علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
حجت الاسلام دکتر احمد عابدی: پاکی نفس ویژگی مشترک علامه طباطبایی و استاد پرورش است
جمعه, ۷ دی ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۱۹۴۴ بازدید

خدامحوری در آثار استاد پرورش موج می زند

به گزارش ستاد خبری دارالقرآن علامه طباطبایی؛ مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد ارتحال عارف فرزانه، دانشمند مجاهد و یاور صدیق انقلاب، مرحوم استاد سید علی اکبر پرورش(رض) با حضور حضرات آیت الله استادی و آیت الله مقتدایی از اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، آیت الله دکتر احمد عابدی از مدرسین حوزه، آیت الله بنیادی دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین، آیت الله واعظ موسوی دبیر انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و جمعی از علماء، فضلا و اندیشمندان، شاگردان و همرزمان دفاع مقدس، مسئولان و خدمتگذاران و ارادتمندان آن معلم دلسوز و مربی عرصه تعلیم و تربیت، در بیت شریف مفسر کبیر قرآن، شامگاه جمعه هفتم دی ماه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در بیت علامه طباطبایی برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد عابدی استاد حوزه علمیه و دانشگاه و رئیس سابق دانشگاه علوم و معارف قرآنی به سخنرانی پرداخت.

وی اظهارداشت: مجموعه کتابی تحت عنوان کتاب های مقدس به چاپ رسیده که برخی از مردم دنیا هر کدام از آن ها را کتاب آسمانی می پندارند، در مجموع مردم دنیا ۵۰ جلد کتاب را کتاب مقدس به حساب می آورند که یونسکو اولین کتاب را قرآن قرار داده است زیرا کسی که کمترین آشنایی داشته باشد می داند که قرآن با هیچ کتابی قابل مقایسه نیست لذا طبیعی است که پیروان کتاب های دیگر، قرآن را اسطوره بنامند.

وی افزود: اولین و مهمترین شرط برای استفاده از قرآن طهارت دل است و قرآن فرموده «لا یمسه الا المطهرون» یعنی دست ناپاک به قرآن زده نشود اما کسی که طهارت فکر نداشته باشد هم فکرش به قرآن نمی رسد لذا ترجمه و تفسیر فراوان برای قرآن نوشته شده اما امام راحل می فرمود قرآن در روز قیامت بکر وارد محشر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عابدی ادامه داد: ۷۰۰ تفسیر از شیعه و ۷۰۰ تفسیر از هل تسنن و در مجموع ۱۴۰۰ تفسیر از قرآن نوشته شده است اما باز هم قرآن بکر وارد روز محشر می شود و فکر کسی به قرآن نرسیده و برخی به ظاهر قرآن و برخی به قرائت آن و برخی به بخشی از ویژگی های آن بسنده کرده اند.

وی گفت: علامه عسگری رضوان الله روزی به من فرمود به نظر شما بهترین تفسیر قرآن کدام است؟ من گفتم شما باید بگویید و نام تفسیری را بردم اما اگر کسی تفسیر طنطاوی را ببیند در نگاه اول گمان می کند کتاب فیزیک یا شیمی است و برخی تفسیر ادبی و برخی تاریخی از قرآن نوشته اند اما کسانی که به جنبه تربیت و مایه هدایت انسان بودن قرآن پرداخته باشد خیلی کم است که استاد پرورش به این ویژگی پرداخته اند.

پاکی نفس ویژگی مشترک علامه طباطبایی و استاد پرورش است

وی گفت: شاید نتوان استاد پرورش را با علامه طباطبایی مقایسه کرد اما هر دو ویژگی های مشترکی دارند؛ نخست اینکه جنبه پاکی نفس در هر دو بزرگوار بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: علامه معمولا غروب ها نیم تا یک ساعت قبل از مغرب از همین جا مشرف به حرم مطهر حضرت معصومه(س) می شد و در مسیر همواه در حال نماز و عبادت بود و وقتی حرکت می کرد آدم می گفت گویا جسم وی اینجا و روحش جای دیگری است و بسیار به مردم احترام می گذاشت به گونه ای که اگر خردسال هفت ساله ای به بیت وی می آمد با وجود کهولت سن و بیماری، تمام قد جلوی پای آن بلند می شد.

روح اخلاق بر نوشته های استاد پرورش حاکم است

وی تصریح کرد: وقتی نوشته های آقای علامه را مطالعه می کنیم تاثیر آن بر جسم و جان را متوجه می شویم و این برعکس نوشته هایی است که آدم می خواند اما جنبه اخلاقی در آن مشاهده نمی کند.

وی گفت: از نوشته های علامه پاکی، معنویت و اخلاق می بارد و انسان احساس می کند با قلم و نیت پاکی نوشته شده و تفسیری تالیف کردند که حدود ۶۰ سال از تدوین آن گذشته اما با کتابی قابل مقایسه نیست و شاید بی نظیر باشد و تفاسیری که پس از علامه نوشته شده و همه رشته های علوم قرآنی که در دانشگاه ها و حوزه تاسیس شده و همه کارهایی که در حال انجام است همه مدیون تفسیر المیزان علامه است و ایشان پایه گذار کارهای قرآنی شد و به غیر از اینکه تاثیر گذار در مطرح کردن قرآن بود در واقع یک چهره اخلاقی بود.

رئیس سابق دانشگاه علوم و معارف اسلامی اظهارکرد: استاد پرورش هم از کتاب های علامه طباطبایی بهره برد و همه کتاب های وی اخلاقی است.

وی گفت: هرچند که موضوع اصلی تفسیر المیزان اخلاق نیست اما وقتی کتاب را مطالعه می کنیم متوجه می شویم که نویسنده با چه سوز وگدازی مطالب را به رشته تحریر درآورده است و زمانی که از جنگ های صلیبی می نویسد که برخی می خواستند مسیحیان را به جنگ با مسلمانان ترغیب کنند دقت می کند که مبادا ذره ای از جاده انصاف خارج شود.

وی ادامه داد: توجه به اخلاق در آثار، گفته ها و نوشته های مرحوم پرورش هم مانند آثار علامه طباطبایی موج می زند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی گفت: در آیه ۳۱ سوره انسان «و سقاهم ربهم شرابا طهورا» و در حدیثی از امام صادق نقل شده است «ای یطهرکم عن کل شیء سوی الله اذا لا طاهر من تدنس بشیء من الاکوان الا الله» هیچ چیزی پاک تر از خدا نیست و به بهشتیان هم وقتی به بهشت می روند شرابی داده می شود که آنان را از غیر خدا پاک می کند لذا در تفسیر المیزان هم طبق این آیه و روایت آمده که گاهی شخصی فکر گناه می کند آیا فکر گناه، گناه است؟ و در آخر نتیجه می گیرد «تخفوه یحاسبکم به الله» یعنی همین که خداوند محاسبه می کند پس برخی از فکرهای گناه هم، گناه هست لذا علامه ای که فکر گناه را هم گناه می داند در المیزان و حاشیه کفایه در چند جا تذکر می دهد کسی که فکر گناه کند نمی تواند قرآن را بفهمد و آن چه به ذهنش می آید حقیقت کلام خدا نیست و گاهی بحثی را مطرح می کند که کلام خدا را در الفاظ جستجو نکنید نشان از پاکی وی دارد.

وی افزود: آقای پرورش هم در تفسیر قرآن و سخنرانی ها و درس هایی که در موضوع قرآن داشته وقتی درسی را مطرح می کند که انسان چگونه می تواند به محضر قرآن وارد شود اولین بحثی که مطرح می کند پاکی و طهارت دل است و۲۵ عامل را بیان می کند و می گوید کسی که می خواهد به محضر قران وارد شود در وهله نخست باید دلش از این ها پاک باشد و قلبی که فکر گناه کند نمی تواند قرآن را ترجمه و تفسیر کند.

وی تاکید کرد: این وجه مشترک علامه طباطبایی و استاد پرورش است که شاگر علامه حساب می شود و نشان می دهد که از المیزان بهره برده و با آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری آشنا بوده و این ها در سخنرانی ها و نوشته های استاد پرورش وجود دارد.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: مطالب استاد پرورش جدا از بحث علمی، تاریخی، فلسفی و عرفانی، اخلاقی و جلسات وی هم معنوی و اخلاقی بوده است و اسم جلسه قرآن یا جلسات تربیتی داشته اما در واقع روح حاکم بر همه گفته ها و نوشته های استاد پرورش جنبه طهارت نفس، اخلاق، معنویت و پاکی دارد.

وی گفت: جنبه دیگر در آثار ایشان این است که با آثار عرفا و فلاسفه به خوبی آشنا بوده است؛ بخصوص قبل از انقلاب که عده ای تفکرات مادی و لیبرالیسم یا افکار ضد خدا و الحادی داشتند در آن شرایط آقای پرورش کتاب هایی نوشته و به بیان سخنرانی می پرداخته است.

خدامحوری در آثار استاد پرورش موج می زند

وی افزود: یک روح حاکم گرایش به خدا و خدا محوری در آثار ایشان است این که معنویتی پشت عالم ماده وجود دارد و ناپیدایی است که دخیل و دست اندکار همه عالم است و این در همه آثار آقای پرورش موج می زند و همه جا بیان می کند که دست غیبی گاهی به اسم دعا در صحیفه سجادیه در همه جهان کار می کند و این که بدن ظاهری است و روح حاکم بر آن است که همه کاره است و این جهان ظاهری مادی است و آن ناپیدایی دارد که ملکوت است و ظاهری که ما می بینیم و فرشته های ناپیدا که دخیل در امورات عالم است.

دکتر عابدی اظهارداشت: نکته دیگری که استاد پرورش خیلی به آن توجه دارد، توجه به کلمات و نکات نغز بزرگان است که در آثار علمای اخلاق و عرفا آمده و از معاشرت با آنان در آثار استاد منعکس شده است.

وی اظهارداشت: یک جامعیتی در آثار آقای پرورش وجود دارد که پیشنهاد می کنم کتاب های آموزنده ایشان را به عنوان یک کتاب اخلاقی مطالعه کنید که برای هر قشری اعم از عالم، غیرعالم، دانشجو، طلبه و مردم عادی مفید است.

وی در پایان گفت: از کسانی دارم که آثار آقای پرورش را احیا می کنند تشکر می کنم ان شاءالله که خداوند به همه آنان اجر عنایت کند.

 

بازتاب خبر در رسانه ها :

گزارش تصویری فارس

گزارش تصویری حوزه

گزارش تصویری قم فوری

-------------

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری فارس1

خبرگزاری فارس2

خبرگزاری مهر

خبرگزاری رسا1

خبرگزاری رسا2

خبرگزاری ایبنا

خبرگزاری تسنیم1

خبرگزاری تسنیم2

خبرگزاری برنا

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری بسیج

خبرگزاری شفقنا

خبرگزاری تهران پرس

خبرگزاری راه دانا

------------

روزنامه 19دی(pdf)

روزنامه رسالت

روزنامه رسالت(pdf)

روزنامه جهان اقتصاد

روزنامه اعتدال

روزنامه اعتدال(pdf)

روزنامه جوان

روزنامه جوان(pdf)

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی(pdf)

روزنامه عصرایرانیان

روزنامه عصرایرانیان(pdf)

روزنامه اقتصادملی

روزنامه شاخه سبز(pdf)(ص آخر)

-----------

سایت صاحب خبر

سایت راه دانا

سایت آخرین خبر

سایت جوان آنلاین

سایت قم پرس

سایت شهرفردا

سایت قم فردا

سایت قم فوری

سایت شهرکریمه

سایت بسیج طلاب

سایت عقیق

سایت ایحا

سایت مخبرنیوز

سایت بینش پرس

سایت چکاوک

سایت جهان نیوز

سایت قطره

سایت خبرفارسی

سایت ماگ ایران

سایت خبربان

سایت خبروان

سایت ارمانین

سایت دی نتز

سایت تی نیوز

سایت تبیان

سایت خبرازما

سایت آی آرایران

سایت پارسی نیوز

سایت شیعه سی

سایت شمسی فرد

سایت مانیتورشفقنا

سایت ثنایی

سایت محراب اندیشه

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری