علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
نویسنده تفسیر مهر: منبری‌ها موضوعات خانوادگی را محور تبلیغ قرار دهند
دوشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰ دیدگاه - ۳۲۳ بازدید

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه ضمن تبیین لوازم مودت از دید قرآن کریم با بیان اینکه تمرکز دشمن در تهاجم فرهنگی، خانواده است گفت: منبری‌ها و وعاظ بر روی این مقوله متمرکز شوند و مردم را نسبت به دیدگاه‌های قرآن در مورد خانواده آشنا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحمدعلی رضایی اصفهانی، شامگاه شنبه ششم آبان ماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر اجتماعی قرآن با موضوع خانواده در قرآن که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد گفت: از دید قرآن اولین اصل در خانواده مودت یعنی کمترین مرتبه دوستی است که از محبت هم پایین‌تر است و مرحوم مصطفوی هم در کتاب لغت خود در تبیین معنای مودت همین معنا را بیان کرده است.

وی با اشاره به فراز قرآنی «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى» تصریح کرد: در این آیه نیز مودت ما را نسبت به حضرات ائمه خواسته ولی عشق را طلب نکرده چون این مرتبه والا برای اوحدی افراد پیدا می‌شود لذا اگر کسی نسبت به امام حسین(ع) مودت هم داشته باشد اهل نجات خواهد بود.

این قرآن‌پژوه و استاد حوزه علمیه با اشاره به لوازم مودت با بیان اینکه مودت نوعی دوستی و رحمت، ایثار است عنوان کرد: رفاقت و دوستی از جمله لوازم مودت است که عامل ازدواج نیز هست؛ همچنین به فکر دیگری بودن از دیگر لوازم مودت است.

دکتر رضایی اصفهانی اظهار کرد: کمک کردن از دیگر لوازم مودت است زیرا رفاقت زمانی شکل می‌گیرد که رفقا در مشکلات به یکدیگر کمک کنند یا اگر رفیق انسان، در مسیر انحراف حرکت کند او می‌تواند در جلوگیری از گناه کمک کار باشد.

 این محقق و مترجم قرآن، اکرام را از دیگر لوازم مودت برشمرد و بیان کرد: خیلی از زندگی‌ها که منجر به طلاق می‌شود به علت این است که زن و مرد حریم میان یکدیگر را حفظ نمی‌کنند به همین دلیل در آیات قرآن و روایات بر این مسئله تاکید شده است.

این مفسر قرآن عنوان کرد: علامه طباطبایی در ذیل بحث درباره آیه شریفه «كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ» تصریح فرموده است که مطالب قرآن حول محور توحید می‌چرخد لذا تمامی معارف قرآنی به یک کلمه یعنی توحید می‌رسد و توحید که  تحلیل شود به نبوت و معاد و امامت می‌رسیم.

نویسنده تفسیر مهر اظهار کرد: دوستی با فرزندان نیز از دیگر لوازم مودت است به همین دلیل تعبیر قرآن «جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً» را به کار برده است و گاهی اوقات نیز همین مودت به فرزند مانع طلاق می‌شود.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به برخی از عوامل مودت عنوان کرد: بیشترین تهاجم فرهنگی دشمن در بحث خانواده است؛ لذا برشمردن موانع مودت موضوع بسیار مهمی است و معتقدم که منبری‌ها نیز باید بر روی این موضوعات متمرکز شوند، زیرا آمار طلاق بالا نیز موید وجود این مشکل بزرگ در جامعه است و موضوع جذابی هم برای مردم است.  

 وی افزود: مردم در قبال محبت چند دسته هستند؛ برخی رحمت ببینند شاد شده و شکر می‌کنند اما برخی ناسپاسی می‌کنند. 

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری