علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
خانواده از دیدگاه قرآن و روایات
یکشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰ دیدگاه - ۲۷۱ بازدید

مترجم و مفسر قرآن کریم با اشاره به آیات و روایات به تبیین فواید و نتایج ازدواج پرداخت و گفت: تکثیر بشر، ایجاد آرامش و حفظ نسل از مهمترین اهداف ازدواج از دید قرآن، روایات و عقل است.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکترمحمدعلی رضایی اصفهانی شامگاه شنبه 29 مهر ماه در ادامه جلسات تفسیر اجتماعی قرآن با موضوع «خانواده در قرآن» در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به آیه ۲۱ سوره مبارکه روم گفت: براساس این آیه عنوان شد که همسر، آیت الهی است و زن و مرد از جنس یکدیگر هستند و اولین هدف زندگی نیز از دید قرآن، رسیدن به آرامش است.

وی با اشاره به فواید و نتایج زوجیت از دید قرآن و روایات افزود: قرآن، استمرار نسل بشر را یکی از اهداف ازدواج برشمرده است که از آن در سوره نساء با واژه «بث» تعبیر شده است لذا یک هدف، همین تکثیر نوع بشر اعم از کافر و مسلمان و موحد است البته هدف نهایی تربیت موحد در عالم است.

دکتررضایی اصفهانی بیان کرد: یکی دیگر از اهداف اصلی ازدواج، تکثیر مردم در اقصی نقاط دنیا ولی با هدف تربیت است که در عوام هم این تعابیر وجود دارد که با تولد یک فرزند، یک «لا اله الا الله» گو اضافه می‌شود لذا تکثیر موحدان در عالم، یکی از اهداف زوجیت در انسان از دید قرآن و روایات است.

این مترجم و مفسر قرآن با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) عنوان کرد: ایشان فرموده است که چه چیزی مانع انتخاب همسر می شود چه بسا خداوند فرزندی به او عطا کند که روی زمین را از لا اله الا الله پر کند.

وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) با بیان اینکه زوجیت سبب تکثیر عدد و خویشاوند، تالیف قلوب و در هم تنیدگی حقوق میان افراد می‌شود افزود: حتی اگر در آیات و روایات هم مطلبی در مورد ازدواج وجود نداشت عقل انسان اقتضاء دارد که این کار را انجام دهد.  

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با بیان اینکه اهداف اجتماعی و پیوند میان خانواده‌ها و دفع فساد و درگیری میان انسان‌ها، از دیگر اهداف ازدواج است بیان کرد: در روایت آمده است که کسی که ازدواج کند نصف دین او کامل شده است و در روایت دیگری نیز بیان شده که ازدواج سبب تکمیل شدن نصف ایمان انسان می شود همچنین در روایت دیگری وارد شده که اگر کسی در جوانی ازدواج کند فریاد شیطان بلند می‌شود که وای این فرد دوسوم دین خود را با این کار، تکمیل کرد.

این محقق و قرآن‌پژوه با بیان اینکه در ازدواج و تشکیل خانواده، از دیدگاه قرآن، آیات و نشانه‌هایی وجود دارد تصریح کرد: قرآن با تعبیر«جعل» تاکید فرموده است که مودت و رحمت میان زن و مرد جعل الهی است؛ این مودت قلوب کار بشری نیست.

دکتررضایی اصفهانی با بیان اینکه جعل مودت نه تنها زن و مرد مزدوج بلکه مجموعه اعضای خانواده را هم شامل می‌شود  عنوان کرد: از ما اقل مراتب یعنی مودت و دوستی را خواسته‌اند و این مسئله در مورد اهل بیت(ع) نیز به عنوان مزد رسالت پیامبر(ص) صادق است ولی اگر کسی بتواند این مودت را به محبت و عشق تبدیل کند مراتب سعادت را بیشتر طی خواهد کرد.

این مترجم قرآن گفت: مودت و رحمت اصول حاکم بر زندگی انسان است و هر کدام از این‌ها نیز لوازمی دارد که می‌توان از منظر قرآن و روایات مورد بررسی و تحقیق قرار داد.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری