علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
دکتررضایی اصفهانی تشریح کرد: تمایز ملاک ارزشگذاری افراد در نگاه قرآن و جامعه‌شناسی مادی
دوشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰ دیدگاه - ۳۵۳ بازدید

نویسنده تفسیر مهر و مترجم قرآن کریم با تبیین ملاک‌های طبقه‌بندی از منظر جامعه‌شناسی و از منظر قرآن کریم تاکید کرد: قرآن کریم شغل و ثروت و ... را عامل ارزش افراد نمی‌داند بلکه ایمان و بصیرت و جهاد و ... را عامل ارزش افراد معرفی کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) شامگاه شنبه ۹ بهمن ماه در ادامه مباحث علوم اجتماعی از منظر قرآن که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد با اشاره به بحث طبقات اجتماعی از منظر جامعه‌شناسان و مقایسه تطبیقی آن با این مسئله از منظر قرآن گفت: درآمد و ثروت یکی از ملاک‌های مهم در شکل‌گیری طبقات اجتماعی و شاخصه و معیار برای طبقه‌بندی است.

وی افزود: دومین عامل شغل است که از شغل، قدرت و ثروت نیز به دست می‌آید و سومین عامل نیز تحصیلات و  مدرک است.
دکتررضایی اصفهانی با بیان اینکه میان علم و مدرک تفاوت وجود دارد و کسانی هستند که مدرک بالایی ندارند اما سواد خوبی دارند تصریح کرد: نژاد نیز یکی دیگر از ملاک‌های برتری از منظر جامعه‌شناسی مرسوم در دنیاست و کسانی مانند هیتلر، و یا حاکمان آفریقایی جنوبی، نژادپرست بودند همچنین مذهب و ملیت از دیگر ملاک‌های ارزشگزاری و طبقه‌بندی است.
این قرآن‌پژوه، قشربندی براساس جنسیت را یکی دیگر از ملاک‌ها برشمرد و گفت: یکی دیگر از ملاک‌ها، محله و منطقه محل سکونت است که در هر شهری وجود دارد.
رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث با بیان اینکه از منظر جامعه‌شناسی، طبقه‌بندی اجتماعی در فرهنگ و باورها و ارزش‌های افراد نیز اثرگذار است تصریح کرد: حتی این طبقه در طول عمر افراد نیز موثر است زیرا گفته می‌شود امید به زندگی در میان افراد طبقات برخوردارتر بیشتر است یا گفته می‌شود آرامش روانی بیشتری دارند؛ این گروه‌بندی حتی در رفتارهای زناشویی نیز موثر است.
حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به نگاه قرآن کریم به طبقه‌بندی اجتماعی و معیارهای آن بیان کرد: قرآن کریم ضمن اینکه ثروت و مال را اگر در راه خدا انفاق شود مورد ستایش قرار می‌دهد ولی داشتن مال بیشتر را ملاکی برای بالاتر بودن فرد نمی‌داند و به عبارت ساده‌تر هرقدر صفرهای حساب کسی بیشتر شود دلیلی بر برتری فرد نیست و ارزش به او نمی‌دهد.
نویسنده تفسیر مهر با بیان اینکه شغل براساس قرآن، ملاک و معیار برتری نیست بیان کرد: مادی‌گرایان نوع شغل را موجب قدرت و ثروت بیشتر و ارزش بیشتر فرد می‌دانند ولی از منظر قرآن، شغل تعیین‌کننده نیست و تعیین‌کننده، ایمان است؛ البته شغل حرام و بد و شغل مقدس، مقوله دیگری است همچنین باید تاکید کرد که هر کسی که شغل خوب و مقدسی دارد حتما نشانه کرامت و شرافت خود فرد هم هست زیرا ممکن است کسی معلم باشد که شغل انبیاء است ولی به وظایف معلمی خود عمل نکند بنابراین شغل وسیله برای افزایش کرامت فرد می‌تواند باشد.
دکتررضایی اصفهانی با بیان قدرت، خوب است و قرآن نیز فرموده در مقابل دشمنان قدرت و نیرو داشته باشید تاکید کرد: این به معنای آن نیست که هر کسی امکانات و قدرت بیشتری دارد ارزش بیشتری هم دارد. همچنین تحصیل در منظر مادی‌گرایان، ملاک طبقه‌بندی است ولی قرآن تعبیر به علم کرده و نه تحصیل؛ مطلق علم دارای ارزش است البته قرآن، علم‌نماها را علم نمی‌داند.
وی با بیان اینکه از منظر قرآن، جنسیت ملاک ارزش نیست، گفت: حضرت مریم و حضرت زهرا(س) در حالی که زن بودند، اما از برترین افراد بشر تا قیامت هستند. همچنین از منظر قرآن، شهرت و محل سکونت و ... که عارضی است، ارزش محسوب نمی‌شود زیرا در مقطعی این مسایل وجود دارد و در مقطع دیگر ممکن است نباشد.
حجت الاسلام رضایی اصفهانی عنوان کرد: علم، ایمان، بصیرت، جهاد و ... از دید قرآن ملاک ارزش افراد است لذا تیپ طبقه‌بندی اجتماعی از نگاه قرآن با نگاه جامعه‌شناسی مادی‌گرایانه متفاوت است و فقط در مطلق علم اشتراک نسبی وجود دارد که در حاق مطلب باز هم با هم تفاوت‌هایی دارند.
وی با اشاره به تعبیر «لیس الذکر کالانثی» در مورد داستان حضرت مریم(س) گفت: در اینجا موقعیت موردی است و حکم کلی ندارد و مربوط به نوع کاری است که حضرت مریم(س) قرار بود بر عهده بگیرد.
 
بازتاب خبر در رسانه ها:
 

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری