علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
حجت الاسلام دکتررضایی‌اصفهانی: ظلم و ناسپاسی مهمترین عوامل تغییردهنده نعمت هستند
شنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰ دیدگاه - ۳۴۷ بازدید

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث ضمن تشریح عوامل تغییردهنده سرنوشت انسان و جامعه از منظر قرآن تاکید کرد: براساس آیات و روایات هیچ چیزی به اندازه ظلم، ناشکری و تفرقه عامل سقوط جوامع نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحمدعلی رضایی‌اصفهانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن با رویکرد اجتماعی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به سنت‌های الهی و غیرقابل تحویل و تبدیل بودن آن‌ها گفت: خداوند این سنت‌ها را در موارد متعددی معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه در بخش اجتماع یکی از سنت‌ها، سنت حاکم بر سقوط و پیشرفت اجتماع است که با مقوله جبر تفاوت دارد افزود: یکی از سنت‌ها این است که برای هر ملتی، مرگ و اجلی وجود دارد و وقتی این اجل فرا رسد ذره‌ای در آن تاخیر نخواهد شد همان طور که برای هر انسانی مرگ وجود دارد.

این مترجم قرآن با بیان اینکه خود عزرائیل نیز مشمول این قانون یعنی مرگ است بیان کرد: این طور نیست که قوم و تمدن و ملتی همواره پایدار باشند بلکه همه روزی مرگ را خواهند چشید.

دکتررضایی‌اصفهانی عنوان کرد: دومین سنت حاکم بر اجتماع، تغییر در سرنوشت ملت‌ها به دست خود آنان است که فرمود «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ...»(13 رعد) که این آیه در ایام پیروزی انقلاب خیلی در لسان عمومی مردم شنیده و گفته می‌شد. 

نویسنده تفسیر مهر تصریح کرد: سومین سنت حاکم الهی این است که اگر قومی به علت عدم تبعیت از رهبران الهی و مومن هلاک شدند رهبرانشان را نجات می‌دهیم که این مسئله در مورد قوم نوح و لوط و دیگر پیامبران بیان شده است.

وی افزود: نعمت را خداوند به همه داده است زیرا رحمت رحمانیه الهی، عام است و مومن و کافر ندارد؛ اگر مردم شکرگزار باشند این نعمات ادامه خواهد یافت و اگر شکر نکنند نعمت تغییر خواهد کرد.

حجت الاسلام رضایی‌اصفهانی بیان کرد: منشا تغییر، درونی است و تا درون انسان تغییر نکند عوامل بیرونی تاثیر ندارد یعنی شانس و اقبال و ... خرافه و توهمات است و استعمار هم زمانی می‌تواند بر ملتی تاثیر بگذارد که خود آنان از درون ضعیف شده باشند مثلا در دوره حمله مغول‌ها، ابتدا چنگیز جرئت حمله به ایران را نداشت تا اینکه در ایران حکومتی روی کار آمد و یکی از حاکمان او در بغداد مخفیانه نامه به چنگیز فرستاد که اگر حمله کنی ما مقاومت نخواهیم کرد و همین مسئله سبب حمله آنان شد و خود خلیفه بغداد را هم که نامه را نوشته بود کشتند.

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث عنوان کرد: استعمار نیز تا در درون مشکلی نبیند نمی‌تواند حمله کند به همین دلیل ابتدا از طریق ماهواره و فشارهای دیگر افکار بخشی از مردم را تغییر می‌دهد و وقتی احساس کرد در درون یارانی دارد امیدوار به تغییر می‌شود.

دکتر رضایی‌اصفهانی ادامه داد: اگر جامعه‌ای بخواهد هلاک شود ابتدا باید عوامل درونی فراهم شود که ارتباط مستقیم با اراده مردم دارد و این مسئله در مورد فرد نیز محقق است مثلا فردی به علت زیاده‌روی در مصرف مواد قندی و چربی و ... زمینه سکته را برای خود فراهم کرده و با کمترین تنش، بیمار و به مرگ مبتلا می‌شود.

وی افزود: حتی کودتا نیز زمانی محقق می‌شود که زمینه درونی داشته باشد و عواملی با حکومت کودتاچی همراهی داشته باشند که نمونه‌هایی از آن در تاریخ خود انقلاب دیده می شود در حالی که کودتای نوژه، موفقیت نداشت ولی قبل از انقلاب برخی کودتاها موفق شده بود یا نمونه دیگر، جنگ تحمیلی بود که وقتی در درون، مردم اراده دفاع از کشور را داشتند صدام با همه حمایت‌های خارجی هم نتوانست به جایی برسد.

وی ادامه داد: در روایات و آیات قرآن آمده است که ظلم، ناسپاسی، تغییر عادات خوب مانند رسیدگی به فقرا، ایتام و مهربانی با یکدیگر و وحدت و همبستگی و ... از جمله عوامل و سنت‌هایی است که سبب سقوط حکومت‌ها می‌شود.

حجت الاسلام رضایی‌اصفهانی عنوان کرد: مردم مکه کافر و مشرک بودند ولی با بعثت پیامبر به تدریج به ایشان ایمان آوردند و سرنوشتشان تغییر کرد زیرا خودشان اراده برای این کار داشتند و این مسئله در هر دولت و ملتی وجود دارد که اگر تغییر، مثبت باشد رشد و اگر منفی باشد سقوط به همراه دارد.

نویسنده تفسیر مهر با بیان اینکه شکر لفظی و عملی موجب رشد خود انسان و نعمات او می‌شود تصریح کرد: ناشکری از عوامل سلب نعمت است؛ امروز اگر قدر انقلاب و خدمات علمی و رشد و پیشرفت‌های مختلف را با وجود همه مشکلات دانستیم هم خودمان رشد خواهیم کرد و هم خداوند نعماتش را بر ما بیشتر خواهد کرد همان طور که مردم سالانه در راهپیمایی 22 بهمن اتحاد و انسجام خود را نشان می‌دهند و تهدیدات دشمن را کاهش می‌دهند.

دکتررضایی‌اصفهانی اظهار کرد: در روایات و تفسیر آیات هیچ چیزی مانند ظلم، ذنب و گناه و ناسپاسی عامل سلب نعمت بیان نشده است از جمله اینکه در حدیثی از امام سجاد آمده است که رها کردن کار خیری که انسان به آن عادت کرده است، ظلم به مردم و ناسپاسی خدا از جمله کارهایی است که سبب تغییر سرنوشت انسان و ملتی می‌شود.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری