علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
حجت‌الاسلام دکتررضایی اصفهانی: قرآن کریم صرف یک مذهب را ملاک برتر بودن نمی‌داند
شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰ دیدگاه - ۲۹۲ بازدید

نویسنده تفسیر مهر با بیان اینکه قرآن کریم بسیاری از طبقه‌بندی‌های معمول جوامع بشری را رد کرده است تاکیدکرد: قرآن به جای تحصیل، علم و تقوا را ملاک برتری می‌داند همچنین صرف مذهب را ملاک برتری قومی بر دیگری نمی‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحمدعلی رضایی اصفهانی در ادامه مباحث تفسیری خود در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به مهندسی فرهنگی و سبک زندگی جوامع گفت: برخی طبقه‌بندی‌های اجتماعی در جوامع براساس چند شاخص از جمله ثروت و درآمد است که در ایران نیز از بحث دهک استفاده می‌شود.

وی افزود: شغل دومین شاخصه است که افراد را از یکدیگر متمایز می‌کند؛ معمولا معلمان فرهنگی هستند؛ رانندگان یک نوع رفتار و سبک زندگی دارند و کارمندان نوع دیگر و جالب اینکه مشاغل در سبک زندگی افراد نیز تاثیر دارد.
 
دکتررضایی اصفهانی تحصیل و مدرک را از دیگر وجوه تمایزدهنده میان افراد دانست و تصریح کرد: دارابودن مدرک دکترا و کارشناسی ارشد و ... یکی از وجوهی است که جوامع مادی در تمایز افراد از آن بهره می‌برند البته قرآن از واژه تحصیل استفاده نکرده و علم را وجه تمایز معرفی می‌کند.
 
این نویسنده و محقق قرآنی و صاحب تفسیر مهر، نژاد را از دیگر عوامل تمایزدهنده میان افراد در جوامع برشمرد و بیان کرد: برخی نژاد عرب و آریایی و ... را عامل برتری بر دیگران می‌دانستند که نمونه بارز آن آپارتاید در آفریقای جنوبی به عنوان طبقه برتر بود و گاهی نیز مذهب، ملیت و جنس سبب طبقه‌بندی و تمایز افراد از یکدیگر است حتی محل زندگی و بالا و پائین یک شهر زندگی‌کردن عامل تمایز و طبقه‌بندی در جوامع است.
 
مترجم قرآن کریم با اشاره به طبقات بالا، متوسط و پایین در جوامع به لحاظ مقدار درآمد عنوان کرد: کمونیست‌ها از زمان مارکس براساس مالکیت وسایل تولید طبقه‌بندی می‌کردند از این رو کارخانه‌داران و مالکان ابزار تولید را طبقه بالا و کارگران را طبقه پایین می‌دانستند و معتقد بودند که میان این دو طبقه درگیری ایجاد می‌شود و کارگران پیروز می‌شوند.
 
دکتر رضایی اصفهانی با بیان اینکه قرآن این نوع طبقه‌بندی‌ها را قبول ندارد افزود: قرآن، علم را یکی از وجوه تمایز و طبقه‌بندی قرار داده است نه تحصیل را و علم نیز همواره تابع مدرک نیست و تعریف خاص خود را از منظر قرآن دارد.
 
وی تاکید کرد: صرف مذهب نیز از دید قرآن ملاک نیست بلکه مذهب حق، ملاک برتر بودن است؛ در کشوری مانند هند، سیک‌ها قوم برترند و اکثر سمت‌های برتر در این کشور نیز متعلق به این افراد است در حالی که مذهب حق، می‌تواند ملاک تقسیم‌بندی افراد از منظر قرآن باشد؛ همچنین قرآن جنس انسان یعنی زن و مرد را وجه تمایز نمی‌داند و معتقد است انسان اعم از زن و مرد در صورتی که مومن باشد به حیات طیبه دست خواهد یافت.
 
بازتاب خبر در رسانه ها :
 

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری