علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
دکتر رضایی اصفهانی: قرآن اقل دوستی را برای تشکیل زندگی کافی می‌داند
یکشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰ دیدگاه - ۴۷۵ بازدید

مترجم و مفسر قرآن با بیان اینکه برخی می‌گویند پسر و دختر باید عاشق هم باشند تا ازدواج کنند، عنوان کرد: قرآن کریم با تعبیر «مودت» اقل مرتبه دوستی را برای ازدواج کافی می‌داند و محبت باید در طول زندگی ایجاد شود.

حجت‌الاسلام دکتر رضایی اصفهانی شامگاه شنبه  ۲۲ مهر در جلسه تفسیر اجتماعی قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به آیه شریفه «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»(روم/۲۱) گفت: در این آیه چند نکته وجود دارد از جمله اینکه همسر را از نشانه‌های خدا بیان کرده و از طرفی فلسفه و حکمت ازدواج را که آرامش است بیان کره و با تعبیر «الیها» زن را محور آرامش قرار داده و تاکید فرموده است که این آیه و مطلب، زمینه زیادی برای تفکر و تدبر دارد.

دکتررضایی اصفهانی با اشاره به «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَيْتَنَا صَالِحًا لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ»(اعراف/۱۸۹) بیان کرد: خداوند فرموده است که زن و مرد را از یک جنس آفریده است و شما را مایه آرامش هم قرار داده است و باز هم در این آیه بر محوریت زن در خانواده تاکید فرموده است.

این مفسر و مترجم قرآن کریم با طرح این سؤال که چرا همسر، نشانه و آیت‌الله است تصریح کرد: آفرینش زوج و همدم نشانه لطف الهی است تا انسان تنها نباشد از طرف دیگر زن را از جنس مرد آفریده است  که نشانه علم و حکمت الهی است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: اینکه خداوند از خلق همسر دنبال آرامش انسان است نشانه لطف و محبت و حکمت الهی است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با بیان اینکه مودت، اقل مراتب دوستی است عنوان کرد: کسانی که می‌گویند زندگی باید با عشق شروع شود مبنایی ندارد و اقل مرتبه دوستی برای تشکیل زندگی کفایت می‌کند و البته همین مودت هم باید از ناحیه خدا به انسان داده شود و در طول زندگی محبت و عشق ایجاد شود بنابراین قرآن، واقع‌بین است.

وی با بیان اینکه همسر نشانه جمال الهی است بیان کرد: تداوم نسل بشر نشانه حکمت الهی است اما فداکاری زن در تحمل زایمان و فرزندداری و ... از دیگر ثمرات ازدواج است و همان طور که قرآن فرموده همه این موارد جای تفکر دارد که تفکر اندیشه کردن در جزئیات است.

این مترجم قرآن کریم بیان کرد: وقتی قرآن کریم فرموده است «خلق» یعنی این همسر مخلوق است و خالق دارد و پیام این برای زندگی زناشویی دو چیز است؛ اول اینکه همسر مخلوق و نعمت الهی است و باید قدر آن را بدانیم، و دوم اینکه همسر، خالق دارد و هر طور که می‌خواهیم حق نداریم با او رفتار کنیم.

دکتررضایی اصفهانی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مبانی زندگی زناشویی در اسلام این است که مرد تصور نکند مالک زن است و زن، عبد او هست در حالی که همسر هدیه الهی است و از دید قرآن کریم برای رسیدن به حیات طیبه فرقی میان زن و مرد نیست و ممکن است زنی از این جهت از مرد جلوتر باشد.

وی افزود: فخر رازی در ذیل آیه ۹۷ سوره نحل توجه نکرده است و خلقت همسر را در ردیف خلقت سایر موجودات گرفته است در حالی که مراد از خلقت زن یعنی اینکه خالق دارد و مرد باید مراقب این مسئله باشد؛ این آیه همچنین تاکید دارد که همسر به سود انسان است؛ برخی تصور می‌کنند وقتی ازدواج کنند هزینه‌های زندگی آنان زیاد می‌شود در حالی که از لحاظ اقتصادی هم ازدواج به نفع انسان است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی ادامه داد: همسر شدن از دید قرآن موجب اطمینان و اعتماد بیشتر افراد اجتماعی است همچنین باعث قطع طمع دیگران نسبت به زن می‌شود همچنین قرآن با صراحت تاکید فرموده است که ازدواج سبب افزایش رزق می‌شود و خدا او را بی نیاز می‌کند که البته نیاز به توکل و ایمان و باور دارد.

وی تاکید کرد: انسان تا ازدواج نکرده است همواره دلهره دارد که در دوره میانسالی و کهنسالی تنها خواهد بود ولی با فرزندآوری، امدادرسانی برای والدین ایجاد می‌شود.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری