علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
برطرف کردن نیازهای امت اسلام سرلوحه کار علامه طباطبایی بود
چهارشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰ دیدگاه - ۳۰۰ بازدید

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم علامه طباطبایی، ورود علامه به تفسیر و فلسفه را در جهت برطرف کردن نیازهای امت اسلام دانست.

آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان شامگاه سه شنبه هفتم آذرماه، در چهارمین همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با گرامیداشت سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الزمان(عج) گفت: باید بررسی کرد که چگونه برخی بزرگان در تاریخ ماندگار و جاودانه شدند و فراموش نمی شوند و همه خود را مدیون آن ها می دانند.

وی افزود: امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی شخصیت هایی هستند که در تاریخ ماندگار و جاودان خواهند بود، سر موضوع این است که شخصیت هایی بزرگی چون امام راحل با خداوند متعال معامله کردند و  اراده خداوند این بود که این شخصیت را عزیز کند، علامه طباطبایی نیز با خداوند معامله کرد.

امام جمعه اهواز با اشاره به نقل قولی از مرحوم حضرت آیت الله بهجت اظهار داشت: ایشان می فرمود وقتی در درس مرحوم محقق اصفهانی معروف به کمپانی بودیم علامه طباطبایی و آیت الله خویی نیز از دوره سابق بر ما حضور داشتند، ایشان می فرمود آقای طباطبایی در فقه و اصول چیزی از آقای خویی کم نداشت.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی وقتی به قم آمدند در ردیف اساتید برجسته و شخصیتی فقیه بود اما خود را از مسیر اظهار مرجعیت خارج کرد و با زندگی زاهدانه سعی در خدمت به مردم و حوزه داشت، علامه طباطبایی با وجود مقامات علمی بسیار بالا همواره سعی در برطرف کردن نیازهای جامعه داشت.

آیت الله موسوی جزایری ابراز داشت: علامه طباطبایی تشخیص داد در فقه و اصول اساتید خوبی هستند و نیازی نیست که حتما به آن ها بپردازد از این رو به مسائل مهم و مورد نیازی همانند تفسیر قرآن و فلسفه اسلامی پرداختند.

وی عنوان کرد: آن زمان درس تفسیر رسمی وجود نداشت از این رو ایشان مشغول تحقیق و پژوهش و همچنین تدریس تفسیر قرآن شدند، علامه طباطبایی برای رضایت الهی سعی کرد تا خلأ موجود در جامعه و حوزه را پر کند، اگر ایشان درس اصول و فقه را پیگیری می کرد شاید دارای جایگاه بهتری می شد اما ایشان از چنین مسائلی فراری و تنها به فکر انجام وظیفه بود.

نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی فکر می کرد که تکلیفش چیست و خداوند متعال از او چه می خواهد سپس در راستای برطرف کردن نیاز جامعه عمل می کرد،  این شخصیت بزرگ برنامه عظیم تفسیر المیزان را آغاز و در راه به ثمر رساندن آن مقاومت کرد.

وی اضافه کرد: مسأله دیگری که علامه طباطبایی به آن پرداخت تبیین فلسفه اسلامی بود چرا که در آن زمان هیاهوی عجیبی از سوی غرب زدگان و شرق زدگان راه افتاده بود و مکاتب غربی و شرقی در کشور و نهادهای علمی ترویج می شد و اسلام بسیار مظلوم و غریب بود.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که علامه طباطبایی با تشخیص درست نیاز جامعه خدمت بزرگی به مردم انجام داد، گفت: علامه حکیمانه و عالمانه بحث می کرد تا ضعف های مکاتب دیگران مبرهن و قوت اسلام ناب محمدی برای همگان اثبات شود.

وی افزود: بسیاری از بزرگان که امروز از مراجع هستند از شاگردان علامه طباطبایی بودند، نتیجه جلسات علمی طباطبایی با حضور بزرگان کتاب روش رئالیسم و اصول فلسفه شد که بعد از گذشت سال ها اگر بخواهیم کتابی قوی، معتبر و مستندی در این زمینه معرفی کنیم اثری مانند آن وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به خدمات حضرت امام خمینی(ره) به جامعه اظهار داشت: حضرت امام تشخیص دادند که بزرگترین نهی از منکر در آن روز چیزی جز مبارزه با شاه نیست و این مسأله را تکلیف شرعی می دانستند چرا که از دیدگاه ایشان شاه و دستگاه فاسد او جرثومه فساد بودند.

وی ادامه داد: امام قاطعانه پای این مسیر ایستاد که خوشبختانه با همراهی علما و حوزه علمیه نهضت انقلاب به پیروزی رسید و رژیم ظالم شاهنشاهی سرنگون شد.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری ایسنا

گزارش تصویری رسا

گزارش تصویری حوزه

--------------------------------

خبرگزاری رسا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری برنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری شبستان

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری خبرآنلاین

خبرگزاری شفقنا

خبرگزاری بسیج

خبرگزاری اقتصادی ایران

--------------------------------

روزنامه عصرایرانیان

روزنامه عصرایرانیان (pdf)

روزنامه رویش ملت(pdf)

روزنامه شروع(pdf)

روزنامه شاخه سبز(ص10)(pdf)

هفته نامه افق حوزه(ص12)(pdf)

--------------------------------

سایت قم فردا

سایت تابناک

سایت قم نا

سایت خبروان

سایت قطره

سایت خبرفارسی

سایت دی نتز

سایت چه خبرا

سایت بلاغ

سایت دمادم

سایت تی نیوز

سایت سافت نیوز

سایت مخبر

سایت خبرپو

سایت خبرمفید

سایت آکابانو

سایت یک ملت

سایت علامه طباطبایی

سایت مانیتورشفقنا

سایت آکاایران

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری