علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
با تجلیل از علمای فعال در عرصه تفسیر و تبلیغ؛ چهارمین همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم برگزار شد
چهارشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰ دیدگاه - ۴۶۱ بازدید

چهارمین همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و با تجلیل از علمای فعال در عرصه تفسیر و تبلیغ در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

چهارمین همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم شامگاه سه شنبه هفتم آذرماه، با حضور شخصیت های برجسته حوزوی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این همایش، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیات مرتضی مقتدایی، سید محمد غروی، سید ابوالفضل میرمحمدی، سید محمد مهدی میرباقری، سید محمدعلی موسوی جزایری، حجج اسلام والمسلمین محسن قرائتی، عباس رفعتی، محمد حسین فلاح زاده و جمعی دیگر از شخصیت ها و اساتید برجسته حوزه علمیه حضور داشتند.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی رییس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم به ایراد سخن پرداخت و با بیان این که با تبلیغ و سخن می توان جوامع را در مسیر درست قرار داد و هدایت های الهی را به انجام رساند، اظهار داشت: البته باید توجه داشت که اگر این سخن و گفتار همراه با عمل نباشد و مبلغ مسائل دینی خودساخته نباشد یقینا سخنان او تأثیر لازم را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ مباحثی که در هیأت مدیره مطرح می شود را به نهادهای مربوطه اعلام می کند، بر راهکارهای ارائه شده از سوی مبلغان کار علمی صورت می گیرد و پس از آن این محتوا در اختیار مسؤولان قرار می گیرد تا از این قوه مهم استفاده بهینه شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی با بیان این که مبلغان در مباحث تبلیغی باید زوایای مختلف را مورد توجه قرار دهند، ابراز داشت: باید به محتوای تبلیغ توجه کرد و ابزارهای شایسته و بایسته را برای رساندن پیام دین مورد استفاده قرار داد.

وی عنوان کرد: تبلیغ سنتی هنوز جایگاه خود را دارد و استفاده از ابزار نوین برای به اضمحلال کشاندن روش سنتی نیست بلکه از ابزار روز باید برای رساندن پیام دین اسلام استفاده شود، امروز فضاهای گوناگونی در اختیار مبلغان قرار دارد که باید استفاده کنند.

در ادامه آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان سخنرانی کرد و افزود: امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی شخصیت هایی هستند که در تاریخ ماندگار و جاودان خواهند بود، سر موضوع این است که شخصیت هایی بزرگی چون امام راحل با خداوند متعال معامله کردند و  اراده خداوند این بود که این شخصیت را عزیز کند، علامه طباطبایی نیز با خداوند معامله کرد.

امام جمعه اهواز با اشاره به نقل قولی از مرحوم حضرت آیت الله بهجت اظهار داشت: ایشان می فرمود وقتی در درس مرحوم محقق اصفهانی معروف به کمپانی بودیم علامه طباطبایی و آیت الله خویی نیز از دوره سابق بر ما حضور داشتند، ایشان می فرمود آقای طباطبایی در فقه و اصول چیزی از آقای خویی کم نداشت.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی وقتی به قم آمدند در ردیف اساتید برجسته و شخصیتی فقیه بود اما خود را از مسیر اظهار مرجعیت خارج کرد و با زندگی زاهدانه سعی در خدمت به مردم و حوزه داشت، علامه طباطبایی با وجود مقامات علمی بسیار بالا همواره سعی در برطرف کردن نیازهای جامعه داشت.

آیت الله موسوی جزایری ابراز داشت: علامه طباطبایی تشخیص داد در فقه و اصول اساتید خوبی هستند و نیازی نیست که حتما به آن ها بپردازد از این رو به مسائل مهم و مورد نیازی همانند تفسیر قرآن و فلسفه اسلامی پرداختند.

وی عنوان کرد: آن زمان درس تفسیر رسمی وجود نداشت از این رو ایشان مشغول تحقیق و پژوهش و همچنین تدریس تفسیر قرآن شدند، علامه طباطبایی برای رضایت الهی سعی کرد تا خلأ موجود در جامعه و حوزه را پر کند، اگر ایشان درس اصول و فقه را پیگیری می کرد شاید دارای جایگاه بهتری می شد اما ایشان از چنین مسائلی فراری و تنها به فکر انجام وظیفه بود.

نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی فکر می کرد که تکلیفش چیست و خداوند متعال از او چه می خواهد سپس در راستای برطرف کردن نیاز جامعه عمل می کرد،  این شخصیت بزرگ برنامه عظیم تفسیر المیزان را آغاز و در راه به ثمر رساندن آن مقاومت کرد.

وی اضافه کرد: مسأله دیگری که علامه طباطبایی به آن پرداخت تبیین فلسفه اسلامی بود چرا که در آن زمان هیاهوی عجیبی از سوی غرب زدگان و شرق زدگان راه افتاده بود و مکاتب غربی و شرقی در کشور و نهادهای علمی ترویج می شد و اسلام بسیار مظلوم و غریب بود.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که علامه طباطبایی با تشخیص درست نیاز جامعه خدمت بزرگی به مردم انجام داد، گفت: علامه حکیمانه و عالمانه بحث می کرد تا ضعف های مکاتب دیگران مبرهن و قوت اسلام ناب محمدی برای همگان اثبات شود.

سپس مرتضی نجفی قدسی گزارشی از فعالیت های دارالقرآن علامه طباطبایی ارائه کرد و از تلاش و برنامه ریزی این مرکز  برای گسترش و ترویج علوم قرآنی و تفسیر در حوزه و جامعه خبر داد.

در ادامه نیز حضرت آیت الله مکارم شیرازی گرامیداشت یاد و خاطره علامه طباطبایی افزود: علامه طباطبایی مفسر برجسته قرآن مجید و دارای علوم مختلف در سر حد عالی بود، علامه طباطبایی پسری نداشت که جای او را بگیرد اما اگر خدا بخواهد نام کسی جاویدان بماند این کار را خواهد کرد، کما این که نام علامه با تبدیل منزل ایشان به دارالقرآن جاودانه تر شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تقدیر از فعالیت های دارالقرآن علامه طباطبایی اظهار داشت: خوشبختانه در این مرکز فعالیت ها و برنامه های قرآنی، تبلیغی، فرهنگی و حوزوی برگزار می شود که همه این ها از روح پاک علامه طباطبایی سرچشمه می گیرد.

وی در ادامه به ارائه بحثی قرآنی درباه خطابات این کتاب الهی پرداخت و ادامه داد: قرآن کریم خطابات مختلفی دارد که مطابق هر مخاطبی برنامه ارائه داده است و این موضوع از اصول فصاحت و بلاغت است؛ در تبلیغ نیز انسان باید مخاطب خود را شناخته و مطابق آن خطاب و تبلیغ خود را انجام دهد.

وی اضافه کرد: علما، فضلا و دانشمندان باید ابتدا مخاطب خود را بشناسند و بر اساس شناخت برنامه هایی پیاده کنند بنابراین با همه مخاطبان به یک صورت نمی توان نگاه کرد، کما این که اهل بیت(ع) ابتدا مخاطب را می شناختند و سپس بر اساس فهم و درک آن ها پاسخ سؤالان را می دادند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مبلغان باید با استفاده از آموزه های از قرآن و اهل بیت(ع) باید با هر جمعیتی متناسب با آن سخن بگویند، گفت: با هر گروهی باید متناسب با نیازها و شرایط آن سخن گفت، مبلغان با سرلوحه قرار دادن قرآن و سیره اهل بیت(ع) که خطابات را متناسب وضع مخاطب ارائه کردند، باید بتوانند بر اساس شرایط مخاطب مسائل را ارائه دهند که در این صورت موفق خواهند شد.

تجلیل و تقدیر ازبزرگان عرصه قرآن و تفسیر، تبلیغ ملی و بین المللی و فعالیت های پایان بخش چهارمین همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم بود.

بر این اساس، آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به پاس سال ها فعالیت در علوم قرآنی و تألیف تفسیر بلاغ، از آیت الله تسخیری نماینده خبرگان و  مشاور عالی رهبر انقلاب در امور جهان اسلام به دلیل خدمات ارزشمند در عرصه تبلیغ بین الملل و تقریب مذاهب اسلامی و آیت الله موسوی جزایری به پاس فعالیت های علمی و حوزوی تأثیرگذار تقدیر به عمل آمد و این شخصیت ها لوح تقدیر خود را از دستان حضرت آیت الله مکارم شیرازی دریافت کردند.

همچنین در این همایش از آیت الله حائری شیرازی تقدیر شد اما به دلیل بستری بودن این استاد اخلاق حوزه علمیه در بیمارستان،  آیت الله میرباقری لوح تقدیر را به نیابت از آیت الله حائری شیرازی از حضرت آیت الله مکارم دریافت کرد.

همچنین از حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده برای تلاش در زمینه آشنایی مردم با احکام دینی و حاج علی اکبر انصاری از خیران برای ساخت بیش از 40 مسجد و کمک در بازسازی عتبات و اماکن متبرکه تقدیر شد.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری ایسنا

گزارش تصویری رسا

گزارش تصویری حوزه

------------------------------

خبرگزاری رسا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری برنا

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری خبرآنلاین

------------------------------

روزنامه عصرایرانیان

روزنامه عصرایرانیان(pdf)

-----------------------------

سایت تابناک

سایت تی نیوز

سایت شیعه شفقنا

سایت خبرفارسی

سایت آکاایران

سایت هشتگ

سایت شیعه نیوز

سایت قطره

سایت مانیتورشفقنا

سایت خبروان

سایت صاحب خبر

سایت ردنیوز

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری