علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
دکتررضایی اصفهانی عنوان کرد: رشد علمی؛ مهمترین نقش قرآن در تمدن‌سازی اسلامی است/ انتقاد از معماری‌های غیراسلامی
شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰ دیدگاه - ۲۸۰ بازدید

نویسنده تفسیر مهر با انتقاد از معماری‌ غیراسلامی ساختمان‌ها و برج‌ها در کشور گفت: یکی از مهمترین نقش‌های قرآن کریم در تمدن‌سازی اسلامی، توسعه و رشد علوم مختلف بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحمدعلی رضایی‌اصفهانی، در ادامه مباحث تفسیر اجتماعی در دارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به واژه تمدن گفت: تمدن دو عنصر اساسی یعنی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد که عنصر نرم‌افزاری آن علم و دین و فرهنگ است که امروزه دین و علم را هم جزء فرهنگ می‌دانند و بیش از 200 تعریف در مورد فرهنگ وجود دارد.

وی افزود: به مجموعه‌ای از بینش‌ها، ارزش‌ها و دانش‌ها، فرهنگ گفته می‌شود بنابراین علم و دین را هم به نوعی جزء فرهنگ می‌آورند.

این قرآن‌پژوه تصریح کرد: در مورد این که فرهنگ با تمدن چه ارتباطی دارد اختلاف نظر میان جامعه‌شناسان وجود دارد که برخی تمدن و برخی نیز فرهنگ را اعم می‌دانند که به نظر می‌آید فرهنگ نمی‌تواند اعم از تمدن باشد و عموم و خصوص من وجه است مانند بناهای معماری در اصفهان و حرم حضرت معصومه(س) و مسجد گوهرشاد و ... که نشان‌دهنده نوعی تمدن است.

دکتررضایی‌اصفهانی عنوان کرد: برخی عناصر فرهنگ جزء تمدن محسوب می‌شود اما برخی عناصر مانند معماری و نیروی نظامی و ... جزء تمدن است اما جزء فرهنگ نیست لذا بیشتر موارد سخت‌افزاری جزء تمدن قرار می‌گیرد اما کسانی که تمدن را اعم می‌دانند بعد نرم‌افزاری تمدن را فرهنگ و علم می‌دانند و نیروی نظامی و حکومت و ... را بعد سخت‌افزاری آن محسوب می‌کنند.

وی با اشاره به دوری بناهای امروزی از فرهنگ اسلامی افزود: متاسفانه ظهور و بروز تمدن غربی را در معماری گرفته‌ایم و سالن و برج ساخته‌ایم ولی فرهنگ خود را در آن اشراب نکرده‌ایم از این رو سالن‌های زیادی حتی در قم ساخته می‌شود که جز عکس امام و رهبری که در آن نصب شده هیچ نشانه‌ای فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در آن اشراب نشده است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به نقش قرآن در تمدن‌سازی بیان کرد: اولین نقش قرآن، نقش علمی بوده است و در ارزش‌آفرینی و بازسازی عقاید، ایجاد توحیدمحوری، تغییر ارزش‌ها و بینش ها و رفتارهای فرهنگی و حتی در هنر و معماری با واسطه اثرگذاشته است و معماری‌های عظیمی که به خصوص در مساجد با آیات قرآن ایجاد و مزین شده همه زاییده تفکر قرآنی است.

نویسنده تفسیر مهر تصریح کرد: قرآن در سرزمینی وارد شد که نیروی نظامی قبایلی، آن هم برای غارت دیگران داشتند ولی بعد از بعثت به نیرویی تبدیل شد که دو تمدن ایران و روم آن دوره را شکست داد و بزرگترین قدرت نظامی جهان را بعد از پیامبر(ص) شکل داد.

دکتررضایی اصفهانی با اشاره به برپایی کنگره نقش شیعه در گسترش علوم عنوان کرد: بعد از اینکه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی کنگره مبارزه با تکفیر را که جنبه سلبی بود برگزار کردند و تصمیم گرفتند که کنگره‌ای به صورت اثباتی نیز برگزار کنند و این کنگره اخیر در این راستا در دو هفته گذشته برگزار شد. 

وی افزود: در این کنگره نقش علمای شیعه در پایه‌ریزی علوم مختلف بررسی شد و بناست کارهای بسیاری عظیمی در این زمینه انجام شود و خروجی آن بیش از 50 جلد خواهد شد و چیزی شبیه الذریعه و اعیان الشیعه  تولید می‌شود.

این مترجم قرآن گفت: این همایش علمی پژوهشی است و سایت چهار زبانه فارسی، عربی، اردو و انگلیسی آن نیز رونمایی شده و دو جلد کتاب منبع‌شناسی نیز در این زمینه تولید شده است.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

------------------------

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری