علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
آیت‌الله استادی: بیشتر کتب فقهی و تفسیری ما تکراری است
یکشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۲۷۱ بازدید

استاد حوزه علمیه گفت: نوآوری از ویژگی‌های بارز المیزان است در حالی که بیشتر کتب فقهی و تفسیری ما تکراری است البته نه اینکه همه مطالب کتب تکراری باشد بلکه ۹۰ درصد آن تکراری است.

آیت‌الله رضا استادی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان اینکه علامه طباطبایی وقتی وارد قم شد روحانی مقبولی بود و بر لزوم الگوگیری طلاب از ایشان تأکید کرد و گفت: علامه فقه، اصول، فلسفه و تفسیر خوانده بود لذا از بدو ورود مورد توجه قرار گرفت و هر کسی که به محضر ایشان می‌رفت جذب شخصیت ایشان می‌شد.

وی افزود: اگر برخی افراد کتابشان هم مزایای خاصی نداشته باشد به خاطر شخصیت، اخلاق و رفتارش مورد توجه طلاب و حوزویان قرار می‌گیرد؛ البته غیر از روحانیت، تواضع از ویژگی‌های برجسته علامه بود و همین تواضع سبب شده تا مقالاتی برای مجلات بنویسد و این تواضع هم برای مخاطبان جاذبه داشت.

استادی در ادامه با بیان اینکه خصوصیات زندگی افراد و بزرگان معمولاً در تاریخ کمتر مورد توجه بوده و حتی ائمه از این مسئله مستثنی نیستند و تنها کسی که مغفول نبوده پیامبر(ص) هستند تصریح کرد: گاهی به ما می‌گویند در مورد زندگی امام جواد(ع) بنویسید و بگویید در حالی که بسیاری از ابعاد زندگی ایشان در دسترس نیست؛ من همیشه امام خمینی(ره) را مثال می‌زنم؛ ایشان وقتی وارد نهضت شدند در دهه ششم عمر خود بودند و از قبل آن اطلاعات چندانی نداریم و علامه هم همین طور است.

استادی با بیان اینکه صفای روح و باطن سبب تأثیرگذاری المیزان شده است افزود: تفسیر المیزان نشان می‌دهد که علامه علاوه بر عرفان و معنویت، آشنا و آگاه به مسائل زمانه خود هم بوده است به همین دلیل کسانی مانند مراجع فعلی که به روشنفکری مشهورند جذب و شاگرد ایشان شدند؛ ایشان به مسائلی مانند حقوق زنان پرداخته که در آن دوره کم سابقه و یا بی‌سابقه بوده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه  برخی نقل کرده‌اند که خانم ایشان وقتی به حرم حضرت معصومه(س) می‌رفت سلام می‌داد، جواب سلام می‌شنید افزود: من در این زمینه اطلاعی ندارم ولی طبق قول علامه در برخی نوشته‌ها، ذکر شده که ایشان فردی به شدت خوش اخلاق و مهربان بوده است و علامه هم قدردان و به شدت حق‌شناس او بوده است و این ویژگی است که باید برای ما و طلاب درس باشد زیرا برخی از ما همیشه طلبکار همسرمان هستیم.

استادی با بیان اینکه علامه زمانی تفسیر نوشته که ابزار کار نداشته است تصریح کرد: ایشان از همان ابتدایی که تفسیر را می‌نوشت درس هم می‌گفت و شاگردان خوبی هم داشت که سبب پیشرفت کار بودند ضمن اینکه ایشان وقتی تفسیر را شروع کرد به شدت مورد تشویق بزرگان در آن دوره در قم و تبریز قرار گرفت.

این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه علامه بر اصول و فقه تسلط و اجتهاد داشته است تصریح کرد: ایشان اصلاً به دنبال معروف‌شدن نبود؛ حتی نقل شده که یک بار هم امام جماعت نشد؛ ایشان اصلاً در صدد ایجاد بساط آقایی و مراجعه مالی و ... نبود و این مسئله خیلی مهم است.

استادی با بیان اینکه تفسیر قرآن به قرآن از ویژگی بارز المیزان است افزود: البته دیگران مانند مجمع هم قرآن به قرآن داشته ولی بسیار کم بوده همچنین نوآوری از ویژگی‌های بارز المیزان است در حالی که بیشتر کتب فقهی و تفسیری ما تکراری است البته نه اینکه همه مطالب کتب تکراری باشد بلکه ۹۰ درصد آن تکراری است و به قول آیت‌الله جوادی آملی، برخی کتب اگر با کتب قبلی مقایسه شود حرف جدیدی در آن نیست یا خیلی کم است.

استادی با بیان اینکه در المیزان، مطالب سست، خطابی و ... وجود ندارد بلکه مطالب، محکم، متقن و علمی بیان شده افزود: این تفسیر کاربردی است و نوآوری دارد و در مجموع به علت ویژگی‌های مؤلف و اثر، خواندنی شده و مورد نقد هم واقع شده و خیلی در مورد آن کار شده است در حالی که آثاری هستند که چون دیده نشده‌اند نقدی هم بر آن نبوده است.

این استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه المیزان هم از حوزه و هم از ایران بیرون رفته و مکرراً در کشورهای دیگر چاپ شده است تصریح کرد: به تعبیر یکی از استادان به جرئت می‌توان گفت کسی در ۵۰ سال اخیر تفسیر ننوشته و کارهای علوم قرآنی نکرده مگر اینکه توجهی به المیزان داشته و هیچکدام خود را بی نیاز از آن ندانسته‌اند.

استادی با بیان اینکه فرق است بین کسی که فقیه و فیلسوف باشد ولی مفسر نباشد یا برعکس تأکید کرد: ایشان فردی جامع بود و با اینکه مفسر مطرح شده ولی فقیه و فیلسوف توانمندی هم بود و اگر فردی اینچنین، مخالفانی در حوزه داشته و دارد به خاطر فلسفه ایشان بوده است وگرنه ایشان مخالف تفسیری ندارد.

استادی گفت: کسانی که به جایی رسیده و اثرگذار بوده‌اند به مسئله توسل توجه زیادی داشتند و از آن نتیجه گرفتند؛ ایشان هم روضه می‌رفت و هم روضه می‌گرفت و به مشهد و حرم حضرت معصومه(س) می‌رفت لذا اول بی‌توفیقی است که فردی به درجه علمی برسد و خود را از توسل بی‌نیاز بداند.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

خبرگزاری ایکنا

-------------

سایت صاحب خبر

سایت همسونیوز

سایت خبروان

سایت قطره

سایت خبرفارسی

سایت خبربان

سایت ارمانین

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری