علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
یک بانوی قرآنی: حفظ قرآن فقط اراده می خواهد/ فعالان قرآنی زیر ذره بین هستند
شنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۵۲۲ بازدید

به گزارش روابط عمومی دارالقرآن امام علی(ع)؛ یک بانوی قرآنی شرکت کننده در دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، در پاسخ به این سوال که چرا قرآن را انتخاب کردید؟ اظهارداشت: از کودکی به قرآن گرایش داشتم و در دوره راهنمایی و دبیرستان به رشته عربی علاقمند شدم اما پس از ازدواج و خیلی دیر به آموزش قرآن پرداختم اما خیلی خوشحال هستم و پنج سالی که در راه قرآن افتادم اصول دینی را بیشتر رعایت می کنم و بیشتر شکر گذار خداوند هستم.

حفظ قرآن فقط اراده می خواهد

رقیه صفری از استان البرز که در رشته حفظ ۱۰ جزء قرآن در این مسابقات شرکت کرد؛ تاکید کرد: افرادی که سن بالا دارند بدانند که فقط باید اراده داشته باشند و هیچ گاه برای آموزش قرآن ناامید نشوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زندگی تان با پنج سال پیش تفاوتی دارد؟ گفت: زندگی ام با فراگیری قرآن، از نظر مادی و معنوی متفاوت شده و روزی که قرآن نخوانم آرامشی که می خواهم را بدست نمی آورم.

در عمل به این رسیدم که قرآن نسخه شفابخش است

وی با بیان اینکه قرآن واقعا نسخه شفابخش است، گفت: پس از اینکه وارد این حیطه شدم به این امر رسیدم و هر گاه عصبانی شوم آیات قرآن یادم می افتد رفتارم قرآنی می شود آرام می شوم اگر مصیبتی پیش آید سوره هایی به خاطرم می آید که باعث راحتی فکر و روانم می شود؛ سابق بر این مصیبتی که برایم رخ می داد خیلی بی تابی می کردم اما حالا می گویم که مرگ حق است و در قرآن هم آمده و باید صبور باشیم و همان گونه که حضرت زینب در یک روز همه نزدیکان خود را ا زدست داد و جز زیبایی ندید ما هم اگر بخواهیم می توانیم صبور باشیم و در ساخت روحیه مان باید تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: قرآن سبب می شود انسان از تجملات دور شود و علاقه ای هم به اسراف و انجام گناه پیدا نکند.

فعالان قرآنی زیر ذره بین هستند

این فعال قرآنی در مورد نحوه رفتار و کردار افراد مذهبی گفت: متدینین و فعالان قرآنی بخصوص در شهری مانند کرج بیشتر زیر ذره بین هستند و باید دقت بیشتری روی رفتارشان داشته باشند.

وی گفت: انس با قرآن باعث می شود که در خانواده آرامش ایجاد شود و زمانی که آسیب های اجتماعی و فسادها را در جامعه می بینی بیشتر با قرآن انس می گیری زیرا می بینی که مسیرهای دیگر اشتباه است و از این بابت خرسند می شوی و اگر بخواهی در جامعه اثر مثبتی بگذاری باید اخلاق و رفتار قرآنی داشته باشی.

فعالان قرآنی، حرمت قرآن را حفظ کنند

وی بیان کرد: در نظر مردم چادری و قرآنی بودن معیار متدین بودن است لذا باید بر رفتار و کردارمان دقت بیشتری داشته باشیم زیرا در قبال حرمت این مقدسات مسئول هستیم.

صدا وسیمای جمهوری اسلامی بهای بیشتری به چادر و قرآن بدهد

صفری گفت: متاسفانه برخی ادارات افراد آرایش شده و مانتویی را بیشتر جذب می کنند؛ ادارات و صدا وسیمای جمهوری اسلامی باید بهای بیشتری به چادری ها و قرآنی ها بدهند و اگر اینگونه شود گرایش ها بیشتر می شود اما این گونه اقدامات و سخن دیگران روی ما اثر نمی گذارد وقتی خودمان را با قرآن ساخته باشیم حرف دیگران رویمان اثر نمی گذارد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی می گویند «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» شما چرا در شهر کرج همرنگ جماعت نشدید؟ گفت: من اصلا این ضرب المثل را که راه گناه را باز می کند قبول ندارم با عملی شدن این مطلب فساد گسترش می یابد؛ برخی آزادی را با بی بند وباری اشتباه می گیرند و باید حد و مرزی مشخص شود.

وی تاکید کرد: قرآن باید برای جوانان و کسانی که آینده ساز هستند و قرار است که سکان جامعه را به عهده می گیرند تبیین شود تا با آشنایی بیشتر در جامعه حضور پیدا کنند.

وی در خصوص نحوه برگزاری این مسابقات گفت: از خدمات دهی در این دوره از مسابقات خیلی راضی هستیم اینکه امسال مسابقات در قم برگزار شد خیلی خوب بود و به دلیل نزدیکی به جمکران و سرویس رفت و برگشت به حرم حضرت معصومه(س) هم زیارت و هم مسابقه بود.

 

یک بانوی قرآنی شرکت کننده در دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در پاسخ به این سوال که اثر قرآن در زندگی تان چگونه بود؟ اظهارداشت: قرآن بیش از اینکه آدم فکرش را بکند در زندگی تاثیر می گذارد وهمین که در خانه یک نفر وارد آموزش رشته های قرآنی می شود روی رفتار و کردار اثر می گذارد و دیگر اعضای خانواده ترغیب می شوند به عنوان مثال دختر من هشت ساله است کلاس های روخوانی و روان خوانی حرم حضرت معصومه را شرکت کرده و بسیار علاقمند به ورود به رشته حفظ است وهمسرم تازه تصمیم گرفته حفظ را شروع کند.

نرگس اسم خانی شرکت کننده در رشته ۲۰ جزء قرآن که در مسابقات حفظ پنج جزء سازمان اوقاف و در مسابقه قرائت تحقیق بسیج رتبه نخست را کسب کرده است؛ ادامه داد: رفتار کسانی که وارد حوزه های قرآنی می شوند خواه ناخواه تغییر می کند و به سمت بهتر شدن پیش می رود و دیگران هم تاثیر آن را مشاهده می کنند و تاثیر می گیرند.

بیماری ام انگیزه ای برای حفظ قرآن شد

وی در پاسخ به این سوال که از چه سالی و به چه دلیلی وارد حیطه قرآنی شدید؟ گفت: من به خاطر ناراحتی که داشتم نذر کردم که قرآن را حفظ کنم و هم اکنون سه سال است که وارد این حیطه شدم.

وی افزود: دکتر متخصص در بیمارستان معروف تهران به من گفت در گلویم یک توده هست و احتمال قطع صدایت وجود دارد و حتی امضا از من گرفتند زیرا توده به تارهای صوتی چسبیده بود و پس از عمل توده و نصف تیروئیدم را هم برداشتند الحمدالله خوب شدم.

این فعال قرآنی گفت: همه تعجب می کنند که دارو هم مصرف نمی کنم و صدایم هم قطع نشد؛ نذر من حفظ یک ساله قرآن بود اما به دلیل انگیزه ای که داشتم هشت ماهه حفظ شدم.

خواندن قرآن با ترجمه، حفظ را آسان می کند

وی به سابقه آشنایی خود با قرآن اشاره کرد و گفت: از ۱۶ سالگی قرائت می کردم اما اصلا فکر نمی کردم که در رشته حفظ موفق شوم تلاش کردم و خدا کمک کرد.

وی ادامه داد: من متولد ۵۵ هستم وبه این دلیل که سنم برای حفظ کمی بالا بود و رشته تحصیلی من در دانشگاه علوم آزمایشگاهی وبی ربط به قرآن و حفظ برایم خیلی سخت و عربی ام فوق العاده ضعیف بود و فکر نمی کردم بتوانم حفظ کنم به همین دلیل به ترجمه لفظ به لفظ متوسل شدم و دو دوره هم کلاس ترجمه و مفاهیم شرکت کردم که بتوانم خوب حفظ کنم با خواندن معنا دوره حفظ به مرور برایم آسان شد.

اسم خانی افزود: سپس وارد حوزه تفسیر شدم و چند کتاب تفسیر را هم مطالعه کردم که با اطلاع حفظ کنم دوست نداشتم بی سوادانه حفظ کنم زیرا فرد در تفسیر، روایات و شان نزول آیات را می بیند و خیلی برایم جالب است که چنین اتفاقی افتاده که این آیه نازل شده و این ها را در خانه برای فرزندان می گویم روی آنان هم تاثیر می گذارد.

وی گفت: حالا که در این مسیر رفتم و مزایای آن را در زندگی می بینم دوست دارم که روزی بیاید که همه وارد این حوزه شوند و جامعه راه درست خود را می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر آموزش و مروجان قرآنی در جامعه زیاد شود چی کم می شود؟ بیان کرد: مطمئنا این مشکلات جرم ها و اتفاقات ناراحت کننده که در حال حاضر در جامعه هست و مشکلاتی که فضای مجازی بوجود آورده کم می شود.

این حافظ قرآنی در پاسخ به این سوال که آيا شما هم مروج قرآن در حد خانواده و دوستان هستید؟ گفت: بله؛ ابتدا خیلی راغب نبودم همسر و سه فرزند دارم و دغدغه های زندگی زیادی داشتم اما پس از گذراندن دوره های قرآنی و تجوید قرآن، سه سالی است که به صورت محلی تدریس می کنم.

وی بیان کرد: سعی می کنم در رفتار و گفتار خوب باشم رفتاری که می دانم نادرست است انجام نمی دهم پوششی که می دانم نامناسب است خریداری نمی کنم و به قول آیت الله بهجت در پاسخ به کسانی که می گفتند ما چگونه اقدام کنیم که سعادتمند شویم؟ می گفتند «هر کاری که می دانید خوب است انجام دهید و هر کاری که می دانید بد است انجام ندهید» به این معنا که فرد خودش می داند که برخی اقدامات بد است اما انجام می دهد.

قرآن خوانی در جامعه سطحی شده است / مسئولان مردم را با معنا و تفسیر قرآن آشنا کنند

وی در پاسخ به این سوال که چرا در عمل به قرآن کم کاری می شود؟ گفت: زیرا قرآن سطحی خوانده می شود من که تفسیر قرآن را مطالعه می کنم تعجب می کنم که چرا این مطالب بیان نمی شود؟ رسانه ها و همه مسئولان قرآنی باید دست به دست هم دهند و مردم را با مبانی قرآن آشنا کنند.

اسم خانی بیان کرد: این اسراری که در قرآن است و پس از ۱۴۰۰سال دانشمندان به آن می رسند در قرآن بیان شده اما در کشور خودمان به درستی بیان نمی شود؛ این به دلیل مظلوم بودن قرآن است در یک حدیثی داریم که آخر زمان قرآن خواندن ها از حلقوم افراد بالا نمی رود.

وی ادامه داد: هم اکنون شاهدیم که چقدر به ظاهر قرآن مانند صوت آن مانند کشورهای اهل تسنن بها می دهند و قرآن به زیبایی و الحان و مقامات تلاوت می شود اما بسیاری از افرادی که در این وادی فعال هستند واقعا به ظاهر قرآن توجه می کنند من هم دوره های مختلف قرآنی را گذراندم اما خیلی دوست دارم در معنا و تفسیر وارد شوم و قرآن را در زندگی بکارگیرم.

وی گفت: باید عمقی وارد حیطه قرآن شد تا در زندگی و رفتار ما اثر بگذارد و قرآن از غریب بودن در عمل خارج شود.

مشکلات جامعه با قرآن راحت تر حل می شود

وی تصریح کرد: اگر همه به قرآن پناه ببرند هیچ مشکلی نیست اگر هم باشد خیلی راحت حل می شود.

وی در مورد مسابقات دارالقرآن نیز گفت: اگر مسابقات در سالن همایش بزرگ برگزار می شد همه با صوت های مختلف آشنا می شدند بهتر بود اما اینجا مانند کلاس درس هست با همه این ها از برپایی این مسابقات تشکر می کنم که انگیزه و تلاش افراد را افزایش می دهد.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

 

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری