علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
آیت‌الله گرامی: تفسیرالمیزان علامه طباطبایی به شیعه آبرو داد
چهارشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰ دیدگاه - ۵۸۶ بازدید

حضرت آیت الله گرامی با تأکید بر این که حوزه علمیه باید منش و روش بزرگانی چون علامه طباطبایی را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهد، تأکید کرد که علامه طباطبایی با تفسیر المیزان به شیعه آبرو داد.

آیت الله محمدعلی گرامی استاد برجسته حوزه علمیه قم شامگاه سه شنبه 23 آبان در برنامه بزرگداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به ابعاد شخصیتی مرحوم علامه  گفت: این شخصیت بزرگ دارای لطافت روح، ادب و تواضع ویژه ای بودند و حتی نسبت به امور جزئی توجه داشتند.

وی افزود: اخلاق و تدین در وجود ایشان موج می زد و نسبت به همه اطرافیان خود توجهات لازم را داشت، علامه طباطبایی روحیه شوخ طبعی نیز داشتند و به اطرافیان خود روحیه می دادند، تواضع ایشان به اندازه ای بود که هیچگاه امام جماعت را تقبل نمی کردند و همواره پشت سر دیگران نماز می خواندند.

آیت الله گرامی با بیان این که علامه طباطبایی در بعد علمی نیز جایگاه ویژه ای داشتند، اظهار داشت: ایشان همواره از پیشنهادات جدید در مباحث علمی استقبال می کردند و شاگردان ایشان نگران اظهار نظرات خود نبودند.

وی ادامه داد: آزادمنشی، تواضع علمی و اخلاقی و آزاد بودن ابراز تفکر شاگردان از ویژگی های علامه طباطبایی بود، علامه در ابتدا که به قم مشرف شدند بر اساس روال متعارف فقه و اصول را آغاز کردند اما بعد از مدتی فرمودند فقه و اصول را دیگران می گویند اما جای بحث های تفسیری و عقلی در حوزه خالی است.

آیت الله گرامی با بیان این که علامه طباطبایی بر مسأله تدریس فلسفه و تفسیر اهتمام داشتند، ابراز داشت: 4 علم وجود دارد که با یکدیگر نقاط مشترکی دارند و شامل تفسیر، فروق لغت، فلسفه و اصول می شود.

وی عنوان کرد: فلسفه، تحلیل مفاهیم عرفی است که هستی، عدم، علت، معلول و امثال آن را معنا می کند، همین تحلیل در فروق لغت، اصول، مباحث الفاظ و تفسیر انجام می شود.

وی افزود: علامه طباطبایی اهتمام ویژه ای در مدت بیست سال برای نگارش تفسیر قرآن داشتند به طوری که می فرمودند در نماز واجب به ضرورت اکتفا می کنم تا تفسیر تمام شود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی برای نشر معارف اسلامی و اهل بیت(ع) تلاش بسیاری داشتند، علامه به تفسیر قرآن کریم اهمیت ویژه دادند و از درس تفسیر و فلسفه ایشان شاگردان بسیاری بهره بردند.

وی اضافه کرد: زیاد شنیده می شود که افرادی با فلسفه مخالفت می کنند و این مسأله در زمان علامه طباطبایی نیز وجود داشت تا حدی که ایشان درس اسفار را تعطیل کردند و به پیشنهاد برخی بزرگان به جای آن به تدریس شفای بوعلی سینا پرداختند.

آیت الله گرامی با بیان این که ذهن بشر، ذهنی جستجوگر است و می خواهد همه چیز را بفهمد، گفت: از جمله مسائلی که بشر دوست دارد بفهمد درباره اساس هستی، نظام حاکم بر هستی و قوانین حاکم بر نظام هستی است، بشر می خواهد بداند که وجود و عدم چیست و اصل وجود از کجا است، در متون مذهبی ما مطالب حکمی زیاد است لیکن بصورت مدون نیست چنانکه روایات فقهی و اخلاقی هم زیاد داریم لیکن تا مدون نشده بود، استفاده کاملی نمی شد.

وی افزود: تنها علمی که متصدی این موضوع می شود فلسفه است و هیچ علم دیگری وارد این مسائل نشده است، علم کلام تا حدودی وارد این مسأله شده اما کلام بحث آزاد درباره هستی و نظام آن نیست بلکه مقید به شریعت می شود، فلسفه بحث آزاد عقلانی است، حال اگر در میان فلاسفه افرادی هستند که اقوال آن هامطابقت با شریعت ندارد نمی توان اصل فلسفه را نادرست دانست، حتی در فقه نیز افرادی داریم که عقایدی بر خلاف شریعت دارند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حرکت استکمالی انسان ادامه دارد و بشر متوقف نمی شود، اظهار داشت: صرف این که فیلسوفی برخی مسائل را به گونه ای دیگر معنا کرد دلیل نمی شود که با اصل فلسفه مخالفت شود.

وی با اشاره به فشارهای بسیار در زمان تدریس فلسفه علامه طباطبایی بر ایشان، افزود: زمانی که علامه اسفار را تدریس می کردند فشارهایی از مشهد و نجف به حوزه علمیه قم و زعیم آن یعنی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی وارد می شد، مرحوم آیت الله بروجردی علامه طباطبایی را احضار کردند، و پس از گفتگو با ایشان اذعان داشتند که من خودم زمانی در اصفهان تدریس اسفار داشتم اما الان فشارهایی وجود دارد و شما اگر می خواهید فلسفه را ادامه دهید به جای اسفار، از کتاب شفا استفاده کنید.

آیت الله گرامی اظهار داشت: تفسیر مرحوم علامه طباطبایی را باید به صورت ویژه مدنظر قرار داد چرا که قبل از آن در شیعه، تفسیری به متد عقلانی، تحقیقی و تحلیلی نداشتیم، در اهل تسنن کتاب فخر رازی وجود داشت اما در شیعه نبود که علامه بسیار زحمت کشیدند و با این تفسیر به شیعه آبرو دادند.

وی ادامه داد: متأسفانه در همین حوزه علمیه با علامه طباطبایی برخورد خوبی نشد و به حدی فشار زیاد شد که علامه در جلد دوم تفسیر ناچار شدند که تقریظ شیخ الازهر و مرحوم آیت الله شریعتمداری را بیاورند و این کار برای این بود که از فشار دیگران قدری بکاهند.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: خوشبختانه این مشکلات رفع شد و حوزه به آزاد منشی دست پیدا کرد و امیدواریم که همه از این آزاد منشی حراست کنند، حوزه علمیه باید قدردان چنین شخصیت هایی بوده و در نشر معارف الهی کوشا باشند، علامه طباطبایی با تدوین کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم خدمت شایانی کردند و تا آن زمان مجموعه مدونی که نسل نو بتواند درباه فلسفه بفهمد، نداشتیم.

وی عنوان کرد: امروز هم نیازمند تحقیقات خوب فلسفی هستیم، گاهی مطالبی نوشته می شود اما جنبه خطابی دارد، باید بیش از این ها تحقیق شود.

آیت الله گرامی در پایان خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در بعد تفسیر قرآن به شیعه آبرو دادند و سبب نشر معارف شیعی و اهل بیت(ع) شدند و همچنین آزادمنشی در تمام زندگی و آثار ایشان موج می زند؛ بنابراین حوزه های علمیه باید مقام چنین شخصیت های بزرگی را پاس بدارند و فعالیت ها و از تلاش های آنان در نشر معارف الهی الگو بگیرند.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری حوزه

-----------------------------

خبرگزاری برنا

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری شفقنا

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری رسا

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر

خبرگزاری خبرآنلاین

خبرگزاری دفاع پرس

-----------------------------------------

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی(Pdf)

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت(Pdf)

-----------------------------------------

سایت قم نیوز

سایت تابناک

سایت قطره

سایت قم پرس

سایت تی نیوز

سایت صاحب خبر

سایت قم نا

سایت پایگاه خبری بسیج

سایت خبروان

سایت بتانیوز

سایت جماران

سایت پرس شیعه

سایت خبرفارسی

سایت مباحثات

سایت رسای اندیشه

سایت ایحا

سایت مذاهب

سایت آکاایران

سایت شریان

سایت تدبیرشرق

سایت هشتگ

سایت هشدارنیوز

سایت عقیق

سایت بیپ نیوز

سایت 1ملت

سایت شهرخبر

سایت جی نیوز

سایت خبریست

سایت فارسی تک

سایت ثریا

سایت اردو

سایت مخبر

سایت خبرپو

 

 

 

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری