعالان علوم قرآنی در پانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه
پنجشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰ دیدگاه - ۳۷۶ بازدید

پانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و با تجلیل از فعالان عرصه تفسیر وعلوم قرآنی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

پانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم شامگاه چهارشنبه هشتم آذرماه به همت مجمع عالی تفسیر حوزه و با حضور شخصیت های برجسته حوزوی  و با تجلیل از فعالان عرصه تفسیر وعلوم قرآنی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این همایش که با حضور پرشور اساتید تفسیر همراه بود، آیات رضا استادی، سید محمد غروی، محمود رجبی، محسن فقیهی، سید هاشم بطحایی و  فقیه یزدی نیز حضور داشتند.

در ابتدای همایش حجت الاسلام احمدی قمی دبیرمجمع عالی تفسیر حوزه سعادت و هدایت انسان را در گرو تمسک به قرآن کریم و اهل بیت(ع) دانست و با اشاره به جایگاه عالمان دینی در تبیین و ترویج معارف الهی افزود: بیان و تفسیر قرآن کریم بر عهده پیامبر اسلام و ائمه اطهار(ع)  بود و پس از این بزرگواران بر عهده عالمان دینی واگذار شده است؛ از این رو عالمان باید تمام سعی خود را در مسیر تبیین دین و قرآن به کار گیرند.

حجت الاسلام احمدی قمی تفسیر قرآن کریم را نیازمند آشنایی اساتید با مسائل و روش های آن دانست و اظهار داشت: قرآن و عترت دو امانت و ثقل گرانبهای پیامبر اسلام هستند و اهل بیت طاهرین(ع) اصلی ترین و بزرگ ترین مفسران قرآن به شمار می روند.

وی دریافت و استخراج علوم قرآنی و قواعد تفسیری از کلام اهل بیت(ع) را وظیفه اساتید حوزه خواند و عنوان کرد: با رسیدن به اصول و قواعد مورد نیاز در حوزه تفسیر می‌توانیم به پرسش‌ها پاسخ داده و در دنیای پر تلاطم کنونی مسیر رسیدن به سعادت را برای انسان‌ها باز کنیم.

در ادامه حجت الاسلام مفتح عضو هیأت علمی دانشگاه قم سخنرانی کرد و پرداختن به پژوهش های قرآنی در ابعاد داخلی و بین المللی را امری ضروری دانست و گفت: باید به شبهاتی که دائما در حوزه قرآن تولید می شود و سعی در اثرگذاری بر جامعه و نخبگان دارد پاسخ داده شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که برخی سعی دارند که قرآن کریم را خواب نامه پیامبر اسلام جلوه دهند، اظهار داشت: با این شبهات سعی در از بین بردن سندیت قرآن کریم است، این شبهه با جذابیت های ادبی در حال گسترش در جوانان اهل مطالعه و فکر است که طلاب و اساتید وظیفه دارند پاسخ دهند.

حجت الاسلام مفتح با بیان این که تئوری برگرفته از کتاب و سنت در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باید از سوی حوزه علمیه ارائه شود، ابراز داشت: این تئوری ها باید تولید شود تا مور استفاده قانونگذاران قرار گیرد و این مسأله باید از سوی حوزه و طلاب پیگیری شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم خاطرنشان کرد: در عرصه بین الملل نیز خلأهایی داریم و قرآن شناسان برای تبیین معارف در این زمینه کوتاهی کردند و نتوانستند معارف قرآن را به خوبی عرضه کنند اما در مقابل با هزینه های گزافی سعی در زیر سؤال بردن قرآن دارند.

سپس آیت الله استادی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه به ایراد سخن پرداخت با تقدیر از فعالیت های مجمع تفسیر و مرکز مدیریت حوزه گفت: در قم همواره تفسیر وجود داشت اما برخی مدام اعلام می کردند که تفسیر و قران مهجور مانده است و تنها به فقه و اصول توجه می شود، خوشبتختانه فعالیت های انجام شده  این شایعه منتفی شد.

وی افزود: امروز درس های تفسیر در کنار دروس فقه و اصول برگزار می شود و روز به روز نیز باید گسترش پیدا کند، امروز حوزه و حوزویان به مسائل اخلاقی بسیار نیاز دارند از این رو باید درباره تقویت مسائل اخلاقی در حوزه تلاش کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که دروسی مانند فقه، اصول، ادبیات و فلسفه به صورت غیر مستقیم با اخلاق سروکار دارند، اظهار داشت: این در حالی است که آیه آیه قرآن می تواند با اخلاق ارتباط داشته باشد، اساتید قرآنی می توانند با تفسیر نیز اخلاق را ارائه و تزریق کنند.

در ادامه مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطباییبرنامه ریزی حوزه علمیه و نهادهای تبلیغی برای پاسخگویی به شبهات به ویژه در شبهات علیه قرآن را کاری مهم و حیاتی ارزیابی کرد.

وی افزود: پاسخ به شبهات باید امر مهمی تلقی شده و با جدیت به آن پرداخته شود، دارالقرآن علامه طباطبایی در این موضوع سعی می کند در حد وسع خود اقدام عملی انجام دهد، البته  این مرکز در سال های گذشته دوره های پاسخگویی به شبهات برگزار کرده است.

وی ادامه داد: ا ن شاءالله نخستین نشست هم اندیشی برای مقابله با هجمه های دشمنان در شب میلاد پیامبر با حضور جمعی از بزرگان برگزار می شود و باید گروهی از افراد قوی تشکیل شود تا با همت جمعی و قوی به مبارزه با شبهات پرداخته شود.

نجفی قدسی عنوان کرد: برخی می گویند علامه طباطبایی با انقلاب کار نداشته است اما چگونه می شود که ایشان شاگردانی تربیت کند که استوانه های انقلاب باشند اما ایشان کاری نداشته باشد.

در پایان نیز حضرت آیت الله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که قرآن پژوهان در محضر و مشهد قرآن کریم هستند، اظهار داشت: قرآن کریم هیچ معادلی غیر از عترت طاهرین(ع) ندارد، هر روایت و درایت جهان نیز باید به پیشگاه قرآن و عترت عرضه شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که تمام روایت های اخلاقی، فقهی، حقوقی و تفسیری حتما باید بر قرآن عرضه شوند، ابراز داشت: قرآن کریم باید اولین حرف را در حوزه  بزند؛ علما و طلاب نائبان امام محسوب می شوند و امروز دین به دست آن ها زنده است که نخستین رسالت آن ها قرآن محوری است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز همانند گذشته وقتی اسلام عرضه می شود دشمن نیز آن را تعقیب و برای تخریب تلاش می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مسیحیت مسخ و تحریف شده است، اظهار داشت: امروز نیز دشمنان اسلام سعی می کنند که اسلام ناب را مانند مسیحیت معرفی کنند یعنی می خواهند اعتبار قرآن را به عنوان کلام الهی زیر سؤال ببرند و مقام پیامبر اسلام را در حد یک فرد عادی معرفی کنند.

وی ادامه داد: وقتی این سخنان در دانشگاه ها بیان می شود نباید توقع داشت که جوان مسلمان به دانشگاه بروند و این سخنان را از برخی اساتید به ظاهر مسلمان بشنوند و دین آن ها باقی بماند، رسالت حوزویان حفظ قرآن کریم، تفسیر کلام الهی و عرضه روایات و درایات به قرآن است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر این که قرآن کریم حبل متین به نحو تجلی است، ابراز داشت: آنچه که معادل این حبل متین است علی(ع) و اولاد ایشان هستند.

مفسر برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: قرآن مسیحیت و انجیل را حفظ کرد، مرحوم کاشف الغطا می گوید اگر قرآن نبود مسیحیت و انجیل وجود نداشت و با پیشرفت علم مسیحیت باقی نمی ماند، اسلام و قرآن مسیحیت را زنده کرد.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی و شهدای حرم دین را زنده کردند؛ حوزه علمیه وبزرگان باید مباهله را مانند غدیر احیا کنند و پاس بدارند، اگر انسان بداند که مباهله چه روز بزرگ و تأثیرگذاری است حتما آن راجشن می گیرد البته جشن صرفا به معنای شیرینی پخش کردن نیست بلکه باید برای این روز بزرگ مقاله نوشته شده و همایش برگزار شود و کار علمی صورت گیرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر این که حوزه و حوزویان باید قرآن متحرک باشند، گفت: انقلاب اسلامی به برکت امام و شهدا دین الهی را احیا کرد و الا دین افیون بود، کلیسا به برکت مسجد و مسیحیت به برکت اسلام زنده است.

وی افزود: قرآن کریم محور اصلی کار مسلمانان است و دشمن برای بیرون کردن این کتاب الهی از صحنه زندگی مسلمین قدم به قدم اقدام می کند و سعی دارند که عقل بشری را جایگزین وحی کرده و قرآن را از صحنه بیرون کنند.

وی ادامه داد: بار قرآن بر دوش حوزویان است و نخستین درس و بحث حوزویان باید قرآن کریم باشد و آن را منتشر کنند، نباید اجازه داد که المیزان و قرآن کریم تنها بماند، علامه طباطبایی با توجه به نیازهای جامعه المیزان را نوشتند، قرآن تمام شدنی نیست و به ابدیت متصل است و فعالیت های علمی و پژوهشی پیرامون آن باید جدی انجام شود.

تجلیل از شخصیت های فعال در عرصه تفسیر و علوم قرآنی بخش دیگر از این همایش بود  و بر اساس آن از آیت الله کریمی جهرمی به پاس تألیفات گسترده در علوم قرآنی و تفسیر قرآن کریم، حجت الاسلام ربانی خراسانی به دلیل فعالیت دیرینه در امر آموزش قرآن و تألیف کتب تجوید تجلیل شد.

همچنین از  سید محمدباقر حجتی به دلیل تألیف کتب قرآنی و سال ها تدریس علوم قرآنی در دانشگاه ها تقدیر به عمل آمد اما به دلیل عدم حضور وی به دلیل کسالت در همایش، حجت الاسلام وافی به نیابت لوح تقدیر را دریافت کرد.

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها :
---------------------------------
---------------------------------
---------------------------------
 
 
 
 
 
 
بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری