علامه طباطبایی
ما بزرگترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری
از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست،
این است که خود را بسازیم.
رهبر فرزانه انقلاب
او مجموعه ای از فرهنگ و معارف اسلام بود،
فقیه بود ، حکیم بود،آگاه از اندوخته های فلسفی
شرق و غرب بود. مفسر قرآن بود...
یک بانوی حافظ قرآن: قرآن مانع سقوط جوامع است / آموزش وپرورش اهمیت بیشتری برای قرآن قائل شود
شنبه, ۱ دی ۱۳۹۷ - ۰ دیدگاه - ۲۹۳ بازدید

به گزارش ستاد خبری دارالقرآن امام علی(ع)؛ یک بانوی قرآنی شرکت کننده در دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای افزایش آمار حافظان چیست؟ گفت: شرایط آموزش و حفظ قرآن باید متناسب با ویژگی های فردی و اجتماعی ثبت نام کننده ها باشد.

کلاس های حفظ قرآن باید طبق شرایط ثبت نام کننده ها باشد

فرحناز نریمانی حافظ کل قرآن که از استان اصفهان که شش سالی است در زمینه قرآنی فعالیت می کند، افزود: دلیل کم بودن تعداد حفاظ، این است که موسسات قرآنی شرایط افرادی که برای ثبت نام می آیند را در نظر نمی گیرند برخی شرایط خانوادگی و یا شغلی دارند و متاهل و دارای یک یا چند فرزند هستند که باید طبق آن برای آنان برنامه ریزی شود.

سخت گیری برخی موسسات، سبب دلسرد شدن قرآن آموزان می شود

وی گفت: سخت گیری برخی موسسات قرآنی سبب شده که برخی همان ابتدای راه دیگر نمی توانند ادامه دهند و پس از مدتی دلسرد می شوند و می گویند ما نمی توانیم و انگیزه و علاقه شان را از دست می دهند لذا تعداد متقاضان و ثبت نام کننده ها زیاد اما خروجی کم است.

تشویق بیشتری برای حافظان قرآن در نظر گرفته شود

وی با بیان اینکه روایات زیادی در مورد اهمیت آموزش و حفظ قرآن وجود دارد گفت: اگر مزایای تشویقی مانند بیمه یا سهمیه ای در کنکور برای حافظان در نظر بگیرند سبب گرایش بیشتر افراد می شود.

وی بیان کرد: حفظ قرآن در درجه اول برای رضای خدا و به سود فرد و آموزش آن زکات علم است از سوی دیگر با این وضعیت اقتصادی اگر بتوان شرایطی برای کسب درآمد اساتید فراهم شود انگیزه مضاعفی ایجاد می شود و بخصوص نوجوانان با تشویق ترغیب می شوند.

وی گفت: اهمیت آنچنانی به حافظان داده نمی شود و حتی جشن تقدیر یا یک برگه لوح تقدیر ساده نمی دهند که مشوقی برای افراد دیگر باشد وتنها از رتبه های برتر تقدیر می شود.

حفظ قرآن در اولویت باشد

وی با تاکید براینکه حفظ قرآن باید به صورت عملی در صدر و در اولویت برنامه های فرهنگی کشور باشد، گفت: زمانی که من برای حفظ قرآن رفتم ابتدا۴۰ نفر بودیم اما تنها چهار نفر تا پایان اتمام دوره ماندند؛ باید آنقدر رسیدگی باشد که حتی بیشتر متقاضی شوند نه اینکه کلاس ها ریزش داشته باشد.

وی ادامه داد: این ها مشکلاتی است که کسی توجه نمی کند و رفتن آنان خسارت بدتری دارد زیرا فردی که دلسرد شود ممکن است دیگر به سمت حفظ نرود و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری چشم گیر اهل تسنن برای حفظ قرآن، بیان کرد: در اصفهان محله ارامنه است که برخی از آنان دوستان ما هستند و می گویند ما آنقدر به کتابمان احترام می گذاریم و پاپ ها آنقدر تشویق و حمایت می کنند که همه جذب خواندن آن می شوند.

اگر حمایت و اهمیت معنوی برای حفاظ قائل شوند دیگران با مشاهده جایگاه افراد قرآنی، به قرآن روی می آورند.

فاصله از قرآن مسبب بی بندوباری در جامعه می شود

وی با اشاره به وجود روایات متعدد در اهمیت به حیا در جامعه افزود: در کشوری که از دین و قرآن فاصله بگیرند بی بند وباری رواج پیدا می کند و اگر حیا برود کشور رو به انحطاط می رود.

قرآن مانع سقوط جوامع می شود

وی با بیان اینکه قرآن اجازه نمی دهد جامعه از لحاظ دینی سقوط کند، گفت: تبعات غیرمستقیم کم کاری مسئولان در زمینه قرآنی بروز آسیب های اجتماعی است.

وی افزود: من دو سال است که در مدارس تدریس می کنم و معضلاتی را شاهد هستم؛ چرا باید یک دختر در مقطع ابتدایی سیگار بکشد یا رابطه نامشروع داشته باشد؟ چرا باید اینگونه باشد که کودک هشت ساله بگوید نمره فارسی و ریاضی مهم تر از نمره قرآن است؟

وی گفت: طبق آيه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» آرامش در قرآن است؛ چرا باید آرامشی که از قرآن گرفته شود با قرص جبران می شود که تبعاتی هم به دنبال دارد؟

کوتاهی مسئولان در زمینه قرآنی در راستای اهداف دشمنان است

وی تاکید کرد: همه این ها به دلیل فاصله گرفتن و دوری از قرآن است وآموزش وپرورش و خانواده ها باید اهمیت بیشتری به قرآن دهند و اگر کوتاهی شود دشمنان به اهدافشان علیه ملت ما خواهند رسید باید حمایت از قرآن بیشتر شود ونباید اجازه داد قرآن مهجور شود.

وی به یکی از مشکلات دیگر اشاره کرد وگفت: برخی موسسات پس از آنکه فرد حفظ ۳۰ جزء را کامل کرد سپس دوره های صوت و لحن و تجوید را برگزار می کنند که کار خیلی سختی است زیرا قرآن در ذهن حفاظ به شکل دیگری تثبیت شده و با این امر گویا دوباره حفظ را شروع می کنند.

 

دیگر رسانه ها:

 

 

 

 

 

بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • گالری تصاویر
    بازتاب خبر در رسانه ها
  • بازتاب تصویری
  • بازتاب در خبرگزاری ها
  • بازتاب در روزنامه ها
  • بازتاب در سایت ها
  • هیچ دیدگاهی برای این خبر نوشته نشده است
    طراحی شده توسط مدرن هاست
    ورود به پنل کاربری