علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
دکتر رضایی‌اصفهانی عنوان کرد؛ پیام‌های سوره مسد در باب شغل و کسب ثروت
پنجشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰ دیدگاه - ۴۴۱ بازدید

نویسنده تفسیر مهر تاکید کرد: شغل، ثروت و مالی خوب است که انسان را به سعادت و نه دوزخ ببرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکترمحمدعلی رضایی‌اصفهانی شامگاه شنبه نهم اردیبهشت ماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر اجتماعی قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) به تفسیر اجتماعی سوره «مسد» پرداخت و گفت: سوره مبارکه مسد که به آن تبت نیز گفته شده است دارای نکات تفسیری عمومی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه این سوره مکی است و هدف از نزول آن نیز این است که به کسانی که با راه انبیاء مخالفت دارند هشدار بدهد تصریح کرد: این سوره دارای ۵ آیه، ۲۰ کلمه و ۷۷ حرف است و پنجمین سوره نازل شده قرآن است یعنی در اوایل بعثت نازل شده است.
این مترجم و مفسر قرآن با بیان اینکه این سوره در مورد ابولهب و زن اوست که پیامبر را آزار می‌دادند تصریح کرد: در مورد فضیلت این سوره نیز از پیامبر(ص) نقل شده است که اگر کسی این سوره را بخواند امید است که با ابولهب همنشین نشود البته فضایل‌السور که عمدتا از ابی بن کعب نقل شده از باب مقتضی است یعنی می‌گویند اگر سوره مسد را بخوانید با ابولهب در دوزخ جمع نمی شوید که مرتبط با شرایطی است یعنی انسان باید بخواند و تقوا نیز داشته باشد.
نویسنده تفسیر مهر با بیان اینکه از نام معاصران پیامبر(ص) در قرآن تنها چند نفر آمده است عنوان کرد: یکی از روش‌های قرآن این است که نامی از افراد جز در موارد بسیار معدودی نمی‌برد و اگر در جایی نامی برده شده است بنابر شرایطی است از این رو نام ائمه(ع) و خلفا و ... نیز نیامده است که برخی این شبهه را مطرح می‌کنند.
این مترجم قرآن کریم بیان کرد: در این آیه با اینکه نام ابولهب آمده است اگر الغای خصوصیت و پیامی کلی استخراج کنیم مرگ بر آمریکا و دشمنان اسلام مصادیق آن خواهند بود زیرا هر کسی در مسیر اسلام قرار بگیرد و مخالفت کند همانند ابولهب خواهد شد البته الغای خصوصیت مانند اختصاصات النبی مانند نماز شب و ازدواج‌های متعدد و ... قابل الغای خصوصیت نیست.
وی افزود: پیام دیگر این سوره این است که کسی هر قدر ثروت داشته باشد و مانند ابولهب جز چند سرمایه‌دار دوره خود باشند باز هم از عذاب الهی نجات نخواهند یافت لذا این خبر قرآن، اعجاز است زیرا ابولهب سال‌ها بعد از نزول آیه مرد و نهایت هم سرنوشتش دوزخ است.
دکتررضایی اصفهانی عنوان کرد: یکی از دلایلی که قرآن شدیدا با این فرد و زنش برخورد کرد همین مسئله است که امیدی به اصلاح او و همسرش نیست.
وی افزود: نکته دیگر این سوره، تجسم اعمال در قیامت است؛ فرمود زن ابولهب در دنیا حمالة‌الحطب بوده در روز قیامت نیز حمالة‌الحطب خواهد بود و در گردن او نیز گردنبندی از لیف خرما است که نوعی خاری در آن است لذا در این سوره تجسم عمل موج می‌زند.
حجت الاسلام رضایی اصفهانی با بیان اینکه یکی از پیام‌های این سوره آن است که شغل و ثروت و مالی خوب است که انسان را به سعادت و نه دوزخ ببرد اظهار کرد: یکی از پیام‌های دیگر این سوره آن است که دست غارتگران و دشمنان اسلام را از شر مسلمین و دین کوتاه کنید.
 
بازتاب خبر در رسانه ها:
 

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری