علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
آیت‌الله استادی: اتهام بی‌توجهی حوزه به تفسیر منصفانه نیست
چهارشنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۳۴۰ بازدید

استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه حوزه در یکصد سال اخیر بیش از ۳۰ تفسیر قابل توجه نوشته است، تأکید کرد: متهم کردن حوزه به بی‌توجهی به تفسیر، منصفانه نیست البته ما معتقدیم که تفسیر باید در سطح با فقه و اصول تدریس شود.

آیت‌الله رضا استادی در سلسله جلسات تفسیر خود در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: گاهی گفته می‌شود که در حوزه راجع به قرآن کاری نشده، در حالی که در این صد سالی که حوزه بازتاسیس شده است شاهد نوشتن بیش از ۳۰ تا ۴۰ تفسیر هستیم.

وی با بیان اینکه المیزان مابقی تفاسیر را تحت تاثیر قرار داده است به ذکر نمونه‌های دیگری از تفاسیر خوب پرداخت و افزود: تفسیر نمونه، تفسیر مهر حجت‌الاسلام رضائی اصفهانی، نور، تفسیر بانوامین اصفهانی به نام مخزن العرفان، تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی و ... نمونه‌هایی از آن است.

آیت الله استادی با تجلیل از بانو امین مجتهده اصفهانی گفت: وی در عین اینکه شوهر و فرزند داشته به درجه اجتهاد رسیده و تفسیر خوبی هم نوشته است؛ الان حوزه خواهران مدعی است که قرار است مجتهد پرورش دهد ولی اجتهاد ایشان ثابت شده است و دیگران باید ثابت کنند.

وی با بیان اینکه تفسیر تسنیم هم از افتخارات حوزه است، اظهار کرد: البیان علامه طباطبایی(ره) که تقریبا همه آن روایت است؛ منشور جاوید آیت‎الله سبحانی که تفسیر موضوعی است و تفسیر الفرقان آیت‌الله صادقی از دیگر تفاسیر است؛ آقای صادقی وقتی بنده به قم آمدم کتب بسیار خوبی در مورد مسیحیت و ... نوشته بود و برخی بزرگان بر آن تقریظ نوشتند لذا در ملائی ایشان جای حرف نبود.

وی اظهار کرد: بعد از مدتی ایشان در فقه و تفسیر سخنان تازه‌ای بیان کرد که برخی به انتقاد از آن پرداختند بنابراین اگر تفسیر وی مربوط به همان دوره نخست ۳۰ _ ۴۰ سال قبل باشد تفسیر بسیار خوبی است.

رئیس سابق شورای عالی حوزه تفسیر راهنمای آیت‎الله رفسنجانی را از دیگر آثار خوب برشمرد و تصریح کرد: این تفسیر با کارهایی که دفتر تبلیغات اسلامی انجام داد تفسیر خوبی شده است؛ بنده مقاله‌ای در مورد ایشان نوشتم و گفتم باید از هاشمی بیاموزیم زیرا وقتی گرفتار زندان شد به جای اینکه غصه بخورد و کاری انجام ندهد به نوشتن تفسیر روی آورد و خداوند هم جواب زحمات او را داد و این تفسیر در ۲۰ جلد چاپ شد.

حوزه به تفسیر بی‌اعتنا نیست

آیت الله استادی تاکید کرد: بنابراین این حرف درستی نیست که حوزه در تفسیر و قرآن کاری نکرده است البته قرار نیست که حوزه هر روز تفسیر جدیدی بنویسد؛ ولی وقتی در یک قرن ۳۰ تا ۴۰ تفسیر نوشته شده نشان می‌دهد که بی اعتنا نیستند ولی این که چرا به اندازه فقه و اصول به تفسیر پرداخته نشده و یا جزء درس رسمی نیست حرف دیگری است.

وی تأکید کرد: بی‌انصافی است که بگوئیم در حوزه دائماً نماز و طهارت و نجاست می‌خوانند و به قرآن و نهج‌البلاغه کاری ندارند زیرا در همه این عرصه‌ها کار شده البته خوب است به صورت همزمان در حوزه به فقه و اصول و تفسیر پرداخته شود.

آیت الله استادی ادامه داد: نکته دیگر اینکه یکی از فضلای حوزه مطالب تفسیری بزرگانی مانند شیخ مفید و سید مرتضی و امام و ... را جمع و تفسیر درست کرده و به عنوان تفاسیر ایشان ارائه داده است و این نوع کارها هم خوب است صورت بگیرد.

پرداختن به تالیفات کاربردی

وی در توصیه به طلاب و فضلای حوزه گفت: اگر قصد نوشتن اثری دارید به میزان کاربرد آن توجه کنید زیرا کارهای تکراری و بی‌کاربرد جواب نمی‌دهد و ممکن است فردی چند سال وقت خود را بگذارد ولی بی نتیجه خواهد ماند. باید کاری انجام دهید که دردی از حوزه و طلاب و یا کشور درمان می‌کند؛ مثلا یکی از فضلا ارجاعات مکاسب را در صد صفحه نوشته که برای استادان و طلاب حوزه بسیار مفید است ولی اگر فکر نکرده کاری کنیم زحمات هدر خواهد رفت.

شیعه؛ بنیانگذار علوم اسلامی

وی همچنین با اشاره به تفسیر نعمانی از مجموعه تفاسیر شیعه گفت: این تفسیر در یک جلد چاپ شده و گاهی می‌گویند کتاب محکم و مشتابه سید مرتضی است که حتماً اشتباه است؛ سعدبن عبدالله نیز ناسخ و منسوخی دارد که مانند همین تفسیر است؛ این تفسیر در واقع یک روایت  مفصل از امیر مومنان است که آیات قرآن را به ۶۰ قسم تقسیم کرده لذا باید جزء علوم قرآنی باشد بنابراین اگر ما می‌گوئیم که شیعه بنیانگذار همه علوم اسلامی است این مسئله مدعای ما است.

آیت الله استادی افزود: نعمانی در سال ۳۴۲ زنده بوده است بنابراین اگر بتوان نام آن را تفسیر گذاشت اولین تفسیر مکتوب در شیعه محسوب می‌شود. در این تفسیر مثلاً به آیاتی که ظاهر آن خاص ولی عام است و ... پرداخته است و خوب است فضلائی این روایت را مبنای یک پایان نامه قرار دهند که شاید کار شده باشد.

این استاد حوزه با اشاره به تفسیر ابن عباس بیان کرد: ابن عباس تا مقطع کربلا زنده بوده است ولی آنچه امروز به عنوان تفسیر وی در دست است برای فیروزآبادی در قرن هشتم است لذا اگر فیروز آبادی تتبع کرده و همه منقولات تفسیری ابن عباس را جمع کرده باشد تفسیر محسوب می‌شود که البته این مطالب در یک جلد در مصر چاپ شده است.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

--------------

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت(pdf)

--------------

سایت صاحب خبر

سایت قطره

سایت تی نیوز

سایت خبروان

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری