علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
آیت الله العظمی مکارم شیرازی: مبلغان بر اساس نیاز و شناخت مخاطب به تبلیغ دین بپردازند
چهارشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰ دیدگاه - ۳۱۷ بازدید

حضرت آیت الله مکارم با بیان این که مبلغان باید با استفاده از آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) تبلیغ کنند، گفت: مبلغان باید مخاطب خود را شناخته و مطابق آن تبلیغ خود را انجام دهند.

حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شامگاه سه شنبه هفتم آذر ماه، در چهارمین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با تبریک آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) گفت: با استعانت از حضرت باید به وظایف سنگینی که در این زمان داریم عمل کنیم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره علامه طباطبایی افزود: علامه طباطبایی مفسر برجسته قرآن مجید و دارای علوم مختلف در سر حد عالی بود، علامه طباطبایی پسری نداشت که جای او را بگیرد اما اگر خدا بخواهد نام کسی جاویدان بماند این کار را خواهد کرد، کما این که نام علامه با تبدیل منزل ایشان به دارالقرآن جاودانه تر شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تقدیر از فعالیت های دارالقرآن علامه طباطبایی اظهار داشت: خوشبختانه در این مرکز فعالیت ها و برنامه های قرآنی، تبلیغی، فرهنگی و حوزوی برگزار می شود که همه این ها از روح پاک علامه طباطبایی سرچشمه می گیرد.

وی در ادامه به ارائه بحثی قرآنی درباه خطابات این کتاب الهی پرداخت و ادامه داد: قرآن کریم خطابات مختلفی دارد که مطابق هر مخاطبی برنامه ارائه داده است و این موضوع از اصول فصاحت و بلاغت است؛ در تبلیغ نیز انسان باید مخاطب خود را شناخته و مطابق آن خطاب و تبلیغ خود را انجام دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به انواع خطاب های قرآنی ابراز داشت: قرآن مجید مطابق هر خطاب بیانی دارد، خطاب«یاایهاالناس» غالبا مربوط به کلیات دعوت پیامبر اسلام می شود، خطاب «یا بنی آدم» برای مسائل مربوط به آفرینش انسان است؛ «یا ایهاالذین امنوا» نیز غالبا برای بیان احکام است، همچنین قرآن در مسائل عقلی و منطقی از خطاب« یا اولی الالباب» استفاده می کند.

وی عنوان کرد: قرآن کریم در خطاب به افراد گناهکار به آن ها امید می دهد و این افراد را به راه حقیقت و توبه دعوت می کند، این خطاب قرآن برای این است که فرد گناهکار نگوید که خداوند متعال به او توجه ندارد و نگاه نمی کند، قرآن کریم در این خطاب تأکید می فرماید که انسان نباید از رحمت الهی مأیوس شود.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه«یَا أَیَّتُها النَّفسُ المُطمَئِنَّة» خاطرنشان کرد: وقتی کسی صاحب نفس مطمئنه شد قرآن کریم خطاب ویژه ای برای آن دارد، خطابات قرآنی بسیار اهمیت دارند و کاملا حساب شده هستند، مطالعه و پژوهش در این زمینه انسان را با عظمت و فصاحت و بلاغت قرآن آشناتر می کند.

وی اضافه کرد: فایده دوم بحث این است که علما، فضلا و دانشمندان باید ابتدا مخاطب خود را بشناسند و بر اساس شناخت برنامه هایی پیاده کنند بنابراین با همه مخاطبان به یک صورت نمی توان نگاه کرد، کما این که اهل بیت(ع) ابتدا مخاطب را می شناختند و سپس بر اساس فهم و درک آن ها پاسخ سؤالان را می دادند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مبلغان باید با استفاده از آموزه های از قرآن و اهل بیت(ع) باید با هر جمعیتی متناسب با آن سخن بگویند، گفت: با هر گروهی باید متناسب با نیازها و شرایط آن سخن گفت، مبلغان با سرلوحه قرار دادن قرآن و سیره اهل بیت(ع) که خطابات را متناسب وضع مخاطب ارائه کردند، باید بتوانند بر اساس شرایط مخاطب مسائل را ارائه دهند که در این صورت موفق خواهند شد.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری ایسنا

گزارش تصویری رسا

گزارش تصویری حوزه

---------------------------------

خبرگزاری رسا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری برنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری شبستان

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری خبرآنلاین

خبرگزاری شفقنا

خبرگزاری مهر

خبرگزاری کوثر

----------------------------------

هفته نامه افق حوزه(ص12)(pdf)

---------------------------------

سایت قم فردا

سایت قم نا

سایت تابناک

سایت احسن الحدیث

سایت قطره1

سایت قطره 2

سایت خبرفارسی

سایت خبروان

سایت تی نیوز

سایت جماران

سایت آینده روشن

سایت مانیتورشفقنا

سایت ردنیوز

سایت صدای قزوین

سایت آکابانو

سایت خبری بسیج

سایت ایزی خبر

سایت خبرمفید

سایت خبروان

سایت صاحب خبر

سایت ایرانی مگ

سایت تی نیوز2

 

 

 

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری