علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
وجه تمایز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با دیگر رقابت‌ها/ تلاش برای چرخشی شدن میزبانی
یکشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۳۱۰ بازدید

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) ضمن تشریح وجوه تمایز این رقابت‌ها از تلاش برای چرخشی شدن میزبانی مسابقات در استان‌های مختلف خبر داد.

مرتضی نجفی‌قدسی، مدیر دارالقرآن امام علی(ع)، در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه قرآن بهترین وسیله هدایت بشر به ویژه در شرایط فعلی که هجمه‌های فرهنگی بسیار زیاد شده، است، گفت: باید به فکر ایمن‌سازی نوجوانان و جوانان باشیم. یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به چنین کاری انس با قرآن کریم است. این حقیقت است و شعار نیست.
وی در ادامه با اشاره به آیه «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»، افزود: این سفارش که پیوسته می‌خواهند انسان با قرآن در ارتباط باشد برای این است که انسان در ارتباط با قرآن می‌تواند حریمی از مصونیت را برای خود ایجاد کند. در فلسفه نماز نیز آمده است که یکی از دلایل نماز خواندن این است که در روز چندین بار قرآن خوانده شود.
نجفی‌قدسی تصریح کرد: ‌با توجه به این موضوع که تلاوت قرآن ارتباط مستقیمی با زندگی و سلامت دارد. پس باید به این گونه مسابقات که جنبه تشویقی و ترویجی برای قاریان و تالیان قرآن دارد توجه بیشتری کنیم. برای اینکه طیف بیشتری از جوانان و نوجوانان را درگیر مسابقات کنیم، طراحی متفاوتی در مقایسه با دیگر رقابت‌ها انجام داده‌ایم. معمولاً در مسابقات نفرات اول تا سوم را تشویق می‌کنند. این شیوه برای زمانی که تعداد قاریان و حافظان بسیار کم بود کارآیی داشت، اما در حال حاضر که تعداد حافظان چند هزار نفر هستند و در هر رشته هزاران نفر شرکت می‌کنند، دیگر نفر اول تا سوم بی‌معناست.

همه از جوایز بهره‌مند می‌شوند
مدیر دارالقرآن امام علی(ع) با تأکید بر اینکه معرفی نفرات اول تا سوم برای بحث قهرمان و ... مشکلی ندارد، اما تکلیف سایر افراد چیست؟ گفت: اکثریت افرادی که در این مسابقات حضور دارند، ممتاز و شایسته تقدیر و تشویق هستند که البته در مسابقات دیگر مورد تشویق قرار نمی‌گیرند. بسیاری از مسابقات، عملاً به ابزاری برای دلسردی متسابقان تبدیل شده است، اما در این مسابقات، علاوه بر اینکه نفرات اول تا سوم را در تمامی بخش‌ها و گروه‌ها مورد تشویق قرار می‌دهیم، همه کسانی که حد نصاب نمرات را اخذ می‌کنند نیز تشویق می‌شوند.
وی با بیان اینکه در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بین ۶۰ تا ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان تشویق می‌شوند، گفت: این به معنای پایین گرفتن حد نصاب‌ها نیست. در رشته‌های مربوط به حفظ، حد نصاب حُسن حفظ ۸۵ از ۱۰۰ و در رشته‌های قرائت و ترتیل نیز حد نصاب ۷۵ از ۱۰۰ در نظر گرفته شده است. در حال حاضر هیچ مسابقاتی در کشور چنین روشی ندارد.
رئیس دارالقرآن امام علی(ع) در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد افزایش جوایز این دوره از مسابقات، بیان کرد:‌ رقم جوایز همان رقم مسابقات سال قبل است، اما در این مسابقات هر تعداد از افراد که حد نصاب را دریافت کنند از جوایز بهره‌مند می‌شوند. با این حساب اگر سال قبل دو هزار نفر حد نصاب‌ها را دریافت کرده باشند، امسال این رقم شاید به سه هزار برسد. بنابراین شاید رقم جوایز افزایش پیدا نکرده باشد، اما میزان کلی جوایز بسیار بیشتر خواهد شد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بیان انتظاراتی که از متولیان مسابقات قرآن در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دارد، پرداخت و گفت: انتظاری که از برگزارکنندگان مسابقات در سراسر کشور داریم این است که به فکر تمامی شرکت‌کنندگان در مسابقات باشند و اگر امکان آن را دارند برای اکثر شرکت‌کنندگان جوایزی در نظر بگیرند تا دلسرد نشوند.

نبود محدودیت سن و ملیت
نجفی‌قدسی اظهار کرد: علاوه بر حد نصاب، این مسابقات شاخص دیگری دارد و آن هم نداشتن محدودیت سن و ملیت است. در این مسابقات نه تنها از استان‌های مختلف که از کشورهای مختلف هم شرکت‌کننده حضور یافته است. در این دوره حدود ۵۵۰ شرکت‌کننده خارجی مقیم ایران یا مقیم خارج با هزینه خود در این مسابقات حضور یافته‌اند. اگر این افراد جایزه مسابقات را هم ببرند، هزینه رفت و آمدشان هم جبران نخواهد شد، اما اعتبار مسابقات برای آنها از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.
وی بیان کرد: شور و شوقی که در بین خانواده‌ها ایجاد شده و مشاهده می‌شود، کم‌نظیر است. تعاملاتی که بین شرکت‌کنندگان و داوران مسابقات صورت می‌گیرد در کمتر رقابتی دیده می‌شود. علاوه بر تمام اینها شاهد سطح بالای مسابقات نیز هستیم، علت بالا بودن سطح نیز در این است که یک قاری در مسابقات دیگر با تعداد کمی رقابت می‌کند، اما در این مسابقات با صدها نفر رقابت دارد و باید آمادگی بسیار بیشتری داشته باشد. شرکت‌کنندگان بارها اعلام کرده‌اند که برای مسابقات دیگر تنها یک هفته تمرین دارند، اما برای این مسابقات چندین ماه تمرین دارند.

مشوق تقویت و ارتقای حافظان
وی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) حرکتی را در بین حافظان قرآن مبنی بر ادامه دادن حفظ و تثبیت آن ایجاد کرده است، اظهار کرد: در نظر گرفتن جوایز حد نصابی باعث شده تا افراد زیادی که زمانی برای تثبیت حفظ خود نداشتند، به این امر بیشتر توجه کنند. اگر مسابقات دیگری همچون این مسابقات را داشتیم، قطعاً رشد آمار حافظان قرآن بالاتر از این می‌رفت.
رئیس دارالقرآن امام علی(ع) در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که این دارالقرآن برنامه‌‌ای برای ایجاد بخش آموزشی در حاشیه مسابقات دارد یا خیر، گفت: دارالقرآن امام علی(ع) در طول سال، دوره‌های آموزشی در شهرهای مختلف دارد و بسیاری از شرکت‌کنندگان در این مسابقات در آن دوره‌ها نیز حضور می‌یابند، اما به خاطر کثرت شرکت‌کنندگان و کثرت گروه‌های داوری و همچنین فرصت اینکه کلاس‌های آموزشی کوتاه‌مدت را داشته باشیم نداریم. امیدوارم در آینده بتوانیم چنین برنامه‌ای را اضافه کنیم. همچنین افرادی که در این مسابقات به عنوان افراد ممتاز و برگزیده انتخاب می‌شوند در طول سال به عنوان مربی برای اداره کلاس‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بانک اطلاعات ۱۲ هزار قاری و حافظ
نجفی‌قدسی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک بانک اطلاعاتی کامل از بیش از ۱۲ هزار شرکت‌کننده اعم از آقایان و بانوان در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) داریم، افزود: از این اطلاعات در دوره‌های آموزشی استفاده‌های لازم صورت می‌گیرد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از داوران جوان در این دوره از مسابقات نیز اظهار کرد: داورانی که در این دوره از مسابقات حضور دارند در سطح استاندارد کشوری و بین‌المللی قرار دارند. برای انتخاب داوران چند شاخص در نظر گرفته شده است. نخست اینکه با توجه به ملی بودن مسابقات، از داوران ملی نیز استفاده شده است و برای همین از ۱۴ استان داور برای مسابقات دعوت به عمل آمده است. البته چون مسابقات در استان قم برگزار می‌شود از ظرفیت این استان خوب استفاده شده است. یکی از برکات این مسابقات این است که همه قرآنی‌ها به مدت یک هفته کنار هم قرار می‌گیرند، از اساتید تا شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی از این فضا استفاده و تعاملات بسیار خوبی با هم برقرار می‌کنند.
نجفی‌قدسی در بخش پایانی صحبت‌هایش در پاسخ به سؤالی در مورد راه‌اندازی مرکزی برای برگزاری دائمی مسابقات، گفت: مسابقات باید حتی‌المقدور به صورت چرخشی برگزار شود تا این فضای تبلیغی و ترویجی استان‌های مختلف را تحت تأثیر قرار دهد. مسابقات تاکنون متمرکز در تهران و قم بوده است، اما در عین حال اگر امکانات و مقدمات فراهم شود، علاقه داریم این مسابقات در خراسان رضوی و اصفهان نیز برگزار شود. بیشترین شرکت‌کنندگان در مسابقات نیز معمولاً از استان‌های قم، تهران و اصفهان است. 

 

بازتاب خبر در رسانه ها:

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری برنا

---------------

روزنامه جهان اقتصاد

روزنامه عصر ایرانیان

روزنامه عصر ایرانیان(Pdf)

--------------

سایت صاحب خبر

سایت شیعه شفقنا

سایت خبرفارسی

سایت خبروان

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری