علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
آیت‌الله استادی: روحانیت نباید کارهای دینی را وسیله‌ای برای مادی‌گرایی قرار دهد
یکشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۱۷۹ بازدید

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه در گذشته تاریخ اسلام کسانی مانند صاحب تفسیر بیضاوی بوده‌اند که تفسیر می‌نوشتند تا به واسطه آن خود را معروف کرده و مالی به دست آورند تاکید کرد: اگر امروز ما هم فعالیت‌های دینی را ابزار مادی‌گرایی خود قرار دهیم مردم همان قضاوت را در مورد خواهند کرد.

آیت‌الله رضا استادی در ادامه جلسات تفسیری خود در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: حجت‌‌الاسلام والمسلمین طبسی کتاب «نقد ادله خلافت» را نوشته و آورده که اهل تسنن برای خلافت خلفا ادله‌ای دارند؛ ایشان تتبع کرده و نشان داده که آنان به ۹ آیه و ده روایت تمسک کرده‌اند؛ ایشان ۹ آیه و ده روایت را دنبال کرده و سخنان اهل سنت را بدون استناد درست و محکم و روایات را دارای سند ضعیف دانسته و در کتابش آورده است.

استادی اظهار کرد: ایشان در چند صفحه آخر کتاب اسم شش نفر از اهل سنت را آورده که تصریح و تاکید کرده‌اند روایات فضائل خلفا، جعلی است و خوب است که مبلغان ما از این نوع آثار در منابر استفاده کنند.

وی افزود: یکی از فضلای معاصر حدود صد تفسیر از شیعه و سنی احصاء کرده است که برخی مانند فرات کوفی، عیاشی، نعمانی، نورالثقلین و ... روایی و جامع روایات هستند و از این میان نورالثقلین، برهان و درالمنثور جامع هستند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به چاپ تفاسیر مختلف در طول تاریخ شیعه و اهل سنت تصریح کرد: یکی از تفاسیر با عنوان العقل و القرآن توسط یکی از عالمان اراکی نوشته شده و ایشان درصدد بوده تا بگوید در قرآن، مطلبی خلاف عقل نیست و ۱۸ جزء قرآن نیز تفسیر شده و نویسنده بدون اینکه کتابی در دسترس داشته باشد آن را نوشته است.

ظلم پهلوی به تاریخ اسلامی

استادی به معرفی تفسیر بیضاوی پرداخت و با  بیان اینکه آثار قبل از صد سال اخیر غالبا براساس تاریخ قمری بوده ولی در دوره پهلوی به علت تضاد با زبان عربی، تاریخ تالیف آثار به هجری خورشیدی بیان می‌شد اظهار کرد: این تفسیر با عنوان «انوار التنزیل» در سال ۶۹۲ قمری تالیف شده است؛ نویسنده متولد شیراز و سنی است و در تبریز مدفون شده است.

این محقق و کتاب‌شناس علوم دینی و اسلامی اظهار کرد: وی معاصر خواجه طوسی و علامه حلی است و جزء کسانی است که ادله امامت را به خوبی می‌دانسته چون علامه حلی در مورد امامت آثاری داشته و وی آن را دیده است ولی نخواسته زیر بار برود.

استادی بیان کرد: وی در اصول و کلام، تاریخ و علوم دیگر از جمله تفسیر صاحبنظر و دارای نبوغ بوده است اما متاسفانه برخی مسائل مادی مانند دنیاطلبی و ریاست مانع از پذیرش حق از سوی آنان شده است. وی وقتی تفسیر را نوشته بر سر نیزه کرده تا حاکم آن دوره آن را ببیند تا بتواند معروف شود و پول بگیرد و همین مسئله دال بر نقص در شخصیت اوست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه با بیان اینکه برخی به روحانیت امروز هم اعتراض و گله می‌کنند که اگر گرفتن پول بد است شما چرا این کار را می‌کنید افزود: ما هدفمان از نوشتن تفسیر و کارهای دینی  پول گرفتن و مادیات نیست وگرنه مثل این افراد خواهیم بود ولی این مسئله به معنای آن نیست که یک طلبه و روحانی نباید زندگی خود را هم تامین کند.

وی تاکید کرد: فرق در این است که عالمان ما قناعت طبع داشته و حاضر نیستند حتی در سختی سراغ این و آن بروند تا بخواهند پولی بگیرند؛ نمونه این مسئله آیت‌الله مشکینی بود که می‌فرمود ما به چه سختی‌هایی که مبتلا نشدیم ولی هرگز سراغ این و آن برای رفع حاجت مالی نرفتیم یعنی نباید تا سختی پیش آمد عقب گرد کنیم.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: بیضاوی در برخی موارد به شیعه ایراد وارد کرده ولی در برخی موارد هم فضائل اهل بیت(ع) را بیان کرده است. وی معتقد است کسی نباید تفسیر قرآن کند مگر اینکه از حیث ادبیات و عربی و برخی علوم مورد نیاز دیگر وارد باشد و تسلط لازم را داشته باشد به همین دلیل شاهدیم که در گذشته هر کسی دست به تفسیر نمی برده  است.

وی همچنین با اشاره به تفسیر زمخشری افزود: جارلله زمخشری از کسانی است که از پیامبر(ص) و امام علی(ع) تمجید کرده است اما این به معنای آن نیست که وی شیعه بوده و یا بر رد شیعه مطلبی ندارد؛ در این تفسیر احادیثی نقل شده که به لحاظ مباحث کلامی برای شیعه بسیار مفید است؛ تفسیر وی کشاف نام دارد و از لحاظ ادبی چون در مرتبه بالایی است مورد توجه مفسران شیعه در طول تاریخ بوده است.

استادی اظهار کرد: علمای شیعه بر کشاف حاشیه نوشته‌اند و عمده این حواشی به لحاظ ادبی است زیرا جنبه بلاغی و ادبی این تفسیر برجسته است.

روایتی از عالم سنی در حقانیت اهل بیت(ع)

استادی با بیان اینکه برخی مانند زمخشری کسانی را که خلفا را لعن می کنند رافضه و محبان اهل بیت را شیعه می‌دانند  افزود: مثلا ابن حجر بابی در مورد شیعه دارد که برخی تصور کرده‌اند که وی شیعه است در حالی که چند صفحه جلوتر  کفر رفضه را گفته است البته وی روایت« من مات علی حب آل محمد مات شهیدا» در این تفسیر نقل کرده که سند خوبی برای حقانیت اهل بیت(ع) است.

 

بازتاب خبر در رسانه ها : 

خبرگزاری ایکنا

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری