علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
آیت‌الله استادی: منبری‌ها در نقل شنیده‌ها، خواب و روضه‌خوانی مراقب باشند
شنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۱۷۹ بازدید

استاد تفسیر حوزه علمیه قم با بیان اینکه در برخی کتب مانند روضه مطالبی بیان شده که هیچ سندیتی ندارد، اظهار کرد: برخی سخنان مداحان صرفاً براساس شنیده‌های این و آن است، در حالی که حتی در بیان اخلاقیات نیز باید دقت لازم را داشته باشیم.

آیت‌الله رضا استادی، در ادامه مباحث تفسیری خود در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: عمومات و مطلقات قرآن در برخی موارد مخصص دارد و کسی نمی‌تواند بگوید که من از قرآن برداشت می‌کنم و کاری به این مخصصّات ندارم؛ در این صورت این بی‌توجهی در تفسیر، باعث نادرست شدن آن می‌شود.

وی افزود: برای مثال قرآن بیع را حلال فرموده، ولی بیع حرام هم داریم یا حرمت ربا در برخی موارد مانند ربا به والدین ایرادی ندارد و در کنار این موارد، برخی آیات، ابهام دارد.

آیت الله استادی تصریح  کرد: در مورد ناسخ و منسوخ هم آراء مختلفی وجود دارد و برخی کلاً منکر آن شده و برخی تعداد زیادی برای آن قائل هستند؛ البته اگر قائل به وجود تعداد زیادی منسوخ باشیم باعث سبک شدن متن خواهد شد؛ لذا خود این مسئله قرینه است که ناسخ و منسوخ در قرآن باید خیلی کم باشد و یا نباشد که علامه معرفت و آیت‌الله خوئی در حد دو تا سه مورد را پذیرفته‎اند.

تأویل مختص معصوم(ع) است

دبیر سابق شورای عالی حوزه با بیان اینکه قرآن تفسیر و تاویل دارد، اظهار کرد: انسان اگر بخواهد وارد تأویل شود از ناحیه خود چیزی بگوید باطل است؛ زیرا تاویل کار پیامبر(ص) و ائمه(ع) است؛ ما با ظاهر قرآن سروکار داریم و فقط می‌توانیم تفسیر کنیم و تأویل را هم تنها از ناحیه معصوم(ع) بیان می‌کنیم.

وی افزود: یکی از کارهای نادرستی که برخی هنوز هم انجام می‌دهند این است که مطالبی را بدون نقل از دیگری می‌زنند که با توجه به فضای مجازی امروز موجب بدنامی فرد می‌شود؛ ضمن اینکه این کار در نهایت بی‌انصافی است؛ یکی از آداب تحقیق و تألیف این است که ما انصاف را رعایت کنیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به برخی تفاسیر بطنی از سوی برخی عرفا بیان کرد: بطن قرآن هم کار پیامبر(ص) و امام(ع) است و اگر هر کسی به سلیقه خود چیزی را به بطن نسبت دهد این درست نیست.

وی با اشاره به تکراری بودن خیلی از آیات در قرآن، اظهار کرد: این مسئله یکی از پرسش‌های همیشگی بوده و آثار زیادی هم در این مورد نوشته شده است و پاسخ داده‌اند که تکرار چیز بدی نیست.

آیت الله استادی در مورد اختلاف قرائات تاکید کرد: فصل الخطاب حاجی نوری صورت ظاهر الصلاحی دارد؛ در آن هزار و صد روایت نقل کرده که هر کسی آن را بخواند و به عمق مطلب پی نبرد ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد؛ علامه عسکری در معالم المدرستین، پاسخ هزار و صد روایت را یکی یکی جواب داده و آن را زیر سال برده است و کسانی مانند علامه بلاغی، هم به صورت کلی جواب داده است.

وی تصریح کرد: ما در جواب حاجی نوری می‌گوییم که چطور می‌شود  که ایشان ۳۰۰ حدیث را بیان کرده که همه آن را رد کرده‌اند، همچنین ده‌ها روایت ایشان در مورد قرائات است که اساساً جزء تحریف نیست؛ البته برخی گفته‌اند که هرقدر هم در این روایات جستجو کنیم باز مواردی وجود دارد که نمی‌توان منکر آن روایت شد، ولی با توجه به اینکه ادعای تحریف با متن قرآن ناسازگار است این نوع روایات را باید توجیه کنیم؛ بنده مقاله‌ای نوشته و منابع نقل این روایات را آورده‌ام.

وی با بیان اینکه حاجی نوری عالمی بزرگ و مانوس با میرزای شیرازی بوده است، اظهار کرد: با این حال این پرسش وجود دارد که چنین فردی چگونه چنین اثری نوشته است؛ البته در جواب گفته‌اند که سنی‌ها به شیعیان می‌گفتند امامتی که شما مطرح می‌کنید در قرآن نیست و ایشان خواسته بگوید بوده ولی آن را برداشته‌اند؛ خواسته ابرو را درست کند و چشم را کور کرده است، زیرا خود مسئله امامت آزمایش بزرگی برای همه هست و دلیلی برای ذکر نام امام(ع) نبوده است.

آیت الله استادی با بیان اینکه حتماً حاجی نوری  قصد خدمت داشته و با خلوص نیت نوشته است، ادامه داد: امروز هم برخی بزرگان ما گرفتار این مسئله هستند و گاهی گزارش نادرستی به آنان می‌دهند و اظهارنظری می‌شود و بعد مشخص می‌شود که گزارش نادرست بوده است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به بحث آیات متشابه هم اظهار کرد: در این موارد باید احتمال آیات را بیان و آن را براساس محکمات تفسیر کرده و یا سکوت کنیم؛ البته مسئله متشابهات امری طبیعی است و در این موارد شاید بهترین راه روش علامه طباطبایی در استناد آن به محکمات باشد.

منبری‌ها مراقبت کنند

وی با تأکید بر اینکه وعظ و مدح از کارهای مفید در جامعه است، افزود: مداحان و منبری‌های ما در شرائطی که میدان بیشتری برای کار آنان هست باید مراقبت بیشتری داشته باشند؛ امروز ما دشمن زیادی داریم و مکرر مواردی برای بنده آورده‌اند که حرف برخی مداحان و وعاظ مورد تمسخر قرار گرفته است، آن هم نه از سوی دشمنی که منکر دین است.

آیت الله استادی تصریح کرد: در برخی کتب مانند روضه مطالبی بیان شده که هیچ سندیتی ندارد و حتی مداحان حرف‌هایی می‌زنند که صرفاً براساس شنیده‌های این و آن است؛ در حال یکه حتی در بیان اخلاقیات هم باید دقت لازم را داشته باشیم و صرفاً به شینده‌ها توجه نکنیم؛ همچنین رؤیا و خواب‌ها را باید بررسی دقیق کنیم که کدام درست است و کدام درست نیست.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری