علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
نویسنده تفسیر مهر تشریح کرد: چرا خداوند به پیامبر(ص) دستور استغفار داده است؟
پنجشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰ دیدگاه - ۳۰۷ بازدید

نویسنده تفسیر مهر در تفسیر اجتماعی سوره نصر به تبیین چرایی و علت دستور خداوند به پیامبر(ص) برای استغفار پرداخت و گفت: پیامبر گناهی نداشته است ولی این دستور آموزش برای مردم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکترمحمدعلی رضایی اصفهانی شامگاه شنبه 16 اردیبهشت در ادامه تفسیر اجتماعی قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی به تفسیر اجتماعی سوره نصر پرداخت و گفت: یکی از روایات در فضیلت این سوره آن است که از امام صادق(ع) نقل شده است که اگر کسی این سوره را بخواند موجب پیروزی بر دشمن می‌شود.

وی با اشاره به شان نزول این سوره و اینکه در اواخر عمر شریف پیامبر نازل شده و به تودیع نیز معروف است افزود: نقل شده وقتی پیامبر این سوره نازل شد بعد از آن استغفار زیادی می‌کرد که بحث استغفار پیامبر نیز جای بحث دارد.
دکتررضایی اصفهانی با اشاره به هدف این سوره گفت: این سوره مژده پیروزی اسلام و شکرانه آن را می‌دهد همچنین در مورد«فتح» در این سوره برخی آن را صلح حدیبیه عنوان کرده‌اند؛ برخی آن را به فتح مکه نسبت می‌دهند و برخی مفسران نیز این فتح را به فتوحات اسلامی نسبت داده‌اند که با سیاق آیات قبل ناسازگار است زیرا آیه ابتدایی سوره مشروط است.
نویسنده تفسیر مهر با اشاره به واژه«نصر» اظهار کرد: اگرچه مردم باعث فتح مکه بودند ولی از واژه «نصرالله» استفاده شده که مراد این است که انسان‌ها همه وسیله هستند و غایت فاعلی به خدا باز می‌گردد همان طور که امام خمینی با بینش عمیق توحیدی خود فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد.
مترجم قرآن کریم با اشاره به 5 مرحله این سوره از فتح، نصرالله، گسترش اسلام، سپاسگزاری و رفع غرور با توجه به استغفار تاکید کرد: در این آیه دستور به استغفار و تسبیح و توبه پیامبر شده است که مفسران احتمالاتی داده‌اند از جمله اینکه خداوند به در گفته تا دیوار بشنود یعنی به پیامبر فرمود تا مردم آن را یاد بگیرند.
وی افزود: از دیگر اقوال اینکه چون اواخر عمر پیامبر بوده است از لوازم سفر آخرت تسبیح و استغفار بیشتر است که این استغفار به علت بی نهایت بودن سپاس الهی و پایان‌ناپذیری تکامل بشر است و این طور نیست که همیشه فرد استغفار برای گناه داشته باشد.
حجت الاسلام رضایی اصفهانی ادامه داد: این آیه نوعی امیدآفرینی برای آینده اسلام دارد و وعده بر این که مردم گروه‌گروه به اسلام خواهند گرایید و از طرفی فرموده وقتی این پیروزی و نصر رخ داد این پیروزی از خداست و نباید سبب مغرور شدن مردم شود.
وی تاکید کرد: برداشت اجتماعی دیگر از این سوره آن است که تسبیح و تحمید، شکرانه پیروزی اجتماعی است همچنین از آن برداشت می‌شود که وقتی پیروزی و فتحی به دست آمد به فکر استغفار باشید.
دکتررضایی اصفهانی با بیان اینکه ارایه آموزش لازم برای عکس‌العمل مردم در هنگام پیروزی از دیگر مفاهیم اجتماعی این سوره است بیان کرد: این عامل سبب نوعی فرهنگ‌سازی میان مردم می شود تا در پیروزی‌ها، توفیقات را فقط به خودشان نسبت ندهند.
 
بازتاب خبر در رسانه ها :
 

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری