علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
آیت الله العظمی سبحانی: پس از انقلاب، انقلاب قرآنی در حوزه پدیدار شد/ اقبال حوزه علمیه به قرآن پس از انقلاب بیشتر شد
پنجشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰ دیدگاه - ۷۱۹ بازدید

مراسم رونمایی از تفسیر کوثر تالیف آیت الله یعقوب جعفری با حضور حضرت آیت الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید و اساتید سطح عالی حوزه علمیه، شامگاه پنج شنبه پنجم اردیبهشت ماه در بیت علامه طباطبایی(ره) مفسر بزرگ قرآن کریم در قم برگزار شد.

آیت الله سبحانی در این مراسم ضمن تشکر از دست اندرکاران دارالقرآن علامه طباطبایی، درباره تاریخ تفسیر قرآن کریم اظهارداشت: در جهان شاید کتابی مانند قرآن نباشد که تا این حد تفاسیر متعدد راجع به آن تدوین شده باشد.

این مرجع عظام تقلید شیعیان افزود: اگر تمام تفاسیری را که در طول ۱۴ قرن ونیم قرن از نزول قرآن راجع به آن نوشته شده را جمع آوری کنند، کتابخانه بزرگی تشکیل خواهد شد زیرا قران پیوسته مورد نظر محققان، مفسران و صاحبان تخصص های مختلف بوده و هنوز هم جای بحث دارد و مفسر بعدی می تواند نوآوری در تدوین تفسیر این کتاب بزرگ داشته باشد زیرا مانند طبیعت که فعل خداست پایان ناپذیر است و بشر هر چقدر دراین باره تحقیق کند باز جای بحث دارد.

وی گفت: مطلبی از انیشتین خواندم که بیان کرده بود بشر از نردبان علم چند پله بیشتر بالا نرفته و هنوز پله های زیادی برای بالا رفتن وجود دارد لذا طبیعت و قرآن انتها ناپذیر هستند زیرا طبیعت فعل است اگر نهایت ناپذیر است از نظر فکر و استخراج قوانین قرآن هم فعل خداست و هرچقدر بشر روی آن کار کند باز نهایت ناپذیر است.

وی بیان کرد: انواع تفاسیر قرآن مانند تفسیر موضوعی، خصوصیات و حتی تعداد حروف قرآن، شان نزول ها و لغات و معجزات و تمثیل های قرآن نوشته شده است زیرا فعل خداست و فعل خداوند نهایت ناپذیر است و طبیعت در کنار قرآن و قرآن فوق طبیعت است.

آیت الله سبحانی گفت: هنگامی که گویا از حضرت رضا(ع) سوال می کنند که چرا هر چقدر قرآن را می خوانیم باز تازگی دارد؟ می فرمایند قرآن مانند خورشید است که در همه زمان ها می تابد و همه بشرها و امت اسلامی هم تا پایان دنیا از آن بهره می گیرند لذا جای تعجب نیست که چقدر تفسیر نوشته شده زیرا قرآن فعل خدا و نامتناهی است.

وی در ادامه به افزایش اقبال به قرآن پس از انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: به حمدالله پس از انقلاب اقبال حوزه علمیه به قرآن بیشتر شده و گویا یک انقلاب در حوزه پدیدار شده و مجمع ها و مجتمع های قرآنی فراوان شده است و یکی از آن ها دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) است.

وی بیان کرد: نخستین باری که پس از فوت علامه به این بیت آمدم گفتم که این خانه از مصادیق آیه «فی بیوت اذن الله ان ترفع ویذکر فیها اسمه» است زیرا این آیه یک معنای اعم دارد و افضل آن بیوت ائمه اطهار است زیرا هنگام نزول این آیه خلییفه اول برمی خیزد و می گوید ما هذه البیوت؟ و پیامبر می فرمایند بیوت انبیاء و خلیفه اول هم سوال می کند که پیامبر این سخن را تایید می کند.

این مفسر قرآن کریم به معنای حقیقی این آیه اشاره کرد و گفت: این آیه یک قضیه حقیقی است و مرتبه اول آن بیوت ائمه و اولیاء الهی است و پس از آن بیوتی مانند بیت علامه طباطبایی است که در آن ایشان سالیان متمادی در ماه رمضان از ابتدا تا پایان آن شب بیداری داشتند.

وی در ادامه در مورد تفسیر المیزان علامه طباطبایی اظهارداشت: ایشان سه جلد تفسیر قرآن را در تبریز نوشتند که آقایی بسیاری روایات را انکار می کرد و ایشان تلاش کرد روایات را از آیات قرآن جدا کند و از آیات روایات را استخراج کردند.

وی افزود:‌ علامه طباطبایی در سال ۱۳۲۵ شمسی به دلیل قائله آذربایجان به قم آمدند و نوشتن تفسیر را از نو آغاز کردند و در سال ۱۳۳۱ اولین جلد تفسیر المیزان را به چاپ رساندند و در سال ۹۳ هجری قمری آخرین جلد آن به چاپ رسید.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه تفاسیر قرآن فراوان است و هر تفسیری نکات قوتی دارد که من به برخی از نکات قوت تفسیر شیخ یعقوب جعفری اشاره می کنم، گفت: این تفسیر ۱۲ جلدی به نام ۱۲ امام است و ترجمه روان و تا حدی آزاد دارد که در عین حال سعی شده مفهوم آیه رسا باشد.

وی افزود: ترجمه ها مختلف است اما ترجمه در تفسیر ایشان به جز موارد استثنایی، فاقد پرانتز است و در این تفسیر از کلمات فارسی جدید خیلی استفاده نشده و کلمات عامیانه عربی آورده شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون گرفتار رسم الخط عثمانی هستیم که اهل تسنن اصرار بر آن دارند که محفوظ باشد ولو خواندن آن مشکل باشد گفت: شیخ جعفری در این تفسیر معترض به این رسم الخط شده و این امر تحریف قرآن نیست زیرا قرآن را از تحریف حفظ کرده اما مشکلات خواندن را برطرف کرده است.

آیت الله سبحانی افزود: نکته بعد اینکه مخاطب را در تفسیر خود گیج نمی کند و نکته دیگر اینکه به تبعیت از علامه طباطبایی در زمینه کلامی، اخلاقی و فقهی دارد.

وی تاکید کرد: این تفسیر در مورد آیه ۳ سوره نور یک بحثی دارد که از علما می خواهم آن را مطالعه کنند.

وی در پایان گفت: از زحمات شیخ جعفری که بیش از ۵۰ سال است وی را می شناسم درس خوان، باتقوا، اهل قلم و مدت ها در مجله مکتب اسلام همکار ما بود تشکر می کنم و از کسانی که دستی بر قلم دارم می خواهم که در تدوین تفاسیر قرآن نوآوری داشته باشند و تکرار مکررات نداشته باشند.

در پایان این مراسم نیز تفسیر قرآنی ۱۲ جلدی کوثر شیخ یعقوب جعفری توسط آیت الله جعفر سبحانی و با حضور سید باقر گلپایگانی، سید ریاض حکیم، آیت الله واعظ موسوی رئیس انجمن تبلیغ حوزه ، آیت الله بطحایی گلپایگانی عضو مجلس خبرگان رهبری ، آیت الله فقیهی و آیت الله نجم الدین طبسی از اعضاء جامعه مدرسین حوزه و جمعی از اساتید عالی تفسیر قرآن کریم رونمایی شد.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری حوزه

----------------

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری ابنا

خبرگزاری رسا

خبرگزاری ایلنا

خبرگزاری برنا

خبرگزاری مهر1

خبرگزاری مهر2

خبرگزاری فارس

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری جماران1

خبرگزاری جماران2

خبرگزاری خبرآنلاین

خبرگزاری شبستان

خبرگزاری ایبنا

خبرگزاری رضوی

------------

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت(pdf)

هفته نامه افق حوزه(Pdf)(ص12)

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی(Pdf)

------------

سایت صاحب خبر

سایت قطره

سایت خبرفارسی

سایت نیوزآنلاین

سایت خبردان

سایت آینه

سایت خبربان

سایت پرس شیعه

سایت خبروان

سایت تی نیوز 

سایت آخرین خبر

سایت شهربیست

سایت قم فردا

سایت قم فوری

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری